سیدمهدی هاشمی، بازیگر پیشکسوت گفت: از یک حدی بیشتر خجالت میکشم بازی کنم و همیشه به کارگردانها میگویم تا چه حدی میتوانم در نقش طنز بازی کنم و از آن بیشتر باید سراغ جری لوئیس بروند. به گزارش «وطنامروز»، موزه سینمای ایران در ادامه انتشار سلسله نشستهای تاریخ شفاهی خود به مناسبت زادروز «سیدمهدی هاشمی» بازیگر سینما، تئاتر و تلویزیون بخشهایی از گفتوگوی تاریخ شفاهی این هنرمند را منتشر کرد. هاشمی درباره اهمیت و جایگاه بازیگر در ساخت فیلم افزود: بازیگر حضورش مهمتر از همه چیز است و مخصوصا حضور بازیگر مقابل کارگردان بسیار مهم است، زیرا در یک فیلم یا تئاتر، کارگردان است که همه موارد را میداند و ما هم روبهروی کارگردان میایستیم تا ببینیم از ما چه چیزی میخواهد. بخش زیادی از حضور ما مقابل کارگردان به دلیل شباهت نقش است. یادم میآید زمانی که نقش دکتر قریب را بازی کردم در وسطهای کار نمیدانستم من دکتر قریب هستم یا او شبیه من است. سلیقه، نظر، زندگی، رفتار و کردار دکتر قریب برای باورپذیری نقش مهم بود و من تلاش کردم تا بتوانم در این نقش به او خیلی نزدیک باشم.
وی درباره همکاری خود با علی رفیعی نیز خاطرنشان کرد: دکتر رفیعی در ساخته شدن من تاثیر زیادی داشت. نمایشی با او کار کردیم که من نقش ناصرالدین شاه جوان را بازی میکردم. برای این نقش دکتر رفیعی یک سال با بدن و بیان من کار کرد.
هاشمی افزود: علت اینکه برای «دو فیلم با یک بلیت» جایزه گرفتم این بود که در آن سال در جشنواره فیلم فجر دوستان من در هیات داوران بودند؛ رخشان بنیاعتماد، علیرضا شجاعنوری و... که نسبت به من لطف داشتند. جالب است 20 سال بعد برای فیلمهای «آلزایمر» و «آقایوسف» هم به من جایزه دادند که به طور اتفاقی داوران در آن دوره جشنواره فیلم فجر هم از دوستان من بودند؛ زندهیاد علی معلم، جهانگیر الماسی که در کوچک جنگلی با هم کار میکردیم و همچنین دوستان دیگر.
وی در ادامه بیان داشت: من بازیگری هستم که برای کارهای جدید بازی قبلیام را از ذهنم پاک میکنم، خودم را از گذشته خالی میکنم و تفکر، سلیقه و نفسم را تا جایی که امکان دارد در اختیار کارگردان جدید قرار میدهم تا بتوانم نقش متفاوتی را ارائه دهم.
هاشمی با بیان اینکه بازیگر باید حضور مستمر داشته باشد، گفت: بازیگر به دلیل اینکه زندگی مردم را بازی میکند و برای مردم بازی میکند باید حضور ممتد داشته باشد. آقایان علی نصیریان، زندهیاد محمدعلی کشاورز و زندهیاد عزتالله انتظامی بازیگرهای مهم و ماندگاری هستند، زیرا همیشه با مردم و مثل مردم بودند و همه عواطف، احساسات و نگاه ایرانی از نگاه این بزرگان عبور کرد و نقشها پیدا شدند و متاسفانه تعداد این نوع بازیگرها کم است.
وی خاطرنشان کرد: یک بار از یک دوست طنازی به نام عزیز ساعتی، فیلمبردار باسابقه سینما سوال کردم ما چندین دهه با هم کار کردهایم، نظرت درباره من چیست و او در پاسخ گفت در این اوضاع فعلی که هر لحظه ممکن است زندگی هنری هر هنرمندی قطع شود تو از اینکه خودت را تا به اینجا کشاندی و توانستی با کارگردانهای خوب کار کنی خوشحال باش.
هاشمی درباره ایفای نقش در فیلمهای طنز نیز گفت: من از یک حدی بیشتر خجالت میکشم بازی کنم و همیشه به کارگردانها میگویم که تا چه حدی میتوانم در نقش طنز بازی کنم و از آن بیشتر باید سراغ جری لوئیس بروند.
سید مهدی هاشمی، بازیگر پیشکسوت سینما برنده سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول مرد برای فیلم «دو فیلم با یک بلیت» در نهمین جشنواره فیلم فجر در سال ۱۳۶۹، برنده سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول مرد برای فیلمهای «آقا یوسف» و «آلزایمر» در بیستونهمین جشنواره فیلم فجر در سال ۱۳۸۹ و برنده تندیس بهترین بازیگر نقش اول مرد برای فیلم «ضد گلوله» در ششمین دوره جشن انجمن منتقدان و نویسندگان سینمای ایران در سال ۱۳۹۱ بوده است.