printlogo


کد خبر: 241281تاریخ: 1400/9/17 00:00
اخبار

پیگیری بورس برای تزریق منابع  مالی به صندوق تثبیت بازار سرمایه
رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار با اشاره به اینکه سودآوری شرکت‌های بورسی تا پایان سال ادامه دارد، از پیگیری این سازمان برای استفاده از منابع صندوق توسعه ملی در صندوق تثبیت بازار سرمایه خبر داد. مجید عشقی گفت: با توجه به گزارشات 8 ماه نخست سال ـ که در سایت کدال منتشر شده ـ وضعیت عملیاتی شرکت‌های بورسی بسیار مناسب است. در این گزارش‌ها نسبت به سال گذشته افزایش‌های بسیار خوبی قابل مشاهده است و می‌بینیم که شرکت‌های مختلف فولادی، پتروشیمی و سایر صنایع رشدهای قابل توجهی داشته‌اند که به تبع آن سودآوری خوبی داشته‌اند. رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار درباره وضعیت بازار سرمایه و برآورد ارزش سهام شرکت‌های سهامی حاضر در بازار سرمایه تا پایان سال، اظهار کرد: با وجود وضعیت کرونا و قطعی مقطعی برق که در تابستان گذشته داشتیم اما شرکت‌ها توانسته‌اند به حجم فروش و سودآوری مناسبی برسند. وی بیان کرد: پیش‌بینی ما این است که همین روند مثبت تا پایان سال ادامه‌دار باشد، هر چند ابهاماتی درباره تامین گاز برای برخی صنایع مطرح است و ما در تلاش هستیم با پیگیری و تعامل با دستگاه‌های مربوطه، ابهامات را رفع کنیم اما با توجه به میزان فروش و قیمت‌هایی که اکنون وجود دارد، به نظر می‌رسد تا پایان سال شاهد سوددهی مناسبی از سوی شرکت‌های سهامی باشیم. 
***
اعطای ۴۴۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات به بخش صنعت و معدن
معاون امور صنایع وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: بخش صنعت و معدن در ۷ ماه امسال، سهم ۳۰ درصدی از اعتبارات سیستم بانکی داشته و نزدیک به ۴۴۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات که عمده آن سرمایه ثابت است، به این‌ بخش اختصاص یافته است. مهدی صادقی‌نیارکی افزود: تا پایان مهرماه امسال، بیش از ۴ هزار واحد صنعتی جدید در کشور پروانه بهره‌برداری جدید اخذ کردند و نزدیک به ۹۰ هزار نفر در این واحدها مشغول به کار شده‌اند که این عدد نسبت به مدت مشابه سال قبل نشان‌دهنده رشد حدود ۱۵ درصدی است. وی اضافه کرد: امروز فرصت مناسب برای ارتقای سطح دانشی در حوزه‌های مختلف تولید مهیاست و لازم است بنگاه‌های تولیدی در تعامل با مراکز تحقیق و توسعه و شرکت‌های دانش‌بنیان به این امر اهتمام داشته باشند. صادقی‌نیارکی در پایان، پیگیری توسعه صادرات را یکی از ماموریت‌های همایش‌ها عنوان کرد و گفت: به بنگاه‌های تولیدی کمک می‌شود تا ضمن معرفی و عرضه‌ دستاوردهای خود از این فرصت برای حضور در بازارهای منطقه‌ای و بین‌المللی بهره بگیرند. 
***
ثبت‌نامی‌های نهضت ملی مسکن به مرز ۲ میلیون نفر رسید
معاونت مسکن و ساختمان وزارت راه‌وشهرسازی از ثبت‌نام حدود ۲ میلیون نفر در نهضت ملی مسکن خبر داد. بر اساس جدیدترین آمار منتشرشده از سوی معاونت مسکن و ساختمان وزارت راه‌وشهرسازی، تاکنون یک میلیون و 986 هزار و 366 نفر در نهضت ملی مسکن ثبت‌نام کرده‌اند. ثبت‌نام نهضت ملی مسکن از 28 مهرماه امسال آغاز شده و تا پایان آذر 1400 ادامه دارد. متقاضیان می‌توانند برای ثبت‌نام به سامانه saman.mrud.ir مراجعه کنند. نهضت ملی مسکن یکی از سیاست‌های کلان دولت سیزدهم در حوزه مسکن است که بر اساس این سیاست، احداث 4 میلیون واحد مسکونی در 4 سال در برنامه دولت قرار گرفته است. 
***
جشنواره  مدافعان اقتصاد مردمی برگزار می‌شود
مشارکت مردم در همه عرصه‌ها بویژه اقتصاد، یکی از اصول انقلاب اسلامی ایران است، بنابراین، یکی از مسائل اقتصادی کشور، مشارکت مردم در اقتصاد یا به تعبیری مردمی کردن اقتصاد است. رهبر معظم انقلاب در سخنرانی‌شان در تاریخ 1/1/93 در حرم مطهر رضوی تاکید فرمودند: این اقتصادی که به عنوان اقتصاد مقاومتی مطرح می‌شود، مردم‌بنیاد است؛ یعنی بر محور دولت نیست و اقتصاد دولتی نیست، اقتصاد مردمی است؛ با اراده‌ مردم، سرمایه‌ مردم، حضور مردم تحقق پیدا می‌کند. اما «دولتی نیست» به این معنا نیست که دولت در قبال آن مسؤولیتی ندارد؛ چرا، دولت مسؤولیت برنامه‌ریزی، زمینه‌سازی، ظرفیت‌سازی، هدایت و کمک دارد. ایشان در ادامه خاطرنشان کردند: کار اقتصادی و فعالیت اقتصادی دست مردم است، مال مردم است اما دولت - به ‌عنوان یک مسؤول عمومی- نظارت می‌کند، هدایت می‌کند، کمک می‌کند. حجت‌الاسلام رئیسی، رئیس‌جمهور کشورمان نیز در سال جاری تاکید بسیاری بر اقتصاد مردمی و مقاوم در برابر مسائل مختلف و حواشی بین‌المللی داشتند که اهمیت توجه به این موضوعات را چندین برابر می‌کند. حال با گذشت بیش از یک دهه از نخستین‌بار که رهبری از لزوم مقاوم‌سازی اقتصاد کشور و عدم وابستگی به بیگانگان سخن گفتند، امروز دیگر بر کسی پوشیده نیست که نجات اقتصاد کشور از بحران وابستگی چقدر اهمیت دارد. به دلیل توجه به همین جایگاه و کشف افراد موفق در حوزه اقتصاد مردمی که به ظرفیت‌های اقتصادی موجود در کشور نگاه ویژه و جامع‌تری داشته‌اند، «بنیاد توسعه فردا» با حمایت «انجمن خیرین توسعه علم و فناوری ایرانیان» جشنواره‌ای تحت عنوان «مدافعان اقتصاد مردمی» را برگزار می‌کند. این جشنواره جهت شناسایی، معرفی و الگوسازی مدیران موفق اقتصادی برگزار می‌شود و مساله مهم دیگری که شاید بتوان گفت از اهداف غیر‌مستقیم این جشنواره محسوب می‌شود، گفتمان‌سازی حول محور اقتصاد مردمی است که می‌‎تواند به پویاتر شدن این مساله در کشور کمک شایانی کند. امید است با برگزاری این جشنواره ظرفیت‌های داخلی مدیران تلاشگر و انقلابی بیش از بیش فعال شود و آنان همچون الگویی برای دیگر مدیران اقتصادی که در تلاش برای مردمی‌تر کردن اقتصاد هستند، قرار گیرند.

Page Generated in 0/0096 sec