printlogo


کد خبر: 241250تاریخ: 1400/9/16 00:00
اخبار

به دنبال توافقی خوب از مسیر مذاکراتی متین، قوی و منطقی هستیم
وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران تصریح کرد:‌ ایران در حفظ امنیت ملی و سرزمینی خود با هیچ طرفی تعارف ندارد. حسین امیرعبداللهیان درباره مذاکرات وین گفت: به دنبال یک توافق خوب هستیم؛ از مسیر مذاکراتی متین، قوی و منطقی. رئیس دستگاه دیپلماسی همچنین گفت: هرگونه اظهارنظر با عناوین کلی مورد تایید ما نیست ولی مایلم با استفاده از این فرصت کوتاه ارزیابی خود را از دور اول مذاکرات وین بیان کنم. با حسن‌نیت و جدیت و برنامه و با ابتکار در دور اول مذاکرات جدید در وین حضور یافتیم و از چند روز قبل هم چه در تماس‌های من با وزرای خارجه 5 کشور عضو برجام و چه در گفت‌وگوها با بورل، اعلام کردیم شما که اینقدر در هفته‌های گذشته و 4 ماه گذشته علاقه‌مند و مشتاق برپا شدن میز مذاکرات در وین هستید، در مذاکرات باید دارای ابتکار عمل و حسن‌نیت باشید و هدف‌گذاری دولت جدید پیگیری لغو کامل تحریم‌هاست و هدف‌گذاری ما در میز مذاکرات وین لغو تحریم‌های برجامی و بازگشت همه به تعهدات‌شان است. وی گفت: ۳ کشو اروپایی هیچ ابتکار عمل چشمگیر و قابل ارائه‌ای نداشتند و گویا به جای اینکه به دنبال راه‌حل باشند به دنبال ارزیابی تیم ما بودند. 
***
سخنگوی وزارت خارجه آلمان:
انتظار داریم ایران با پیشنهادهای واقع‌بینانه به مذاکرات وین بازگردد
سخنگوی وزارت خارجه آلمان مدعی شد پیشنهادات ایران درباره برنامه هسته‌ای‌اش قابل قبول نیست و افزود که برلین همچنان مایل است مسیر دیپلماتیک را در این زمینه دنبال کند اما زمان رو به اتمام است. به گزارش خبرگزاری «رویترز»، وی در تشریح این ادعا اظهار داشت: ما پیشنهادها را با دقت و به طور کامل بررسی کردیم و به این نتیجه رسیدیم که ایران تقریبا تمام مصالحه‌هایی را که قبلا در ماه‌ها مذاکره سخت به دست آمده بود، نقض کرده است. این پیشنهادها پایه‌ای برای پایان موفقیت‌آمیز گفت‌وگوها نیست. سخنگوی وزارت خارجه آلمان افزود: انتظار داریم هیأت ایرانی پس از رایزنی در تهران با پیشنهادات واقع‌بینانه به وین بازگردد. 
***
حضور ایران در گفت‌وگوهای تروئیکای افغانستان لازم است
رئیس دستگاه دیپلماسی روسیه که در هند حضور دارد، بر مشارکت ایران و هند در تروئیکای افغانستان تاکید کرد. سرگئی لاوروف پس از گفت‌وگو با «سوبرامانیام جایشانکار» همتای هندی خود و گروه ۲+۲ گفت مسکو دلایلی برای پیوستن هند و ایران به فعالیت‌های تروئیکای افغانستان متشکل از روسیه، ایالات‌متحده، چین و پاکستان می‌بیند. لاوروف ادامه داد: ما به همکاران هندی خود گفتیم تروئیکای افغانستان متشکل از روسیه، چین، ایالات‌متحده و پاکستان چگونه عمل می‌کند. وی افزود: در مفهومی گسترده‌تر، در این عرصه همه کشورهای فوق‌الذکر و همه همسایگان افغانستان بدون استثنا و همچنین همه شرکا و متحدان آسیای مرکزی ما گرد هم می‌آیند و این ساز‌وکار به کار خود ادامه خواهد داد.  لاوروف گفت مسکو و دهلی‌نو این موضع را دارند که افغانستان به یک دولت جدید فراگیر نیاز دارد. طالبان باید به وعده‌های خود برای تشکیل یک کابینه جدید فراگیر که نماینده همه نیروهای قومی و سیاسی، تضمین حقوق بشر، پایان دادن به تهدیدات تروریسم و قاچاق مواد مخدر و جلوگیری از سرایت بی‌ثباتی به افغانستان باشد، عمل کند. 
***
مانیتورینگ آرم ریس:
ایران در توسعه سامانه دفاع موشکی از همسایگان پیشی گرفته است
یک وبگاه تحلیلی در زمینه موفقیت ایران در ساخت سامانه‌های دفاع موشکی نوشت: ایران در کمتر از ۲ سال و در بحبوحه تحریم اقتصادی، ۴ سامانه دفاع موشکی متحرک راه‌اندازی کرده و این یک دستاورد شگفت‌انگیز است. وبگاه «مانیتورینگ آرم ریس» که به تحولات نظامی منطقه و اوراسیا می‌پردازد، روز یکشنبه در این زمینه نوشت: در مقایسه با بخش نیرومند نظامی-  صنعتی (رژیم) اسرائیل، تولیدکنندگان در ایران، سامانه‌های دفاع موشکی بیشتری نسبت به آنچه یک ارتش عادی می‌تواند به طور منطقی نگه دارد، تولید کرده‌اند. این امر در رزمایش «مدافعان آسمان ولایت ۱۴۰۰» که اواسط مهرماه برگزار شد، مشهود بود. این رویداد 4 روزه قرار بود قابلیت همکاری شاخه‌های مختلف پدافند هوایی ارتش را آزمایش کند. به نوشته این وبگاه، پوشش درخشان رسانه‌های ایران از رزمایش«مدافعان آسمان ولایت ۱۴۰۰»، سامانه‌های پدافند هوایی، بویژه رادارهای میان‌برد و دوربرد را برجسته کرد، تا آنجا که می‌توان مطمئن شد حداقل 8 مدل از سامانه‌های موشکی متحرک استفاده شده و همه بومی هستند. در رزمایش آسمان ولایت ۱۴۰۰، سامانه‌های دفاع موشکی برد بلند «باور-۳۷۳» و میان‌‌برد «جوشن»، «۱۵ خرداد»، «سوم خرداد»، «طبس» و «مرصاد-۱۶» مشاهده شدند. به نوشته این وبگاه، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و ارتش ایران دارای ذخایر فراوانی از سامانه‌های موشکی بویژه برد کوتاه هستند و این ایده که هدف رزمایش مدافعان آسمان ولایت ۱۴۰۰ متحد کردن شاخه‌های پدافند هوایی در جریان یک سناریوی جنگی بود، با اضافه شدن «سامانه برد کوتاه مجید» ارزش و اعتبار کافی گرفت.  هنگامی که این سامانه با آتشبارهای توپخانه ضدهوایی، سامانه پدافندی دزفول، مرصاد-۱ و سوم خرداد استفاده می‌شود، به نظر می‌رسد شکست پهپادهایی که در ارتفاع پایین پرواز می‌کنند، جدی است. 

Page Generated in 0/0059 sec