printlogo


کد خبر: 241294تاریخ: 1400/9/17 00:00
وزیر اقتصاد: حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی تکلیف قانونی است؛ سال آینده به تدریج انجام می‌شود
تکلیف: اصلاح ارز ترجیحی
رئیس‌جمهور: خبر دقیق داریم عده‌ای شبانه‌روز در تلاشند همزمان با مذاکرات، نرخ ارز را بالا ببرند و مذاکرات را به اقتصاد گره بزنند

گروه اقتصادی: بحران کسری بودجه، یکی از مهم‌ترین مسائل اقتصادی کشورمان طی سال‌های اخیر بوده است؛ موضوعی که بستر اولیه و اصلی تورم بالای 30 درصد را ایجاد کرد. با توجه به اینکه دولت سیزدهم در آستانه تحویل نخستین بودجه خود برای سال 1401 است، اصلاح ساختاری بودجه، افزایش درآمدهای دولت و کاهش هزینه‌های جاری دولت باید در دستور کار قرار بگیرد. مساله کسری بودجه و ارتباط آن با تورم، موضوعی است که بر همگان آشکار است و لزوم کاهش کسری بودجه از ملزومات اصلی یک بودجه سالم و ضدتورمی است. دولت سیزدهم باید در راستای کاهش کسری بودجه به دنبال مولدسازی دارایی‌ها، افزایش منابع پایدار و حذف ارز 4200 تومانی باشد. 
دولت پس از 3 سال تداوم سیاست ارزسوزی، تصمیم بر اصلاح نحوه تخصیص ارز ترجیحی دارد که اگر انجام شود تاثیر بسزایی در بهبود شرایط بودجه 1401 خواهد گذاشت و کسری آن را کاهش می‌دهد. مهم‌ترین نمود اصلاح سیاست ارز ترجیحی، افزایش منابع در دسترس دولت برای اعطای یارانه‌های نقدی و با درصد خطای کمتر در رسیدن به اهداف حمایتی است. 
به گزارش «وطن‌امروز»، سیداحسان خاندوزی روز گذشته در جمع نمایندگان تشکل‌های دانشجویی اظهار کرد: برای بودجه سال آینده باید هزینه‌های جاری دولت برای مهار تورم کنترل شود و در عین حال باید سیاست‌هایی را که محرک تولید است در پیش بگیریم.  وزیر اقتصاد گفت: حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی تکلیف قانونی است و اکنون به غیر از دارو و گندم فقط برای ۵ قلم کالا اختصاص یافته است. سعی داریم مقدمات به گونه‌ای فراهم شود تا این حذف بتدریج انجام شود. 
خاندوزی افزود: همچنین قرار است برای ثبات مقررات متغیرهای کلیدی در بودجه سال آینده فرمول قطعی داشته باشند.  وی با اشاره به موضوع واگذاری ۱۱۰ هزار میلیارد تومان سهام در بودجه سال ۱۴۰۱ گفت: قرار است این اوراق در اختیار سازمان تامین‌اجتماعی و صندوق‌ها قرار گیرد، در واقع یک نوع تغییر مالکیت در دولت است و به طور مستقیم در بازار سرمایه عرضه نمی‌شود و تأثیر منفی در بورس نخواهد داشت. 
وزیر اقتصاد با اشاره به موضوع حذف ارز ترجیحی افزود: این موضوع تکلیف قانونی است و اکنون به غیر از دارو و گندم فقط برای ۵ قلم کالا ارز ۴۲۰۰ تومانی اختصاص یافته است.  وی گفت: سعی می‌کنیم مقدمات به گونه‌ای فراهم شود که این حذف بتدریج انجام شود و فشار یکباره نداشته باشد. خاندوزی افزود: یکی از علت‌هایی که تولیدکنندگان به سمت تولید نهاده‌های دامی در کشور نمی‌روند به خاطر این است که نمی‌توانند با واردات نهاده‌ها با ارز ۴۲۰۰ تومانی رقابت کنند و تولید آنها به صرفه نیست. 
وزیر اقتصاد در ادامه در پاسخ به سوالی درباره قانون رمزارزها گفت: در کشور نمی‌توانیم چشم خود را بر این پدیده ببندیم و باید در برابر آن مواجهه فعالانه و تعیین مقررات داشته باشیم که کمیته تصمیم‌گیری در حال تهیه پیش‌نویسی در این‌ باره است. 
 
