printlogo


کد خبر: 241349تاریخ: 1400/9/18 00:00
قیمت محصولات ایران‌خودرو 10 و سایپا 18 درصد گران شد
پرواز قیمت‌ها از پارکینگ خودروسازان

گروه اقتصادی: روز گذشته با گذشت یک ماه از اعلام واگذاری تعیین قیمت خودرو به ستاد تنظیم بازار، ایران خودرو و سایپا نسبت به اعلام قیمت‌های جدید محصولات خود اقدام کردند. 
به گزارش «وطن‌امروز»، مطابق آمارهای منتشره در سامانه کدال بورس، مجوز تغییر بیش از ۱۰ درصد در نرخ فروش محصولات ایران‌خودرو و مجوز افزایش میانگین ۱۸ درصد قیمت محصولات شرکت سایپا داده شد. مجوز یادشده در گروه ایران‌خودرو شامل خودروهای گروه پژو، سمند، رانا و دنا خواهد بود و همچنین خودروهای تیبا صندوق‌دار، تیبا ۲ (هاچ‌بک)، ساینا با دنده دستی، ساینا S، کوئیک با دنده دستی، کوئیک S، کوئیک دنده اتوماتیک پلاس و شاهین مشمول افزایش قیمت شده‌اند. 
سه‌شنبه ۱۸ آبان‌ سال جاری ۲ خودروساز بزرگ کشور (ایران‌خودرو و سایپا) بنا به تصویب شورای هماهنگی سران قوا در ۲۸ مهر و تصمیم وزارت صمت به عنوان متولی جدید قیمت‌گذاری خودرو، برای خروج از قیمت‌گذاری دستوری، اقدام به افزایش قیمت برخی محصولات خود کردند. 
با این حال پنجشنبه ۲۰ آبان‌ رئیس‌جمهوری به موضوع افزایش قیمت خودروها ورود کرد و در همین رابطه نیز وزیر صمت به خودروسازان دستور بازگشت به قیمت‌های قبلی را داد و اعلام شد پس از بررسی‌های همه‌جانبه، قیمت‌های جدید خودرو اعلام خواهد شد. بعد از تقریبا یک ماه از انتشار این خبر، روز قیمت‌های جدید محصولات ایران‌خودرو اعلام شد. 
معاون بازاریابی و فروش گروه سایپا در این‌ باره گفت: ‌به‌ دنبال افزایش چند برابری قیمت نهاده‌های تولید و مواد اولیه نظیر فولاد، آلومینیوم، مس، محصولات پلیمر، پتروشیمی و سایر مواد اولیه و نیز قطعات مورد نیاز برای تولید خودرو در ماه‌های اخیر که منجر به افزایش چشمگیر قیمت تمام‌شده محصولات و تحمیل زیان به سهامداران خودروسازان شده است، بهای کارخانه سبد محصولات سایپا به‌ طور متوسط ۱۸درصد افزایش می‌یابد. به گفته حسین کاظمی، این اصلاح قیمت سبب هدایت و تزریق نقدینگی به خطوط تولید شده و رشد تولید و افزایش تیراژ روزانه و طبعا عرضه هر چه بیشتر خودرو به بازار، پاسخگویی به نیاز مصرف‌کنندگان واقعی، کمک به حذف واسطه‌گری، حفظ حقوق مشتریان و منافع سهامداران خودروسازان در بورس را رقم خواهد زد. 
همچنین معاون بازاریابی و فروش گروه صنعتی ایران‌خودرو از آغاز فروش فوری هفتگی و افزایش عرضه محصولات در پی اصلاح قیمت‌ها خبر داد و اظهار داشت: افزایش قیمت بر مبنای تورم بخشی حدود ۱۸ درصد است. بابک رحمانی گفت: با تصمیمات متخذه درباره اصلاح قیمت محصولات خودروسازان، گروه صنعتی ایران‌خودرو برنامه‌های فروش فوری هفتگی و افزایش تولید و عرضه محصولات خود را آغاز می‌کند. 
وی افزود: اصلاح قیمت محصولات گروه صنعتی ایران‌خودرو بر اساس محاسبه تورم‌ بخشی انجام می‌شود. 
رحمانی ضمن اشاره به افزایش چند برابری قیمت نهاده‌های تولید، بر ضرورت اصلاح قیمت محصول نهایی بر اساس بهای تمام شده تولید تاکید و عنوان کرد: با اصلاح قیمت‌ها و تزریق نقدینگی به خطوط تولید، از زیان هنگفت خودروسازان و تهدید تولید ملی و اشتغال هزاران نفر در زنجیره تامین و تولید خودرو جلوگیری خواهد شد. 
وی با بیان‌ اینکه اصلاح قیمت‌ها سبب افزایش تولید و عرضه به بازار شده و علاوه بر حذف واسطه‌گری و سودجویی در بازار، حفظ حقوق مشتریان و منافع سهامداران خودروسازی را به دنبال خواهد داشت خاطرنشان کرد: افزایش قیمت بر مبنای تورم بخشی حدود 18 درصد است.
 
* ضرورت حذف دونرخی بودن قیمت خودرو
رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: در حال حاضر قیمت خودرو دونرخی شده است؛ یکی نرخ کارخانه‌ و دیگری نرخ بازار، لذا باید به سمتی رفت که دیگر شاهد ۲ نرخی بودن قیمت خودرو نباشیم. 
محمدرضا پورابراهیمی درباره قیمت خودرو و روندی که ضرورت دارد دنبال شود، تصریح کرد: باید دونرخی بودن قیمت خودرو حذف شود، چرا که این امر باعث سودجویی برخی‌ها شده است. 
وی با بیان اینکه خودرو از کالای مصرفی به کالای سرمایه‌ای تبدیل شده، افزود: اگر شورای رقابت، در تعیین قیمت خودرو رویکرد اقتصادی داشت، اکنون شاهد دونرخی بودن قیمت خودرو نبودیم. 
رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: برای آنکه صنعت خودرو، روال طبیعی و درستی داشته باشد، ضرورت دارد اختیار صنعت خودرو به سهامداران آن واگذار شود. 
وی با تاکید بر اینکه یکی از اقدام‌هایی که در صنعت خودرو باید انجام شود، رعایت اصل 44 قانون اساسی است، خاطرنشان کرد: زمانی خودروساز می‌تواند نسبت به عملکرد خود پاسخگو باشد که صاحبان سهام آن مجموعه نسبت به وضعیت خود تصمیم‌گیری کنند، لذا زمانی که دولت تصمیم می‌گیرد، نمی‌توان از خودروساز انتظار اقدامات توسعه‌ای داشت. 
پورابراهیمی گفت: در حال حاضر قیمت نهایی خودرو برای خریداران خودرو گران است، از همین رو خودروسازان باید تمهیداتی را از طریق مدیریت هزینه اتخاذ کنند که ضمن افزایش کیفیت خودرو، قیمت‌ها معقول شود. 

Page Generated in 0/0144 sec