printlogo


کد خبر: 241266تاریخ: 1400/9/17 00:00
تقابل با استقلال و پرسپولیس در ماجرای تبلیغات محیطی به روش جدید
فدراسیون رضایت داد، سازمان لیگ نه!

در ادامه چالش بین استقلال، پرسپولیس و سازمان لیگ بر سر تبلیغات محیطی، این سازمان با روشی جدید به جنگ با سرخابی‌های پایتخت رفته است. در بحث واگذاری تبلیغات محیطی به باشگاه‌ها، جنگ همچنان ادامه دارد، البته تبدیل به یک جنگ سرد شده است. سازمان لیگ تلاش می‌کند به لحاظ رسانه‌ای با استقلال و پرسپولیس که توانستند اجرای تبلیغات محیطی را در اختیار بگیرند، تقابل کند؛ تقابلی که می‌تواند در نهایت به مساله‌ای بغرنج میان باشگاه‌ها تبدیل شود و آنها را به جان هم بیندازد. مساله نخست در بحث تبلیغات محیطی، اجرا کردن آن است. طبق قوانین، سازمان لیگ در تمام این سال‌ها باید اجرا‌کننده تبلیغات می‌شد و سهم باشگاه‌ها را بر اساس درصدهایی که تعیین شده بود، پرداخت می‌کرد. تقسیم‌بندی به این شکل بود که 20 درصد سهم سازمان لیگ و فدراسیون فوتبال بود، 40 درصد باید به طور مساوی بین باشگاه‌ها تقسیم می‌شد و 40 درصد هم با توجه به رتبه تیم‌ها در جدول پایانی لیگ به باشگاه‌ها می‌رسید اما در تمام این سال‌ها شفافیتی در این باره وجود نداشت و حتی بسیاری باشگاه‌ها از سهم خود و چگونگی تقسیم‌بندی آن بی‌خبر بودند، البته اکنون مشخص شده سهم سازمان لیگ و فدراسیون به 25 درصد رسیده و 5 درصد هم بابت برگزاری مسابقات از تبلیغات برداشته می‌شود که مجموع آن به 30 درصد می‌رسد. سازمان لیگ طبق ادعای مسؤولانش برای این فصل تمام تبلیغات را به مبلغ 160 میلیارد تومان فروخته بود، حالا استقلال و پرسپولیس هر کدام به ترتیب مبلغ 130 میلیارد و 110 میلیارد تومان برآورد تبلیغات‌شان در طول یک فصل را داشته‌اند که از بازی‌های خانگی به دست می‌آورند. مجموع این رقم به 240 میلیارد می‌رسد که فقط تبلیغات این 2 تیم از دیدارهای خانگی‌شان 80 میلیارد بالاتر از کل مبلغی است که سازمان لیگ برای تمام بازی‌های لیگ از جمله بازی‌های خانگی و خارج از خانه پرسپولیس، استقلال و سایر تیم‌ها در نظر گرفته بود. پس با این شرایط سود سازمان لیگ و فدراسیون علاوه بر سود حاصل از تبلیغات 14 تیم دیگر، 24 میلیارد بیشتر از درآمدی خواهد بود که پیش‌بینی کرده بود و این اتفاق در اصل به سود سازمان لیگ نیز خواهد بود اما دلیل این تقابل چیست؟
در ادامه می‌توانید بخشی از مصاحبه‌های سایت سازمان لیگ با مدیران و مسؤولان باشگاه‌های لیگ برتری را ببینید که به نوعی خواهان اجرای تبلیغات توسط خود سازمان لیگ و به نوعی با صحبت‌های‌شان در حال تقابل با اجرای تبلیغات از سوی ۲ باشگاه استقلال و پرسپولیس هستند. 
 
