printlogo


کد خبر: 241280تاریخ: 1400/9/17 00:00
رئیس کل بانک مرکزی در بازدید میدانی از بازار ارز تأکید کرد دولت هیچ کمبودی برای عرضه ارز ندارد
سوداگری ارز پایان می‌یابد؟
تا 2 ماه آینده سامانه‌ای برای ثبت درخواست‌های ارزی خرد مردم راه‌اندازی خواهد شد

گروه اقتصادی: روز گذشته دلار در بازار آزاد برای ساعاتی با رسیدن به رقم 31 هزار تومان به روند صعودی خود که از ابتدای هفته پس از انتشار اخبار مذاکرات وین شروع شده بود، ادامه داد. اگرچه برای ساعاتی دلار دیروز بالای ۳۱ هزار تومان هم معامله ‌شد اما در ادامه فروشنده‌ها بر خریداران غالب گشتند و دلار نتوانست بالای ۳۱هزار تومان تثبیت شود و به رقم 30 هزار و 850 تومان رسید. در روز‌های اخیر بازار ارز پرالتهاب بوده و تحت تأثیر عوامل روانی ناشی از مذاکرات وین نرخ ارز با رشد همراه شده است. روز کاری قبل (دوشنبه) دلار در بازار آزاد حدود 30 هزار و 800 تومان معامله می‌شد که دیروز با رشدی 200 تومانی همراه بود. همچنین دیروز نرخ فروش دلار در صرافی‌های بانکی بدون تغییر نسبت به روز قبل، ۲۷ هزار و ۸23 تومان بود. 
به گزارش «وطن‌‌امروز»، قیمت دلار از 27 مهر سال گذشته که به 32 هزار تومان رسید و بالاترین بهای خود در ایران را ثبت کرد، وارد روند نزولی شد تا آنجا که 15 اردیبهشت سال جاری به 20 هزار و 600 تومان رسید؛ پس از این تاریخ دلار به روند نزولی خود پایان داد و دوباره موج صعودی‌اش را آغاز کرد. این روند صعودی از اوایل هفته پس از انتشار اخباری از مذاکرات هسته‌ای وین شیب تندتری پیدا کرد. نکته قابل توجه در این بین این است که برای افزایش قیمت دلار، جز اخبار مذاکرات نمی‌توان علت دیگری یافت و از طرف دیگر بهبود شاخص‌ها و آمار‌های اقتصادی بیانگر آن است که دلیلی برای افزایش نرخ ارز و کاهش ارزش پول ملی وجود ندارد. همزمان با مذاکرات هسته‌ای طبیعی است نرخ ارز همگام با اخبار‌ منتشر‌شده از مذاکرات، نوساناتی را تجربه کند. نکته مهم اینکه فضای متشنج و پرالتهاب، زمینه را برای دلالان و سوداگران مهیا می‌‌کند تا با تزریق اخبار منفی و شایعه در راستای اهداف خود، باعث افزایش قیمت‌ها شوند. نوسان‌های اخیر بازار ارز بیش از آنکه تحت تاثیر عوامل بنیادین اقتصادی و عرضه و تقاضا باشد، متاثر از جو روانی و اخبار منفی عدم موفقیت مذاکرات وین است. دلالان و سفته‌بازان با هدف کسب منفعت و دشمنان با نیت تضعیف اقتصادی، سود خود را در انتشار اخبار جعلی درباره نبود چشم‌انداز روشن در مذاکرات می‌بینند. 
 
* دولت هیچ کمبودی برای عرضه ارز در بازار ندارد
پس از نوسانات اخیر قیمت ارز، روز گذشته رئیس کل بانک مرکزی برای بررسی میدانی بازار ارز از صرافی‌های میدان فردوسی تهران بازدید کرد. علی صالح‌آبادی در حاشیه این بازدید گفت: در حال حاضر دولت هیچ مشکل و کمبودی برای عرضه ارز در بازار متشکل ندارد و مردم می‌توانند تمام نیازهای خود را از طریق بازار متشکل تامین کنند. عرضه ارز در این بازار به مراتب بیشتر از تقاضاست. 
رئیس‌کل بانک مرکزی روز گذشته با اشاره به آخرین وضعیت تامین ارز بیان کرد: مدیرعامل جدید بازار متشکل بتازگی منصوب شد و آقای هامونی وظیفه رسیدگی به بازار متشکل ارز را بر عهده گرفت. قبلا ایشان مدیرعامل بازار فرابورس بود و البته عضو هیات‌مدیره بازار متشکل نیز بوده‌ است و بازار را بخوبی می‌شناسد و تاکید ما هم این است که هر چه تقاضا در بازار باشد، ما به آن پاسخ خواهیم داد. 
وی گفت: در عرضه ارز در بازار متشکل هیچ مشکلی وجود ندارد. صادرکنندگان ایرانی ارز حاصل از صادرات خود را به صورت اسکناس در اختیار ما می‌گذارند، لذا در بازار متشکل به هیچ وجه کمبودی وجود ندارد. بنابراین هر چه تقاضا بود، مبتنی بر مستندات در مقررات دیده شده است و توسط صرافان تامین خواهد شد. خوشبختانه در بحث حواله در سامانه نیما عرضه ارز به مراتب بیشتر از تقاضاست، لذا ما در جانب ارز با هیچ محدودیتی مواجه نیستیم و حتی وضعیت ارزی کشور رو به بهبود نیز است. در بازار متشکل نیز همان‌طور که صرافان نیز اذعان کردند، هیچ مشکلی برای عرضه وجود ندارد و هر چه مردم تقاضا داشته باشند، تامین می‌شود. 
رئیس‌ کل بانک مرکزی درباره اختلاف نرخ دلار بازار متشکل (28 هزار تومان) با بازار غیررسمی (31 هزار تومان) هم گفت: بازار غیررسمی، بازاری خارج از بازار متشکل است. وقتی در بازار متشکل، عرضه به اندازه کافی وجود دارد، چرا مردم به سمت بازار غیررسمی بروند؟ متقاضیان می‌توانند ارز مورد نیاز خود را از بازار متشکل تامین کنند. ما در بازار متشکل به دنبال راهکارهایی هستیم که دسترسی مردم به ارز را تسهیل کنیم و بزودی این اقدام انجام می‌شود تا دیگر نیازی نباشد مردم برای دریافت ارز در صف بایستند. مردم می‌توانند با ارائه مستندات خود در سامانه بازار متشکل ارزی، ارز مورد نیاز را از صرافی‌ها دریافت کنند. 
 