* تداوم ارز ترجیحی؛ تداوم کسری بودجه
با شروع اختصاص ارز 4200 از ابتدای سال 97، تا پایان مهرماه 1400، بیش از 67 میلیارد دلار ارز 4200 تومانی به کالاهای اساسی پرداخت شد تا این کالاها در ساحل امن قیمتی و بدون تاثیرگیری از تورم به دست مردم برسد اما بررسی تغییرات قیمتی کالاهای اساسی از ابتدای سال 97، بخوبی نشان از این دارد که این سیاست در زمینه کنترل قیمت‌ها شکست خورده است. حتی روند قیمتی این کالاها در بازه زمانی یک ‌ساله اخیر از تورم عمومی نیز پیشی گرفته است. 
امروز کالاهای اساسی از جمله مرغ با قیمت تقریبا نزدیک به بازار آزاد به دست مصرف‌‌کننده می‌رسد و عملا پرداخت ارز ارزان 4200 تومانی نتوانسته به هدف خود در کنترل قیمت‌ها برسد.  از طرف دیگر محدودیت‌های شدید بودجه‌ای موجب شده منابع ارزی محدود کشورمان تنها برای اعطای ارز 4200 تومانی خرج شود. در این بین دیگر نیازهای اقتصادی کشور از جمله توسعه، همواره از درآمدهای نفتی بی‌بهره بوده‌اند. 
 
* ارائه پیش‌نویس لایحه اصلاح قانون اجرای سیاست‌های اصل ۴۴ به دولت
 وزیر امور اقتصادی و دارایی در نشست با فعالان تشکل‌های دانشجویی که به مناسبت روز دانشجو (۱۶ آذر) برگزار شد، از تهیه پیش‌نویس لایحه اصلاح قانون اجرای سیاست‌های اصل ۴۴ قانون اساسی خبر داد. 
سیداحسان خاندوزی با بیان اینکه یکی از وعده‌هایش در زمان رأی اعتماد مجلس شورای اسلامی اصلاح قانون اجرای سیاست‌های اصل ۴۴ است، گفت: با توجه به وجود نارضایتی‌هایی که از روند برخی واگذاری‌های گذشته وجود داشت و باید علاج می‌‌شد، تلاش کردیم در دولت سیزدهم این واگذاری‌ها با روندی متفاوت و با اصلاح ریل صورت گیرد. 
وی با بیان اینکه پیش‌نویس لایحه یادشده، مبتنی بر یک آسیب‌شناسی بسیار مفصل است، افزود: در این پیش‌نویس تمام روند واگذاری‌های ۱۵ سال گذشته سازماندهی شده و نقاط قوتی که باید ادامه پیدا کند و نقاط ضعفی که وجود داشته و موجب به وجود آمدن برخی آثار و پیامدهای شدید اجتماعی و اقتصادی و حتی امنیتی و منطقه‌ای شده مورد بررسی قرار گرفته است.  وزیر اقتصاد تاکید کرد: نقطه کانونی این است که تا حد ممکن به سمت کاهش رد دیون که یکی از مشکلات از گذشته تا امسال بوده حرکت کنیم و یکی دیگر از اصلاحات بحث پیمان مدیریت است؛ به این معنا که مالک شدن بنگاه‌های دولتی پاداشی برای مدیران بهره‌ور و سالم باشد.  خاندوزی در تبیین بیشتر این موضوع افزود: بعد از آنکه در عمل ثابت شد مدیران می‌توانند بنگاه‌های دولتی را با استانداردهای تخصصی و بدون مسائل و مشکلات و مفاسدی که گاهی اوقات وجود داشته اداره کنند، انتقال مالکیت به آنها رخ خواهد داد.  وی ابزار امیدواری کرد در آینده حجم این نوع واگذاری‌ها افزایش پیدا کند تا تغییر مهمی را در اجرای سیاست‌های اصل ۴۴ قانون اساسی شاهد باشیم. 