* فلاح: باشگاه فجرسپاسی از ادامه روند یکپارچه تبلیغات محیطی حمایت می‌کند
رسول فلاح در گفت‌وگو با سایت سازمان لیگ فوتبال ایران درباره بحث‌هایی که در روزهای اخیر درباره تبلیغات محیطی مطرح شد، اظهار داشت: ابتدا از عزیزی‌خادم، رئیس فدراسیون فوتبال تشکر می‌کنم که تمرکزش روی ساماندهی شرایط فدراسیون فوتبال و حمایت از باشگاه‌هاست و قطعا ایشان مشکلات را بر اساس اولویت ساماندهی خواهند کرد. همچنین از حیدر بهاروند، ریاست محترم سازمان لیگ فوتبال ایران تشکر دارم که در این سازمان به همراه همکاران‌شان تلاش خوبی برای فوتبال باشگاهی کشور انجام می‌دهند. البته فجرسپاسی این فصل به لیگ برتر صعود کرده اما در لیگ دسته اول هم با سازمان لیگ همکاری داشتیم. متأسفانه در روزهای اخیر طرح برخی صحبت‌ها درباره تبلیغات محیطی بی‌انصافی بود و برخی به دنبال گل‌آلود کردن آب بودند تا در آشفته‌بازاری که ایجاد می‌کنند، به سود خود کارها را پیش ببرند. در حالی ‌که فوتبال ایران آیین‌نامه و قوانین و مقررات خودش و مجامع فدراسیون فوتبال و سازمان لیگ را دارد و همه چیز باید با حساب و کتاب و بر اساس اصول و قانونمند باشد. 
 
* حیدرپور: باشگاه شهرخودرو حامی تبلیغات محیطی یکپارچه زیر نظر سازمان لیگ است
اسماعیل حیدرپور از باشگاه شهرخودرو در گفت‌وگو با سایت سازمان لیگ فوتبال ایران درباره حفظ انسجام و یکپارچگی تبلیغات محیطی در مسابقات لیگ برتر اظهار داشت: اگر باشگاه‌ها بویژه باشگاه‌های بخش خصوصی بخواهند خودشان به صورت مستقیم با شرکت تبلیغاتی قرارداد امضا کنند، ممکن است آن شرکت به تعهدات مالی خود عمل نکند و باشگاه‌ها نیز به صورت تک‌تک شاید نتوانند تضامین مالی لازم را از این شرکت‌ها اخذ کنند. از سوی دیگر باید 30 درصد از درآمد این تبلیغات محیطی به فدراسیون و سازمان لیگ اختصاص پیدا کند، 30 درصد به شرکت تبلیغاتی و 10 درصد هم به ورزشگاه‌ها پرداخت شود. یعنی هر باشگاه فقط 30 درصد از درآمد تبلیغاتی نصیب خودش می‌شود و این رقم اصلا ارزش ریسک برای تغییر سیستم یکپارچه تبلیغات محیطی را ندارد. باشگاه ما نیز از این سیستم یکپارچه و زیر نظر سازمان لیگ حمایت می‌کند. 
 
* سلیمانی: در حال حاضر اکثر باشگاه‌ها آمادگی ندارند
مصطفی سلیمانی در گفت‌وگو با سایت سازمان لیگ فوتبال ایران درباره شرایط تبلیغات محیطی اظهار داشت: به عنوان معاون باشگاه نفت مسجدسلیمان معتقدم در حال حاضر اکثر باشگاه‌ها آمادگی ندارند خودشان تبلیغات محیطی را انجام دهند و بهترین روش همین است که تبلیغات محیطی به صورت یکپارچه و منسجم زیر نظر سازمان لیگ فوتبال انجام شود. تنها در این صورت است که باشگاه‌های کوچک لطمه نمی‌خورند و متضرر نمی‌شوند. طبیعی است که باشگاه‌های بزرگ اسپانسرهای بزرگ جذب می‌کنند اما باید حق و حقوق باشگاه‌های کوچک نیز لحاظ شود و به همین منظور هم قرار شد کارگروهی برای واگذاری تبلیغات محیطی به باشگاه‌ها با ساز‌و‌کار قانونی و با حضور جناب عزیزی‌خادم و جناب بهاروند تشکیل شود. وی افزود: برای فصل آینده باید برای واگذاری تبلیغات محیطی به باشگاه‌ها آیین‌نامه مشخص از طریق مجامع قانونی سازمان لیگ و فدراسیون فوتبال به تصویب برسد و باشگاه‌های کوچک هم خیال‌شان راحت باشد که حقی از این باشگاه‌ها در این واگذاری ضایع نخواهد شد. 
 
