printlogo


کد خبر: 241262تاریخ: 1400/9/17 00:00
پناهجویان روهینگیا از شبکه اجتماعی بزرگ آمریکایی شکایت کردند
فیسبو همدست سوچی در نسل‌کشی مسلمانان میانمار

جامعه مسلمانان میانمار موسوم به روهینگیا از شرکت فیسبوک به اتهام نفرت‌پراکنی و دامن زدن به خشونت‌ها علیه این اقلیت شکایت کرد. 
به گزارش خبرگزاری رویترز، جامعه پناهجویان روهینگیا با شکایت از شرکت متا (فیسبوک) درخواست غرامت ۱۵۰ میلیارد دلاری کرده است. 
اتهامات مسلمانان روهینگیا به بزرگ‌ترین شبکه اجتماعی جهان مستقر در آمریکا شامل عدم جلوگیری از نفرت‌پراکنی علیه مردم مسلمان روهینگیا در این شبکه و دامن زدن به خشونت‌ها علیه این اقلیت قومی در جریان سرکوب و کوچ دادن آنها طی سال‌های اخیر می‌شود. 
بیش از یک میلیون نفر از مسلمانان ساکن استان راخین در غرب میانمار از حدود یک دهه پیش بر اثر نسل‌کشی سیستماتیک توسط دولت مرکزی مجبور به فرار از موطن خود شده و در این میان بیش از 10 هزار تن از آنان قتل‌عام شده‌اند. رفتار خشونت‌بار ارتش و نیروهای امنیتی میانمار در دوران ریاست آنگ سان سوچی، دارنده جایزه صلح نوبل، دوست نزدیک باراک اوباما و هیلاری کلینتون و البته رهبر لیبرال‌های حاکم بر دولت و مجلس سابق این کشور نیز ادامه یافت، بویژه از سال 2016 به بعد جنایت سازمان‌یافته نظامیان میانمار علیه اقلیت مظلوم روهینگیا با همراهی سوچی و متحدان غربی‌اش با شدت بیشتری پیگیری شد که منجر به آوارگی صدها هزار تن از مسلمانان به کشورهای همسایه بویژه بنگلادش شد؛ جایی که آنها در بدترین شرایط انسانی به سر می‌برند. عجیب آنکه سوچی طی یک دهه گذشته در مقاطع مختلف با بی‌شرمی و با اتکا به اعتباری که از صلح نوبل و حمایت بی‌چون و چرای رسانه‌های غربی به دست آورده از این نسل‌کشی دفاع کرده است. 
سرانجام زمستان سال گذشته این مهره مورد حمایت غرب، تاریخ مصرفش به پایان رسید و در یک کودتای نظامی به همراه چند تن از اعضای حزب اتحاد ملی برای دموکراسی به اتهام تقلب در انتخابات 2020 دستگیر شد. دادگاه نظامی میانمار، این حزب را منحل کرده و احکام حبس طولانی‌‌مدت برای سوچی و هم‌حزبی‌هایش صادر کرده که به موجب یکی از آنها، او باید دست‌کم تا 4 سال دیگر در زندان بماند. 
 در چنین شرایطی شکایت جمعی مردم روهینگیا از شرکت متا با بی‌توجهی لیبرال‌های حزب حاکم دموکرات آمریکا مواجه شده است؛ دموکرات‌هایی که در سال‌های قبل نیز چشم بر نسل کشی این مردم توسط دولت سوچی و حتی حکومت نطامی میانمار بسته بودند. روز دوشنبه شکایت جمعی مزبور را شرکت‌های حقوقی «ادلسون پی سی» و «پی آل‌ال سی فیلدز» در ایالت کالیفرنیا ثبت کردند. جامعه روهینگیا در متن دادخواست خود استدلال کرده که شبکه اجتماعی فیسبوک از نظر محتوا و خط‌مشی به خشونت علیه جامعه مسلمانان روهینگیا دامن ‌زده است. در هماهنگی با این دادخواست، چند وکیل بریتانیایی نیز نامه‌ای به دفتر شرکت فیسبوک در لندن ارسال کرده‌اند. 
به گزارش رویترز، شرکت متا (فیسبوک) تاکنون واکنش رسمی به این شکایت نشان نداده اما پیش‌تر مدعی شده بود سرعت جلوگیری از انتشار اطلاعات نادرست و نفرت‌پراکنی در این شبکه اجتماعی بسیار کند است. این شرکت مدعی است اقداماتی برای سرکوب سوءاستفاده از این پلتفرم در جریان نسل‌کشی روهینگیایی‌ها در میانمار اعمال کرده است و گفته از دسترسی ارتش میانمار به فیسبوک و اینستاگرام بعد از کودتای اول فوریه 2021 جلوگیری به عمل آورده.  این در حالی است که نه تنها کودتای اول فوریه ارتباطی با نسل‌کشی سازمان یافته ارتش میانمار علیه مسلمانان این کشور ندارد بلکه اتفاقا فیسبوک و زیرمجموعه‌هایش مثل اینستاگرام که از اصلی‌ترین مجراهای تبلیغاتی سوچی و حامیانش محسوب می‌شدند، در عین حال عرصه توجیه این نسل‌کشی توسط لیبرال‌ها بود؛ فیسبوکی که در عین حال همگرایی بسیاری با دموکرات‌ها چه در زمان اوباما و چه دولت فعلی بایدن داشته و دارد.

Page Generated in 0/0082 sec