******
گروه سیاسی: رئیس‌جمهور روز گذشته در نخستین مراسم روز دانشجویی که در دولت سیزدهم برگزار ‌شد راهی دانشگاه صنعتی شریف شد تا بعد از تعطیلی قریب به 2 ساله دانشگاه‌ها به علت شیوع ویروس کرونا در جمع دانشجویان و نمایندگان تشکل‌های دانشجویی حاضر شده و سخنرانی کند. تذکر نسبت به باقی ماندن برخی مدیران دولت روحانی در مناصب کلیدی، لزوم پالایش مدیران جدید، ابهام در برنامه اقتصادی دولت برای تغییر شرایط موجود، نگرانی از تقلیل فعالیت دولت به بازدیدهای میدانی صرف و شائبه‌ها درباره عدم همگونی مدیران دولتی مهم‌ترین نکاتی بود که دانشجویان در نطق‌های‌شان خطاب به رئیس‌جمهور متذکر شدند. 
حجت‌الاسلام سیدابراهیم رئیسی هم در ابتدا با گرامیداشت یاد شهدای دانشجو و تبریک ۱۶ آذر به همه دانشجویان اظهار داشت: مسؤولان همواره باید به حساسیت‌های جریان دانشجویی کشور درباره علم، معرفت، مشکلات و مسائل کشور توجه کنند و روز دانشجو فرصت مغتنمی برای دانشجو و مسؤولان است که دغدغه‌های دانشجویان و دانشگاهیان مورد بررسی قرار گیرد. رئیس‌جمهور افزود: حضور در دانشگاه شریف به خاطر توجه به بیانات و دغدغه‌های مقام معظم رهبری درباره نخبگان و دانش‌پژوهان است و علاقه‌مند بودم در جمع دانشجویی درباره این موضوع با یکدیگر هم‌اندیشی و همفکری کنیم و معتقدم دانشگاه شریف به عنوان کانون نخبه‌پروری باید سهم بیشتری در این موضوعات داشته باشد. رئیسی افزود: بیانات رهبر معظم انقلاب صرفا یک توصیه نبود و باید جنبه عملی و اجرایی پیدا کند و با ایجاد جاذبه‌های لازم برای شغل و آینده نخبگان دغدغه‌های آنان برطرف شود. رئیس‌جمهور با اشاره به مشکلات کشور در بخش‌های مختلف از جمله انرژی، آب، محیط زیست، کشاورزی، صنعت و معدن اظهار داشت: باید برای رفع مشکلات کشور یک نوع هم‌اندیشی و ارتباط نزدیک بین دولت و دانشگاه برقرار شود و دانشگاه باید در مسیر رفع مشکلات و خدمت به مردم، به دولت کمک کند. 
رئیسی با اشاره به اقدامات دولت در زمینه تامین کالاهای اساسی گفت: در ۳ ماه گذشته تلاش کردیم برخی از سیلوهای خالی را پر کنیم تا مردم هیچ‌گونه نگرانی در این زمینه نداشته باشند و در این مدت دولت تلاش کرده ریل‌های نادرست را اصلاح کند و در مسیر درست قرار دهد. رئیس‌جمهور خاطرنشان کرد: دانشجویان و اساتید نباید بیان دغدغه‌های خود را صرفا به روزهایی مانند ۱۶ آذر اختصاص دهند، بلکه باید در متن جامعه و زندگی مردم قرار گرفته و برای مشکلات موجود راهکار ارائه دهند. وی تاکید کرد: دولت به دنبال ایجاد تحول جدی در حوزه‌های مختلف بر پایه علم و فناوری است و معتقدیم در این صورت تحولات می‌توانند ماندگار و مستمر بوده و با تغییر دولت‌ها کنار گذاشته نشوند. رئیس‌جمهور با تاکید بر اینکه راه حل همه مشکلات در داخل کشور وجود دارد، اظهار داشت: جوانان باانگیزه و نخبه کشور باید راهکارهای حل‌و‌فصل مشکلات را در داخل کشور جست‌وجو کنند، ضمن اینکه حتما باید از تجربیات سایر کشورهای جهان نیز استفاده کنیم اما توجه داشته باشیم که مشکلات کشور با نسخه‌هایی که دیگران ارائه دادند، برطرف نمی‌شود، بلکه باید راهکارهای بومی شده خود را اجرایی کنیم. 
 