* سیف‌ا‌لله‌پور: شاهد یک بی‌نظمی در اجرای تبلیغات محیطی در ورزشگاه‌ها هستیم
ایزد سیف‌الله‌پور در گفت‌وگو با سایت سازمان لیگ فوتبال ایران درباره شرایط تبلیغات محیطی اظهار داشت: متاسفانه با تغییراتی که ایجاد شده، شاهد یک بی‌نظمی در اجرای تبلیغات محیطی در ورزشگاه‌ها هستیم. اینکه یک تبلیغ کوتاه و تبلیغ دیگر بلند باشد، این مساله برای فوتبال ما زشت است و نباید در شیوه و اجرای تبلیغات بی‌نظم باشیم. در گذشته تبلیغات محیطی بخوبی در ورزشگاه‌ها اجرا می‌شد. 
 
* تاکتیک سازمان لیگ
سازمان لیگ در شرایطی با انجام این مصاحبه‌ها و انتشار آن روی سایت رسمی خود در‌پی تقابل با بحث اجرای تبلیغات توسط باشگاه‌هاست و این روش جدید را در پیش گرفته که این سؤال پیش می‌آید: چرا با وجود ادعای خود و شواهد موجود، از افزایش درآمدهای خود ناراحت است؟ مگر غیر از این است که سازمان لیگ به همراه فدراسیون فوتبال فقط 30 درصد تبلیغات محیطی را دریافت می‌کنند و حالا با اجرای آن توسط استقلال و پرسپولیس و سایر تیم‌ها سهم‌شان بیش از ۲ برابر شده است؟ آیا سازمان لیگ پیش از این سهم بیشتری از تبلیغات داشته که حالا با اجرای آن توسط استقلال و پرسپولیس به درآمدهایش آسیب رسیده که به تقابل پرداخته است؟ نکته جالب دیگر این است که چطور مدیران برخی از این باشگاه‌ها مدعی‌اند با واگذاری تبلیغات محیطی به باشگاه‌ها، آنها متضرر خواهند شد؟ در حالی که این یکی از راه‌های درآمدزایی باشگاه‌هاست و مطمئنا در چارچوب مدیریت صحیح، آنها باید حامی چنین جریانی باشند، آن هم در شرایطی که شاید فقط از تبلیغات محیطی دیدارهای خانگی خود مقابل استقلال و پرسپولیس، بتوانند بیش از درآمدی که از سازمان لیگ دریافت می‌کنند، به دست بیاورند و مطمئنا می‌توانند درآمدهایی نیز از 13 بازی دیگر خانگی خود داشته باشند. نکته پایانی اینکه فرمول کار بسیار مشخص و ساده است؛ هر باشگاهی که می‌تواند خودش این مسؤولیت را برعهده بگیرد، با ارائه تضامین لازم چنین کاری را انجام می‌دهد، همانند پرسپولیس و استقلال و هر باشگاهی هم که شرایطش را ندارد، موضوع تبلیغات محیطی را بر عهده سازمان لیگ می‌گذارد. در این بین اینکه سازمان لیگ بخواهد بار دیگر به این مسائل دامن بزند آن هم در شرایطی که عزیزی‌خادم و سایت فدراسیون فوتبال از واگذاری تبلیغات به باشگاه‌ها حمایت کرده‌اند، جای سؤال و ابهام دارد. 

Page Generated in 0/0057 sec