printlogo


کد خبر: 241316تاریخ: 1400/9/18 00:00
اخبار

وزارت خارجه چین: بازی‌های المپیک به حضور سیاستمداران متکی نیست
وزارت خارجه چین اعلام کرد برگزاری بازی‌های المپیک زمستانی به حضور سیاستمداران متکی نیست. به گزارش فارس، «اسکات موریسون» نخست‌وزیر استرالیا دیروز از تحریم دیپلماتیک بازی‌های المپیک زمستانی 2022 پکن خبر داد، این در حالی است که ورزشکاران این کشور مشکلی برای شرکت در بازی‌ها ندارند. پیش از این آمریکا نیز این موضوع را مطرح کرده بود که چین هم در واکنش به این موضوع، رفتار آمریکا را محکوم و بدون ارائه جزئیات بیشتر تهدید به تلافی کرد. بعد از تحریم بازی‌ها از سوی استرالیا، سفارت چین در این کشور این تصمیم را مورد انتقاد قرار داد و گفت این امر باعث بهبود روابط سرد بین ۲ کشور نمی‌شود. در این بیانیه آمده است: همان‌طور که همه ما می‌دانیم مقصر مشکلات کنونی روابط چین و استرالیا دقیقا متوجه استرالیاست. چین ضمن واکنش تند به تصمیم استرالیا برای پیوستن به تحریم دیپلماتیک بازی‌های المپیک زمستانی پکن از سوی آمریکا اعلام کرد هرگز قصد دعوت از مقامات استرالیایی را نداشته و برای کسی مهم نیست که بیایند یا نه. هیأت چین در سازمان ملل نیز این تحریم را یک مضحکه سیاسی خواند. حتی کمیسیون مرکزی بازرسی حزب کمونیست پاسخی را در قالب یک پیام طولانی با عنوان «روح منشور المپیک را نمی‌توان خدشه‌دار کرد» منتشر کرد. انتقاد از چین در زمینه حقوق بشر شامل ادعای نسل‌کشی علیه مسلمانان اویغور از مواردی است که باعث تحریم المپیک شده، در حالی که پکن این اتهامات را رد کرده است. «وانگ ونبین» سخنگوی وزارت خارجه چین هم در واکنش به این اتفاقات بیان کرد بازی‌ها به حضور برخی سیاستمداران وابسته نیست. وانگ در یک کنفرانس خبری در واکنش به تصمیم استرالیا گفت چین بارها تکرار کرده است المپیک زمستانی صحنه‌ای برای موضع‌گیری و دستکاری سیاسی نیست. چین هرگز برنامه‌ای برای دعوت از مقامات استرالیایی به بازی‌ها نداشت. «فومیو کیشیدا» نخست‌وزیر ژاپن هم درباره تحریم المپیک پکن گفت این کشور از منظر منافع ملی و با در نظر گرفتن اهمیت بازی‌های المپیک و اهمیت دیپلماسی تصمیم خود را اتخاذ خواهد کرد. 
***
ماجرای درخواست پرسپولیس برای گرفتن پاسپورت رادو
دروازه‌بان کروات پرسپولیس پس از دریافت بخشی از طلبش در اقدامی عجیب ایران را ترک کرد. بوژیدار رادوشوویچ هفته گذشته با ارسال نامه‌ای به باشگاه پرسپولیس مهلت داد ظرف یک هفته مطالباتش را پرداخت کند، در غیر این صورت کشورمان را ترک خواهد کرد. پس از این نامه مدیران باشگاه پرسپولیس جلساتی با رادو برگزار کرده و ضمن پرداخت 50 هزار یورو همراه با بخشی از قرارداد این فصل وی با دروازه‌بان کروات توافق کردند ظرف ۳ هفته آینده، 30 هزار یورو دیگر به وی پرداخت کنند تا دریافتی‌اش به سایر نفرات برسد. با این وجود رادوشوویچ سه‌شنبه‌‌شب ایران را به مقصد کرواسی ترک کرد. ظاهرا بدقولی‌های اخیر مدیران پرسپولیس و اینکه مبلغ پرداختی به وی مدنظر رادوشوویچ نبوده، سبب خروج وی از کشورمان شده و باید دید در نهایت این بازیکن که در هفته‌های اخیر و همزمان با بازگشت خانواده‌اش به کرواسی دچار شرایط نامناسبی از لحاظ روحی شده بود، آیا راضی به بازگشت به تهران می‌شود یا مراحل فسخ قرارداد خود را با باشگاه پرسپولیس پیگیری می‌کند. از طرفی مدیران پرسپولیس روز گذشته از رادو درخواست کردند به بهانه اینکه ویزای کارش حدود یک هفته دیگر به اتمام می‌رسد، پاسپورت خود را تحویل دهد اما این بازیکن چنین کاری را انجام نداد و ایران را ترک کرد. 
***
برکناری گوتی از هدایت اودینزه
اودینزه به طور رسمی «لوکا گوتی» سرمربی خود را برکنار کرد. به گزارش فوتبال ایتالیا، اودینزه به طور رسمی لوکا گوتی را برکنار و دستیار او «گابریله سیوفی» را به عنوان سرمربی موقت انتخاب کرد. گوتی و سیوفی دیروز برای دیدار با جینو پوزو، حامی باشگاه، به دفتر مرکزی باشگاه فراخوانده شدند. همچنین بیانیه‌ای منتشر شد مبنی بر اینکه گوتی برکنار شده است و سیوفی به صورت موقت هدایت تیم را بر عهده خواهد گرفت. گوتی تقریبا تمام دوران حرفه‌ای خود را به‌ عنوان دستیار سرمربی گذرانده بود که از جمله حضور در چلسی نیز بود. شروع ضعیف اودینزه در این فصل تعیین‌کننده بود و ۴ برد، ۷ تساوی و ۶ شکست در سری آ و کوپا ایتالیا به دست آورد و همین باعث شد او از سمت خود برکنار شود. از پاکو جمز، سرمربی سابق گرانادا و رولاندو ماران، سرمربی سابق کالیاری به عنوان گزینه‌های جانشینی او در تیم اودینزه یاد می‌شود. 
***
هیچ ورزشکاری از المپیک زمستانی به خاطر کرونا اخراج نمی‌شود
مسؤولان برگزاری المپیک زمستانی اعلام کردند هیچ ورزشکاری از این رقابت‌ها به دلیل کرونا اخراج نمی‌شود. به گزارش خبرگزاری تاس، شرکت‌کنندگان در بازی‌های المپیک زمستانی ۲۰۲۲ پکن در صورت تشخیص ویروس کرونا در حین مسابقات، محروم نخواهند شد و در صورتی که عفونت قبل از فینال تشخیص داده شود، ورزشکار یا تیم به طور خودکار مدال نقره دریافت خواهند کرد. این تصمیم توسط کمیته اجرایی کمیته بین‌المللی المپیک (IOC) به سخنگوی این کمیته، مارک آدامز اعلام شد. آدامز گفت: هیچ ورزشکار یا تیمی به دلایل مرتبط با «کووید-19» محروم نخواهد شد. حداقل نتیجه یک ورزشکار یا تیم با در نظر گرفتن مرحله مسابقه‌ای که نتوانسته است در آن شرکت کند، حفظ می‌شود. به عنوان مثال اگر به فینال بروند اما به دلیل ابتلا به کرونا نتوانند مسابقه دهند، مدال نقره دریافت می‌کنند. بازی‌های المپیک زمستانی پکن ۴ تا ۲۰ فوریه (15 بهمن تا اول اسفند) برگزار می‌شود. 

Page Generated in 0/0147 sec