* اعتماد مردم به دولت ارزشمندترین سرمایه است
رئیسی با اشاره به حل‌و‌فصل مشکلات هفت‌تپه خاطرنشان کرد: مشکلات این مجموعه به معضلی برای کشور تبدیل شده بود و در دوره گذشته وقتی خواستار حل و فصل آن شدیم گفتند امکان‌پذیر نیست اما در 3-2 ماه اخیر مشکل این مجموعه بدون هیچ‌گونه دشواری برطرف شد. رئیس‌جمهور اعتماد مردم به دولت را مهم‌ترین مؤلفه در حل‌و‌فصل برخی مشکلات و معضلات کشور دانست و اظهار داشت: در حمله سایبری اخیر به جایگاه‌های سوخت به دنبال ایجاد فتنه بزرگی در کشور بودند اما آنچه این فتنه را ناکام گذاشت این بود که مردم احساس کردند دولت در کنار آنها و به دنبال برطرف کردن مشکلات‌شان است. وی تاکید کرد: اعتماد مردم به دولت و امید به آینده مهم‌ترین و ارزشمندترین سرمایه دولت است و دولت با تلاش شبانه‌روزی به دنبال خدمت به مردم و رفع مشکلات است. 
 
* ملاک انتخاب مدیران کارآمدی است
رئیس‌جمهور با اشاره به دغدغه مطرح شده درباره انتخاب اعضای کابینه، گفت: هیچ‌گونه وابستگی به حزب، گروه، دسته و جریان سیاسی ندارم و در انتخاب همکاران خود تلاش کردم کارآمدی و برخورداری از روحیه جهادی ملاک باشد، ضمن اینکه اکثر آنها عضو هیات علمی دانشگاه‌های کشور هستند. رئیسی با اشاره به تخریب دولت بر مبنای اتهامات بی‌اساس از جمله انتصابات فامیلی اظهار داشت: برای روشن شدن این مطلب می‌توان دولت‌های 3 دهه گذشته را با این دولت مقایسه کرد، البته کسانی که چنین اتهاماتی مطرح می‌کنند به نادرستی آن نیز اذعان دارند، منتها این موضوع اسم رمزی برای تخریب دولت شده تا اقدامات دولت را تحت‌الشعاع قرار دهند. 
 
* عده‌ای در تلاشند همزمان با مذاکرات، نرخ ارز را بالا ببرند
رئیس‌جمهور با اشاره به تلاش عده‌ای برای ربط دادن مذاکرات عزتمندانه کشور به قیمت ارز، اظهار داشت: خبر دقیق داریم عده‌ای شبانه‌روز در تلاشند همزمان با مذاکرات، نرخ ارز را بالا ببرند و مذاکرات را به اقتصاد گره بزنند تا خواسته‌های خود را به ملت تحمیل کنند. دستگاه‌های اطلاعاتی پیگیر معرفی افراد هستند. رئیسی تاکید کرد: برخی از این افراد در داخل و برخی نیز در خارج از کشور در محافل و فضای مجازی و واقعی به دنبال بالا بردن قیمت ارز هستند. وی ادامه داد: منابع ارزی کشور نگران‌کننده نیست و به‌رغم تحریم و تهدید ثابت کردیم می‌توانیم صادرات نفت و میعانات را بیشتر از قبل انجام دهیم. رئیس‌جمهور تصریح کرد: اقتصاد، نان و سفره مردم را هرگز به مذاکرات گره نخواهیم زد و برخلاف عده‌ای که تلاش می‌کنند آینده را تاریک نشان دهند، شدیدا به آینده روشن کشور امیدوار هستم. رئیس‌جمهور گفت: دولت در بودجه به دنبال تحول بر مبنای عدالت است و سند اجرای عدالت هم بر مبنای آمایش سرزمینی تهیه شده و این می‌تواند علامت و نشانه‌ای برای حرکت به سمت تحقق عدالت باشد. رئیسی تصریح کرد: دولت به هیچ عنوان با حرف‌های حاشیه‌ای جا نخواهد خورد و رسالت اصلی خود را در خدمت صادقانه به مردم انجام خواهد داد. وی افزود: دولت خود را نیازمند انتقاد می‌داند و نقدپذیری را زمینه رشد کشور می‌داند و هر کسی می‌تواند اعتراض داشته باشد اما شخصا بین اعتراض و اغتشاش تفاوت قائل هستم، همچنان که جرم سیاسی و جرم امنیتی متفاوت است. 
 
* حاضریم برای سامان گرفتن اقتصاد کشور از آبروی خود بگذریم
رئیسی با بیان اینکه اقتصاد کشور نیازمند جراحی‌های جدی است، اظهار داشت: سرمایه جدی برای انجام این جراحی آبرو است و ما حاضریم برای اصلاح و سر و سامان گرفتن اقتصاد کشور از آبروی خود بگذریم. رئیس‌جمهور افزود: متاسفانه برخی اقداماتی که طبق قانون باید در سال‌های گذشته انجام می‌شد در زمان خود انجام نشده است و دولت مصمم است اینگونه مسائل را حل‌و‌فصل کرده و به زندگی مردم سر و سامان دهد و بی‌تردید با اقداماتی که در حال انجام است شاهد آرامش در جامعه خواهیم بود. رئیس قوه مجریه با بیان اینکه در تصمیمات مهم اقتصادی مردم و بازار باید در جریان باشند، تصریح کرد: دولت در جلب رضایت بین خواص و عموم مردم قطعا رضایت عموم را بر رضایت خواص ترجیح خواهد داد. وی ادامه داد: بعضی کشورها به دنبال جذب دانش‌آموختگان برتر کشور ما هستند و باید با هم‌اندیشی جاذبه‌های حفظ نخبگان کشور را افزایش دهیم تا استعداد برتر آنها در مسیر خدمت به کشور تجلی و تبلور پیدا کند. رئیسی در پایان تاکید کرد: ارتباط دولت با مردم و دانشگاه جزو برنامه‌های اصلی دولت است و با برخی سخنان این ارتباط کاهش نخواهد یافت، چرا که حل‌و‌فصل مسائل کشور را در گرو این روابط می‌دانیم و همه وزرا و مدیران استان‌ها نیز با این رویکرد همراهی خواهند داشت. 

Page Generated in 0/0067 sec