شاخص آلودگی هوای تهران باز هم دیروز روی عدد 153 قرار گرفت تا همچنان هوا ناسالم اعلام شود. به گزارش «وطنامروز»، تهرانیها از ابتدای سال تاکنون فقط 2 روز هوای پاک را تجربه کردهاند. البته در بیشتر روزهای 2 ماه گذشته هوای تهران آلوده گزارش شده است اما شدت این آلودگی که از نیمه دوم سال به بعد در پی وارونگی هوا و افت دما افزایش مییابد، نفس پایتختنشینان را به شماره انداخته است؛ پدیدهای تکراری که هر ساله اتفاق میافتد اما تاکنون اقدام قابل توجهی برای حل این معضل نشده است. هرچند عامل اصلی آلودگی هوای تهران ناشی از حجم بالای تردد خودروها بویژه خودروهای فرسوده در این کلانشهر است اما کارشناسان معتقدند تا قانون هوای پاک اجرا نشود تهرانیها همچنان باید با آلودگی هوا بویژه در ماههای سرد سال کنار بیایند؛ کنارآمدنی که البته به قیمت جانشان نیز تمام میشود. در همین حال، اخیرا سازمان بازرسی کل کشور به مساله چرایی عدم اجرای «قانون هوای پاک» ورود کرده و خواستار ارائه توضیحات وزارتخانهها و سازمانهای مسؤول از جمله وزارت صنعت، سازمان محیطزیست و شهرداری تهران درباره میزان اجرای این قانون شده است؛ مساله اصلی در ورود سازمان بازرسی به این موضوع، مساله «ترک فعل» است. در همین ارتباط، سمیه رفیعی، رئیس فراکسیون محیطزیست مجلس درباره میزان اجرای قانون هوای پاک توسط دستگاههای مسؤول میگوید: بر اساس بررسیهای تخصصی انجام شده «ترک فعل» هر ۲۳ سازمان مکلف در اجرای قانون هوای پاک محرز است. در حالی که حل معضل آلودگی هوا به چالشی بزرگ تبدیل شده است اما در بودجه سال 1401 تمام ردیفهای بودجهای شهرداری حذف شده که این موضوع با واکنش مدیران شهری همراه شده است، چرا که آلودگی هوا و ترافیک ۲ معضل اساسی کلانشهرها بویژه کلانشهر تهران است. از طرفی توسعه حملونقل عمومی نیز یکی از راههای رفع این مشکل است که باید دولت در این زمینه کمک کند اما ردیفهای حمایتی دولت از شهرداریهای کشور در بودجه پیشنهادی ۱۴۰۱ سازمان برنامه و بودجه به هیات دولت حذف شده و همین امر باعث گله شدید اعضای شورای شهر تهران شده است که مسؤولان خواستار رسیدگی به این موضوع شدهاند، چرا که تهران با مشکلات عدیدهای از جمله آلودگی هوا و ترافیک دست و پنجه نرم میکند. در این شرایط، کمک دولت میتواند باعث رفع بسیاری از مشکلات در این زمینه شود. مهمترین راهکار رفع مشکل آلودگی هوا و ترافیک در تهران توسعه حملونقل عمومی است و بر اساس قانون باید دولت در این زمینه کمک کند، هر چند در ادوار گذشته این امر رخ نداد و دولت دیون زیادی به شهرداری تهران دارد. میثم مظفر، عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تهران نیز در این باره میگوید: هر سال ذیل لایحه بودجه کل کشور تبصرهها و ردیفهایی برای حمایت از مدیریت شهری در نظر گرفته میشد اما متاسفانه در تنظیم بودجه ۱۴۰۱ کل کشور سازمان برنامه و بودجه هیچ توجهی به مدیریت شهری نداشته و به نوعی تمام این مواد حمایتی را حذف کرده است. وی حذف سرفصلهای مرتبط با توسعه و نوسازی ناوگان حملونقل عمومی را از جمله مهمترین مواد حذف شده خواند و گفت: حذف اعتبارات مورد نیاز اتصال متروی تهران به شهرهای اطراف، تامین و تجهیز فنی مترو، حقوق و عوارض گمرکی واردات واگن و تجهیزات شرکت مترو، کمکهزینه خرید اتوبوس و مینیبوس، کمک به نوسازی خودروهای فرسوده حملونقل عمومی (تاکسی و اتوبوسهای فرسوده) و نیز حذف سهم تهران از ردیف درآمدی وصول تخلفات راهنمایی و رانندگی از جمله این حذفیات است. به گفته مظفر، استدلال سازمان برنامه و بودجه این است که سهم شهرداری تهران از ۳ درصد مالیات بر ارزش افزوده به ۴ درصد در بودجه پیشنهادی افزایش داشته، بنابراین مدیریت شهری دیگر از لحاظ مالی بینیاز شده است. این اقدام سازمان برنامه و بودجه صدای رئیس شورای شهر تهران را هم درآورد و چمران در این باره هشدار داد. مهدی چمران، رئیس شورای شهر تهران در این باره میگوید: با این اقدام وضعیت حملونقل عمومی در سال آینده به مراتب بدتر خواهد شد و این یک هشدار جدی است. به گفته چمران، این اقدام، وضعیت شهرداریهای کل کشور را در آینده با چالش و مشکل روبهرو خواهد کرد. ما با مشکل آلودگی هوا و ترافیک روبهرو هستیم و راهحل این معضلات توسعه حملونقل عمومی است که متاسفانه بودجه آن در سال ۱۴۰۱ توسط سازمان برنامه و بودجه حذف شده است. وی به موضوع آلودگی هوا در تهران اشاره کرد و گفت: این یک هشدار است و خواهش ما این است هماکنون مدیریت سازمان برنامه و بودجه که از دوستان ما هستند و ارادت داریم این مساله را اصلاح کنند و ما نیز آمادگی داریم با آنها بنشینیم و این اصلاحات را انجام دهیم، چرا که این مساله مشکلات عدیدهای را برای شهرداریهای کل کشور به وجود خواهد آورد. در صورت عدم اصلاح بودجه ۱۴۰۱ شرایط در سال آینده بدتر خواهد شد.