مجید مجیدی، کارگردان ایرانی در مسترکلاسی در جشنواره فیلم کوتاه ترکیه بیان کرد: همه تصور میکنند امکانات زیادی بود که توانستیم فیلمهایمان را بسازیم ولی ما از صفر شروع کردیم و برای هر فیلم جنگیدیم.
به گزارش «وطنامروز»، مجید مجیدی کارگردان فیلمهای مطرح سینمای ایران به عنوان میهمان ویژه چهارمین دوره جشنواره بینالمللی فیلم کوتاه «دوستی هلالاحمر استانبول» با حضور در سینما اطلس ترکیه تجربیات خود در زمینه فیلمسازی را با سینماگران، دانشجویان و علاقهمندان ترکیهای و خارجی سینما به اشتراک گذاشت.
مجیدی ضمن ابراز خرسندی از حضور در این مسترکلاس که با اجرای فیصل سویسال، کارگردان ترکیهای دانشآموخته در ایران برگزار شد، در ارتباط با نحوه ورود خود به سینما گفت: ورود من به این عرصه بسیار دراماتیک و زیبا بود. در مرکزی بودم که بچهها در آنجا بازی میکردند و گاهی هنرهای تجسمی و تئاتر برگزار میشد. من همیشه صداهای عجیبی را از سالن تئاتر میشنیدم و کنجکاو بودم که پشت دیوار چه چیزی میگذرد. به این ترتیب با تئاتر وارد عرصه هنری شدم و در این رشته تحصیل کردم.
کارگردان فیلم «بچههای آسمان» با بیان اینکه «به بازیگری احترام میگذارم ولی دوستش نداشتم، فقط دوست داشتم که وارد فضای سینما شوم»، گفت: به این دلیل در حین بازیگری در کمتر از یک دهه فیلمهای کوتاه نیز میساختم. هدف من همواره تبدیل شدن به یک کارگردان خوب بود.
مجیدی اهمیت و توجه به انسان را موضوع اصلی فیلمهایش دانست و بیان کرد: انسان دوست دارد تجربههای جدیدی را رقم بزند. ایدههای زیادی برای فیلمسازی دارم که دوست دارم به عرصه ظهور برسد. ما همیشه یک مسیر را ادامه میدهیم که آن توجه به انسان و اهمیت به انسان است. انسان ابعاد بسیار زیبایی دارد که باید به آن پرداخته شود.
کارگردان فیلمهای «محمد رسولالله» و «بید مجنون» با بیان اینکه نسبت به انتقال تجربیات به نسلهای آینده احساس مسؤولیت داریم، افزود: سوالاتی درباره انسان دارم که در پی یافتن پاسخ به آنها هستم.
این کارگردان با اشاره به دشواریهایی که در زمینه ساخت فیلمهایش با آنها مواجه شده است، گفت: تصور انسانها این است که امکانات زیادی بود که توانستیم این فیلمها را بسازیم ولی واقعیت این است که از صفر شروع کردیم. برای هر فیلم جنگیدیم. برای «بچههای آسمان» ۲ سال تلاش کردم، چون تهیهکنندگان رد میکردند اما من به تلاش ادامه دادم.
وی تاکید کرد: جدا از ایدهها و نگاههایی که جوانان برای هر کاری دارند، باید مبارزه کنند.
کارگردان فیلم «رنگ خدا» در رابطه با اینکه آثار انسانها از خود آنها فراتر میرود، گفت: برای خودم لذتبخشترین بخش کار ایدهای است که به آن میرسم. ایده مانند یک جوانه است که از زمین رویش پیدا میکند و نیاز به نگهداری دارد. این ایده در پس ذهن شما زایش پیدا کرده و پس از یک روندی، اکران میشود و فراتر از شما میرود. مثلا «بچههای آسمان» در همه جای جهان اکران شده اما من هنوز به آن مناطق نرفتهام.
مجیدی با بیان اینکه وقتی شما ایدهای دارید، تحقیقات میدانی خیلی به شما کمک خواهد کرد تا به وجوه آن ایده بپردازید، بیان کرد: ایده از 4 مرحله الهام، تخیل، عالم محسوسات و عقلانی عبور میکند. اگر این 4 عنصر از آن مراحل بخوبی عبور کرده باشد بدانید که فیلمنامه خوبی از آن تولید خواهد شد.
کارگردان سینمای ایران گفت: اصولا همه فکر میکنند بهترین قصه دنیا را دارند و اسیر این احساسات میشوند. باید بدانیم چگونه از آن عبور کنیم و بدانیم که تا چه حدی واقعی است؛ من وقتی به این حس میرسم، از انسانهایی از طیفهای مختلف تعدادی را انتخاب میکنم و با زبان قصه آن را تعریف میکنم. اگر قصه را خوب تعریف کرده و تاثیر آن را بتوانید ببینید میتوانید بفهمید که تقریبا در مسیر درستی قرار دارید. فیلمنامه خوب به این معنی است که بیش از نیمی از این مسیر را طی کرده باشیم، البته در بخش اجرا هم بسیار مهم است. اما عکس آن شما را به موفقیت نخواهد رساند.