printlogo


کد خبر: 241339تاریخ: 1400/9/18 00:00
اخبار

لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ در دولت تصویب شد
 بررسی لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ در دولت پایان یافت و هیات‌وزیران این لایحه را تصویب کرد. 
هیات‌وزیران در جلسه دیروز خود به ریاست حجت‌الاسلام سیدابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور، کار بررسی و تصویب لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ کل کشور را به پایان رساند. 
اعضای دولت در این جلسه پس از بررسی و جمع‌بندی لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ کل کشور، آن را به تصویب رساندند تا به مجلس شورای اسلامی تقدیم کنند تا در دستور کار نمایندگان مجلس قرار گیرد. 
***
آمادگی صندوق توسعه ملی برای حمایت از مگاپروژه‌های پیشران
رئیس هیات عامل صندوق توسعه ملی گفت: این صندوق آماده است به جز پشتیبانی‌های معمول ارزی و ریالی خود، از مگاپروژه‌های پیشران مصوب در ستاد هماهنگی اقتصادی حمایت ارزی کند. مهدی غضنفری در آیین تودیع و معارفه معاونت اداری، مالی و پشتیبانی صندوق توسعه ملی گفت: صندوق نقش مهمی در شکوفایی اقتصاد کشور و افزایش صادرات دارد. وی افزود: در همین راستا صندوق آماده است به جز پشتیبانی‌های معمول ارزی و ریالی خود، از مگاپروژه‌های پیشران که در ستاد هماهنگی اقتصادی دولت تصویب می‌شود حمایت ارزی کند و امید است شاهد تلفیق منابع هلدینگ‌های بزرگ، بانک‌های پشتیبان تولید و صندوق توسعه ملی برای یک تحرک بزرگ اقتصادی در سطح ملی و دستیابی به نرخ بالای رشد اقتصادی در کشور باشیم. پیش از این، رئیس هیات عامل صندوق توسعه ملی در تشریح خطوط کلی و راهبردهای صندوق توسعه ملی، اظهار داشت: هم‌راستایی، هم‌افزایی و هماهنگی با سیاست‌های اقتصادی دولت در مسیر کنترل تورم و دستیابی به رشد پایدار، نخستین هدف صندوق توسعه ملی در دوره‌ جدید کاری است. 
***
سقف عیدی امسال کارگران‌‌ 9/7 میلیون تومان‌
عضو شورای عالی کار با بیان اینکه طبق قانون کار، عیدی کارگران معادل 2 برابر حقوق پایه است‌ به شرطی که از ۳ برابر حداقل حقوق بالاتر نباشد، گفت: بر این اساس حداقل عیدی کارگران 5 میلیون و 300 هزار تومان و حداکثر 7 میلیون و 966 هزار تومان است. 
فرامرز توفیقی در گفت‌وگو با فارس، درباره عیدی کارگران بیان کرد:‌ بر اساس قانون کار، عیدی کارگران ۲ برابر پایه حقوق آنهاست، به شرط آنکه از ۳ برابر حداقل دستمزد بالاتر نباشد. وی ادامه داد: با توجه به اینکه امسال حداقل حقوق کارگران برای یک ماه 26 میلیون و 554 هزار و 950 ریال بود، بنابراین حداقل عیدی برای کارگران حداقل‌بگیر که یک سال کار کرده‌اند، 53 میلیون و 109 هزار و 900 ریال و حداکثر عیدی کارگران امسال 79 میلیون و 664 هزار و 850 ریال خواهد بود. وی درباره اینکه عیدی امسال کارگران از چه زمانی پرداخت می‌شود، گفت: بستگی به شرایط کارفرما دارد، بعضی از کارفرمایان معمولا در شهریورماه به خاطر بازگشایی مدارس نصف عیدی کارگران را می‌دهند و بقیه را آخر سال می‌پردازند. برخی از اول زمستان شروع به پرداخت می‌کنند و پرداخت عیدی کامل به شرطی است که کارگر یک سال کامل برای کارفرما کار کرده باشد، اگر نه به ازای هر ماهی که کار کرده است به میزان یک‌دوازدهم عیدی سالانه یا به ازای هر روز یک سیصد و شصت و پنجم عیدی را دریافت خواهد کرد. 
رئیس کمیته دستمزد کانون عالی شورای اسلامی کار درباره تعداد کارگران بیمه‌شده و غیربیمه‌ای نیز گفت: حدود 8/14 میلیون نفر کارگر بیمه ‌شده اصلی در کشور داریم و حدود 3 میلیون کارگر غیربیمه‌ای هم در کشور کار می‌کنند؛ یعنی در مجموع نزدیک 8/17 میلیون کارگر در کشور وجود دارد.
***
رانت ارز ترجیحی در ایران قابل مدیریت نیست
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: ارز ترجیحی در کشور موجب ایجاد رانت برای بخش کوچکی از جامعه شده اما کل جامعه از ارز ترجیحی متضرر می‌شود؛ امیدواریم دولت ریسک آن را بپذیرد و ارز ترجیحی را حذف کند. محمد صفایی در گفت‌وگو با مهر به رانت موجود در بحث ارز ترجیحی اشاره کرد و گفت: واقعیت آن است که ارز ترجیحی در کشور موجب ایجاد رانت برای بخش کوچکی از جامعه شده است اما کل جامعه از این ارز ترجیحی متضرر می‌شود، لذا امیدواریم دولت ریسک آن را بپذیرد و ارز ترجیحی را حذف کند و تا زمانی که این ارز ترجیحی حذف نشود رانت در این حوزه باقی می‌ماند چون موضوع قابل مدیریت نیست. وی در رابطه با تأثیر ارز ترجیحی بر وابستگی به برخی محصولات از جمله دارو و گندم گفت: اینکه در گندم به خودکفایی برسیم علتش به این برمی‌گردد که بارندگی خوب داشته باشیم یا دیم‌زارهای‌مان مناسب باشند، البته در دارو رو به جلوییم ولی محصولات کشاورزی‌مان بستگی به شرایط جوی و آب و هوایی دارد. وقتی خشکسالی باشد طبیعتا دچار چالش می‌شویم و برای تأمین نیاز مردم باید واردات داشته باشیم اما تأثیر ارز ترجیحی نیز بر وابستگی برخی محصولات غیرقابل انکار است لذا باید برای همه حوزه‌ها یک ‌بار برای همیشه جراحی انجام دهیم و ارز ترجیحی را حذف کنیم. وی به نقاط مثبت لایحه دولت مبنی بر ارز ترجیحی که فوریت آن با مخالفت نمایندگان روبه‌رو شد، اشاره کرد و گفت: حذف ارز ترجیحی باعث می‌شود بازار متعادلی داشته باشیم، قیمت‌ها هم واقعی می‌شود و طبیعتا رقابت‌ها نیز واقعی خواهد شد. مثلا ما الان با ارز ترجیحی مرغ تولید می‌کنیم ولی واقعیت آن است که با آن ارز ترجیحی مرغ دست مصرف‌کننده نمی‌رسد و انحراف بسیار بالایی در قیمت مرغ وجود دارد، پس حذف ارز ترجیحی به نفع مردم بویژه طبقات متوسط و رو به پایین جامعه است. صفایی تاکید کرد: دولت نظرش بر این است که حذف ارز ترجیحی صورت بگیرد و ما هم امیدواریم ریسکش را بپذیرد و آن را عملیاتی کند. 

Page Generated in 0/0230 sec