* قیمت رسمی در بازار متشکل ارزی 28 هزار و 300 تومان است
یکی از صرافان میدان فردوسی در ارتباط با صحبت‌های رئیس‌کل بانک مرکزی گفت: قیمت 28 هزار و 300 تومانی دلار قیمت رسمی است که در بازار متشکل تعیین شده است و مردم می‌توانند با ارائه مدارک بیست‌وچهارگانه برای دریافت ارز مسافرتی، خدماتی و... اقدام کنند. خرید دیروز (دوشنبه) ما از بازار متشکل 28 هزار و 100 تومان بوده است و امروز (سه‌شنبه) خریدی نداشتیم، زیرا ارز در دسترس ما با توجه به تقاضاها کفایت می‌کند. 
در جریان بازدید رئیس کل بانک مرکزی از یکی دیگر از صرافی‌های میدان فردوسی، یکی دیگر از صرافان در پاسخ به پرسش رئیس کل بانک مرکزی درباره وضعیت بازار متشکل ارزی گفت: در این بازار هیچ کمبودی برای تامین ارز مورد نیاز مردم وجود ندارد. با تسهیلاتی که دیده شده، دسترسی مردم به ارز در بازار متشکل بهبود یافته است. 
 
* چند برابر شدن عرضه ارز در بازار نسبت به سال گذشته
رئیس کل بانک مرکزی در ادامه گفت: ما تلاش می‌کنیم دسترسی مردم را از وضعیت فعلی نیز آسان‌تر کنیم. نیازهای مردم به ارز در مقررات ارزی مشخص است و هر فردی به هر میزان نیاز داشته باشد ارز وجود دارد. با همکاری کانون صرافان و اتاق بازرگانی هر جا نیاز به تسهیل دسترسی وجود داشته باشد، این اقدام انجام خواهد شد. 
وی افزود: بنده باز هم تکرار می‌کنم در جانب عرضه ارز هیچ کمبود و مشکلی وجود ندارد؛ چه در حوزه اسکناس (بازارساز، صادرکننده) و چه در حوزه حواله. ما اخیرا جلسه‌ای را با برخی صادرکنندگان داشتیم و قرار شد برخی صادرکنندگان به طور مستقیم با واردکنندگان وارد تعامل شوند تا بخشی از گروه‌های کالایی بدین صورت تامین شود. 
صالح‌آبادی گفت: حتما نیازهای واقعی مردم به ارز به صورت حواله و اسکناس تامین خواهد شد. در بازار متشکل روزانه بین 15-10 میلیون دلار و 2 میلیون یورو اسکناس معامله می‌شود. بنابراین اگر نیاز به ارز بیشتر شود ما عرضه را افزایش خواهیم داد. طبق آمار، در حال حاضر چند برابر سال گذشته ارز در بازار متشکل عرضه می‌شود. در بازار نیما نیز حجم حواله‌های ما خیلی بیشتر از سال گذشته است؛ تامین ارز ما تا الان 36 میلیارد دلار بوده است. پس مشکلی در تامین ارز نیست. 
 
* راه‌اندازی درگاهی برای ثبت درخواست‌های ارزی خرد مردم
رئیس کل بانک مرکزی همچنین با اعلام خبر راه‌اندازی درگاه فروش ارز به منظور تامین نیازهای خرد هموطنان به ارز گفت: این درگاه تا ۲ ماه آینده به بهره‌برداری خواهد رسید و هموطنان با ورود به این درگاه نیاز خرد ارزی خود را اعلام و سپس با مراجعه به صرافی‌های مجاز ارز مورد نیاز را دریافت می‌کنند. 
وی تاکید کرد: صف‌ها بزودی در بازار متشکل جمع می‌شود و مردمی که نیاز به ارز دارند، در چارچوب مقررات درخواست خود را به صرافی ارائه می‌کنند و اسناد را در سامانه بازار متشکل قرار می‌دهند و صرافان خرید آنها را انجام داده و تحویل می‌دهند و حتی این امکان وجود دارد این ارز به حساب بانکی مردم واریز شود. 
صالح‌آبادی در پایان گفت: ان‌شاءالله با این اقدامات دولت، هیجانات و حباب‌های بازار غیررسمی ارز فروکش می‌کند، زیرا آنچه ملاک است، قیمت ارز بازار متشکل است، نه چند دلار خرید و فروش در بازار غیررسمی.

Page Generated in 0/0054 sec