printlogo


کد خبر: 241240تاریخ: 1400/9/16 00:00
اخبار

«سمات» تخلفات حوزه تسهیلات بانکی را کشف می‌کند
معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی گفت: هم‌اکنون سامانه سمات به مرحله‌ای رسیده که امکان نظارت بر عملکرد بانک‌ها در حوزه تسهیلات اعطایی و کشف تخلفات در این بخش را فراهم کرده است و در واقع این سامانه به ابزار نظارتی بانک مرکزی تبدیل شده است. مهران محرمیان درباره برنامه جدید بانک مرکزی برای کنترل میزان دارایی بانک‌ها به ‌وسیله سمات (سامانه متمرکز الکترونیکی اطلاعات تسهیلات و تعهدات) اظهار داشت: این موضوع در حوزه مقرره‌گذاری و فنی در حال بررسی است و بزودی تصمیم‌گیری خواهد شد. وی در پاسخ به این سوال که چند ماه پیش نقدهایی نسبت به سامانه سمات وجود داشت مبنی بر اینکه اطلاعات در این سامانه فقط ثبت می‌شود اما امکان داده‌‌پردازی و تحلیل محتوای آن وجود ندارد، آیا شما این نقد را تایید می‌کنید؟ گفت: در حال حاضر در سامانه سمات امکان پردازش اطلاعات وجود دارد و قابلیت‌های هوشمند در حال افزوده شدن به این سامانه است. معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی افزود: هم‌اکنون سامانه سمات به مرحله‌ای رسیده که امکان نظارت بر عملکرد بانک‌ها در حوزه تسهیلات اعطایی و کشف تخلفات در این بخش را فراهم کرده است و در واقع این سامانه به ابزار نظارتی بانک مرکزی تبدیل شده است. محرمیان با بیان اینکه سامانه سمات به سمت هوشمندسازی حرکت کرده و مدام در حال ارتقاست، تصریح کرد: یک تیم تخصصی و فنی برای ارتقای قابلیت‌های سامانه سمات در بانک مرکزی شکل گرفته و هدف از تشکیل این گروه افزایش هوشمندسازی سامانه در حوزه تحلیل داده‌ها و کشف تخلفات است. 
***
برنامه دولت برای حمایت از سهامداران خرد
رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: امیدواریم در چند روز آینده شاهد اخبار مثبتی در بازار سرمایه باشیم، زیرا دولت تصمیمات مناسبی را در حوزه بازار سرمایه به منظور حمایت از سهامداران گرفته است. مجید عشقی عنوان کرد: در حال حاضر مهم‌ترین برنامه و ماموریت سازمان بورس به منظور تعادل بخشی به بازار سرمایه آن است که ابهامات مطرح شده درباره احکام بودجه از جمله نرخ خوراک پالایشگاه‌ها، مالیات شرکت‌های سهامی و سایر موارد را با استفاده از نظرات و پیشنهادات فعالان و متخصصان این حوزه رفع کند. عشقی افزود: به طور حتم سازمان بورس تمام تلاش خود را در راستای حمایت از سهامداران و احقاق حقوق آنها خواهد کرد، به‌ گونه‌ای که مانع از اتخاذ و اجرای تصمیماتی خواهد شد که براحتی می‌تواند به ضرر شرکت‌های سهامی تمام شود و به آنها لطمه وارد کند. رئیس سازمان بورس ادامه داد: علاوه بر سازمان بورس، در دولت سیزدهم نیز عزم و اراده جدی در راستای حمایت از تولید و سودآوری شرکت‌های سهامی وجود دارد، زیرا دولت هم می‌داند رونق بازار سرمایه ۲ اثر جدی را به دنبال خواهد داشت؛ نخست می‌تواند بخش عمده‌ای از دارایی‌های دولت را محافظت کند و ثانیا سبب افزایش سرمایه سهامداران حاضر در این بازار می‌شود. وی تصریح کرد: دولت درباره بحث خودرو نیز تصمیمات قابل ملاحظه‌ای گرفته و امیدواریم این تصمیمات اجرایی شود. رئیس سازمان بورس گفت: بارها گفته‌ایم اوراق دولتی به میزان کشش بازار سرمایه عرضه خواهد شد و باید توجه داشت میزان درآمد حاصل از اوراق فروخته شده در این مدت به منظور بازپرداخت اوراق قبلی مورد استفاده قرار گرفته است، لذا در حال حاضر هر میزان پولی که از بازار‌های پولی و مالی جمع‌آوری شده، مجددا در اختیار اشخاص خریدار قرار گرفته است. 
***
تولید مرغ در کشور بیش از نیاز شد
معاون برنامه‌ریزی و اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه با برنامه‌ریزی انجام‌شده تولید مرغ در کشور بیش از مصرف شد، گفت: با حمایت از محصول اساسی چغندرقند و بسته‌ حمایتی آماده‌شده، پیش‌بینی می‌شود سال آینده در تولید شکر نیز به خودکفایی برسیم. محمد قربانی با بیان اینکه برنامه‌ریزی عملیاتی برای تأمین مرغ و تخم‌مرغ در کشور انجام شده، گفت: در گام نخست، فروچاله‌ای که در آبان‌ برای مرغ و تخم‌مرغ بود را شناسایی کردیم که اگر این کار نمی‌شد، تولید کشور با مشکل مواجه می‌شد و اکنون جوجه‌ریزی گوشتی از 106 میلیون قطعه آبان‌ به 136 میلیون رسیده است؛ یعنی رشد 23 درصدی داشته است. تولید مرغ هم در کشور به سطح مازاد رسیده و برای تأمین 4 ماه پایانی سال هم هیچ مشکلی وجود ندارد. واردات مرغ منجمد هم آرام آرام کمتر و در ادامه متوقف خواهد شد. قربانی با بیان اینکه پیش از این وابستگی صنعت مرغداری به نژاد راس انگلیس مشکلات تحریمی برای کشور درست کرده بود، گفت: اکنون سهم مرغداری‌ها را از نژاد مرغ آرین ایرانی به 30 درصد رسانده‌ایم که می‌تواند تحریم‌ها را بی‌تأثیر کند. از سوی دیگر، قرارگاه امنیت غذایی برای پایش و رصد مستمر روزانه با حضور همه معاونان و مدیران دخیل تشکیل شد و این قرارگاه در تمام استان‌ها شکل گرفته است. وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به اقدامات انجام‌شده برای توسعه مرغ آرین ایرانی گفت: خرید این نژاد مرغ در اولویت قرار می‌گیرد. 

Page Generated in 0/0055 sec