printlogo


کد خبر: 241231تاریخ: 1400/9/16 00:00
بارش برف و باران از دیروز در 19 استان آغاز شد و پنجشنبه سامانه بارشی دیگری وارد کشور می‌شود
پاییز به رنگ زمستان

ورود سامانه بارشی به کشور از دیروز دوشنبه 19 استان را تحت تاثیر قرار داد و از روز پنجشنبه نیز باید منتظر موج دیگری از بارش‌ها باشیم.
به گزارش «وطن‌امروز»، در حالی که برخی پیش‌بینی‌های اشتباه در تابستان و اوایل پاییز حاکی از این بود که پاییز کم‌بارشی را در پیش خواهیم داشت، بارش‌های اخیر و نیز بارش‌هایی که در راه است خط بطلانی بر آن پیشگویی‌ها کشید، چراکه پاییز امسال هم بارش مناسبی داشته و هم اینکه حتی پا را فراتر گذاشته و آسمان برفی و هوای زمستانی را شاهدیم. 
دیروز دوشنبه فعالیت سامانه بارشی حدود نیمی از کشور را فرا گرفت و در استان‌های کردستان، کرمانشاه، لرستان، ایلام، همدان، مرکزی، زنجان، آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اردبیل، قزوین، شمال خوزستان، شمال غرب چهارمحال‌وبختیاری، غرب اصفهان و قم بارش باران و همچنین در استان‌های تهران، البرز، سمنان، ارتفاعات گیلان و مازندران بارش پراکنده باران رخ داد. برخی مناطق کشور دیروز دوشنبه کاهش 3 تا 6 درجه‌ای دما داشتند. حتی سازمان هواشناسی نسبت به احتمال آب‌گرفتگی معابر، احتمال بالا آمدن سطح آب رودخانه‌ها و مسیل‌ها، کاهش دید، لغزندگی جاده‌ها و احتمال کولاک برف در گردنه‌های کوهستانی برخی استان‌ها هشدار داده بود. 
روز گذشته با گذر موج تراز میانی جو از نیمه شمالی کشور، در مناطقی از غرب،‌ جنوب غرب، دامنه‌های جنوبی البرز واقع در زنجان، قزوین،‌ البرز و تهران ابرناکی،‌ رگبار باران و گاهی وزش باد را شاهد بودیم. در ارتفاعات بارش برف و بعد از ظهر در شرق و شمال شرق وزش باد گزارش شد. 
 
* فعالیت سامانه بارشی قدرتمند از روز پنجشنبه
روز پنجشنبه علاوه بر آذربایجان غربی،‌کردستان و آذربایجان شرقی در استان‌های کرمانشاه،‌ همدان،‌ زنجان و اردبیل رگبار باران، وزش باد شدید موقت و در مناطق مرتفع و سردسیر بارش برف پیش‌بینی می‌شود. 
بر اساس اعلام سازمان هواشناسی، روز جمعه در ارتفاعات زاگرس مرکزی بارش پراکنده و در مرکز،‌ شرق و دامنه‌های جنوبی البرز در تهران و سمنان وزش باد پدیده غالب است. در این باره رئیس مرکز ملی پیش‌بینی سازمان هواشناسی گفت: نقشه‌ها نشان می‌دهد زمستانی خوب و طبیعی به لحاظ بارندگی خواهیم داشت. صادق ضیائیان در گفت‌و‌گوی تلویزیونی درباره وضعیت بارندگی‌ها گفت: امواج گذر می‌کنند و بارش‌هایی را به صورت پراکنده خواهیم داشت و در حالت کلی بارش‌های حجیم را در ۲ هفته آینده انتظار نخواهیم داشت. رئیس مرکز ملی پیش‌بینی سازمان هواشناسی افزود: در ۲ هفته اواخر آذرماه به نظر می‌رسد وضع بارش‌ها بهتر خواهد شد. وی اظهار کرد: فعلا نقشه‌ها نشان می‌دهد زمستان خوبی را پیش رو خواهیم داشت و اغلب دورپیوندها و نقشه‌هایی که در دست داریم نشان می‌دهد حداقل زمستان نرمالی را از لحاظ بارندگی پیش رو خواهیم داشت. 
 
* کدام پیش‌بینی‌ها درست بود؟
ادامه بارش‌های پاییزی در حالی است که مطابق پیش‌بینی برخی کارشناسان و حتی سازمان هواشناسی، قرار بود پاییز امسال را در شرایط خشکسالی پشت سر بگذاریم. 
پروفسور حسین اردکانی از بنیان‌گذاران هواشناسی در ایران، چندی قبل در مصاحبه با «وطن‌امروز» ضمن انتقاد از پیش‌بینی‌های غیراصولی اظهار داشته بود: سازمان هواشناسی اعلام کرد پاییز امسال بارش چندانی نداریم اما بارش‌ها در آبان‌ امسال نرمال و قابل توجه بود و این بارش‌ها تا اواخر زمستان نیز ادامه‌دار پیش‌بینی می‌شود. 
به گفته وی، برخی افراد طی سال‌های گذشته اعلام می‌کردند ایران در شرایط خشکسالی قرار گرفته اما شواهد و قرائن نشان داد چنین نیست. حتی سازمان هواشناسی اعلام کرد ایران سال ۱۴۰۰ در شرایط سخت خشکسالی قرار می‌گیرد ولی اینچنین نشد، هر چند در فصل بهار بارش‌ها خیلی مناسب نبود اما این کم‌بارشی در آبان‌ تا حدودی جبران شد. اردکانی افزوده بود: از نیمه دوم آذر به بعد یک دوره بارشی خوب پیش‌بینی می‌شود و برای زمستان نیز بارش نرمالی در کشور خواهیم داشت. 
***
    وضعیت هوای تهران قرمز شد   
شاخص آلودگی هوای تهران دیروز با قرار گرفتن روی عدد ۱۵۴، در محدوده ناسالم و قرمز قرار گرفت. از ابتدای سال تاکنون تهران ۲ روز هوای پاک، ۱۹۴ روز هوای قابل قبول، ۵۹ روز هوای ناسالم برای گروه‌های حساس و ۵ روز هوای ناسالم را تجربه کرده است. با توجه به قرمز شدن وضعیت هوای پایتخت، افراد مبتلا به بیماری‌های قلبی یا ریوی، سالمندان و کودکان بهتر است در خانه بمانند. مطابق آنچه سازمان هواشناسی اعلام کرده است، در کنار بارش باران و برف در برخی استان‌های کشور، شاهد افزایش آلودگی هوا در شهرهای پرجمعیت و صنعتی همچون تهران،‌ کرج، اصفهان و مشهد در روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه خواهیم بود. بر این اساس، امروز سه‌شنبه جو آرام و پایدار در اکثر مناطق کشور حاکم خواهد بود و همین موضوع موجب ایجاد آلودگی هوای کلانشهرها خواهد شد. بنابراین مطابق پیش‌بینی‌ها سکون نسبی در جو، همراه با افزایش غلظت آلاینده‌ها و کاهش کیفیت هوا را برای امروز و فردا خواهیم داشت. هواشناسی اعلام کرده است که در صورت عدم کنترل منابع آلاینده (ثابت و متحرک) افزایش شاخص کیفیت هوا تا حد ناسالم برای گروه‌های حساس و در مناطق صنعتی و پرتردد، احتمال افزایش شاخص کیفیت هوا در حد ناسالم برای تمام گروه‌ها بویژه از بعد از ظهر امروز پیش‌بینی می‌شود. 

 


Page Generated in 0/0087 sec