printlogo


کد خبر: 241352تاریخ: 1400/9/18 00:00
در روز خداحافظی صدراعظم آلمان پس از ۱۶ سال نرخ مرگ و میر روزانه کرونا در این کشور به ۵۲۷ نفر رسید
بازنشستگی مرکل در اوج کار کرونا

گروه بین‌الملل: چهارشنبه هشتم دسامبر، خانم صدراعظم آلمان سرانجام پس از بیش از 16 سال (۵۸۶۰ روز) حضور ممتد در رأس قدرت، دوران بازنشستگی‌اش را آغاز کرد. این اما تنها رویداد تاریخی دیروز سرزمین ژرمن‌ها نبود؛ مرگ 527 آلمانی بر اثر کرونا در شبانه‌روز منتهی به خداحافظی به یادماندنی آنگلا مرکل در میان تشویق‌های ممتد نمایندگان بوندستاگ، نه‌تنها رخدادی همان‌قدر تاریخی در این کشور محسوب می‌شود، بلکه به نوعی مدیریت بحران توسط دولت مرکل در دوران تقریبا ۲ ساله همه‌گیری را زیر سوال می‌برد. آلمان روز چهارشنبه بالاترین تعداد مرگ‌و‌میر ناشی از کرونا را از ماه فوریه در حالی به ثبت رساند که در تلاش برای متوقف کردن موج چهارم این همه‌گیری است. دیروز پیش از آنکه مرکل و اولاف شولتز، صدراعظم جدید از حزب رقیب ساعت 9 صبح برای آغاز مراسم اعلام دولت جدید به بوندستاگ بروند، موسسه «رابرت کخ» آلمان آماری وحشتناک در زمینه میزان ابتلا و فوت بر اثر کرونا اعلام کرد که از فوریه 2021 (بهمن ۹۹) بی‌سابقه بود. 
این موسسه اعلام کرد در مجموع ۶۹ هزار و ۶۰۱ ابتلای جدید تنها در شبانه‌روز پیش از آن (سه‌شنبه تا چهارشنبه) گزارش شده که ۲ هزار و ۴۱۵ نفر بیشتر از زمان مشابه در یک هفته قبل است و در این میان ۵۲۷ شهروند آلمان طی یک شبانه‌روز جان خود را بر اثر بیماری «کووید-19» از دست دادند. 
این نرخ وحشتناک ابتلا و فوت پس از تزریق حتی تا ۳ دوز واکسن به بخش وسیعی از ژرمن‌هاست و البته پیش از شیوع جدی سویه جدید و بسیار خطرناک این ویروس به جامعه آلمان. به همین دلیل نگرانی‌های گسترده‌ای در این کشور درباره فاجعه احتمالی‌ای که شیوع اُمیکرون در پی خواهد داشت، به وجود آمده است. تا این لحظه سویه جدید و خطرناک‌تر کرونا در 15 کشور اروپایی مشاهده شده اما تعداد موارد هنوز محدود است. 
با حساب موارد جدید، مجموع فوتی‌های کرونایی در آلمان به ۱۰۴ هزار و ۴۷ نفر رسید. با این حال، نرخ شیوع ۷ روزه در این کشور به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر به روند کاهشی ادامه داده و از ۴۳۲ مورد روز سه‌شنبه به ۴۲۷ مورد در روز چهارشنبه کاهش یافت. حال کارشناسان می‌پرسند آیا این معیار به معنی عبور آلمان از اوج این موج همه‌گیری است یا اینکه این ارقام قابل اعتماد نیست، زیرا مسؤولان بهداشت و درمان این کشور بویژه در مناطق کانونی، بسیار درگیرند. 
 
* دولت جدید با سیاست خارجی نه‌چندان مستقل
صبح دیروز پس از آنکه نمایندگان بوندستاگ برای ۳ دقیقه متوالی به افتخار آنگلا مرکل دست زدند، تشریفات مفصل انتخاب و تایید جایگزین او در پست صدارت عظمای آلمان آغاز شد. 
بدین ترتیب اولاف شولتز، چهره برجسته حزب سوسیال- دموکرات به حکومت 16 ساله حزب راستگرای دموکرات- مسیحی و متحدان باواریایی‌اش با رهبری چهره‌ای ماندگار چون مرکل پایان داد. مرکل اگر چه از سوی رسانه‌های لیبرال به عنوان فرشته دموکراسی خوانده می‌شود اما در نقطه مقابل، چسبیدنش به ریاست دولت به مدت نزدیک به ۲ دهه به نوعی اقتدارگرایی شبیه بود که این طول دوران حضور در قدرت دموکراتیک در سراسر اتحادیه اروپایی بدیلی نداشته است. 
اگر چه صدراعظم آلمان، سومین چهره دولت فدرال پس از رئیس‌جمهور و رئیس بوندستاگ محسوب می‌شود اما در قیاس با ۲ سمت تشریفاتی و نیمه‌تشریفاتی مذکور، قدرت و اختیار بی‌مانندی در چارچوب اجرایی و سیاسی این کشور دارد. 
بی‌دلیل نیست عنوانی که در آلمانی به این مقام اطلاق می‌شود «بوندس کانتسلر» (‌Bundeskanzler‌) به معنای صدر فدرال یا رئیس کل، از عنوان سیاستمدار مقتدر و اسطوره‌ای ژرمن‌ها در قرن نوزدهم یعنی «فون بیسمارک» برگرفته شده است. بوندس کانتسلر یا صدراعظم نه به طور مستقیم از سوی شهروندان آلمان، بلکه توسط نمایندگان آنها در پارلمان انتخاب می‌شود. به این ترتیب که گروه‌های پارلمانی نامزد مورد حمایت خود را پیشنهاد می‌کنند و نامزدی او رسما از سوی رئیس‌جمهور تایید می‌شود. مراسم انتصاب اولاف شولتز دیروز در ۴ مرحله و در ۳ مکان مختلف برگزار شد؛ بوندستاگ (پارلمان این کشور)، سپس کاخ بلوو (اقامتگاه رسمی رئیس‌جمهور) و در نهایت اقامتگاه صدراعظم. این ۳ ساختمان در فاصله‌ای نه چندان دور از یکدیگر و در قلب برلین واقع شده‌اند. 
«باربل بس» رئیس بوندستاگ اعلام کرد در رأی‌گیری پارلمان ۳۹۵ نماینده به شولتز رأی دادند، ۳۰۳ نفر هم رأی مخالف و ۶ نفر نیز رأی ممتنع دادند.  او سپس حکم صدراعظمی خود را از فرانک والتر اشتاین مایر، رئیس‌جمهور فدرال آلمان دریافت کرد. انتخاب اولاف شولتز با رأی اکثریت پارلمان نه‌تنها او را به ‌عنوان چهارمین صدراعظم سوسیال- دموکرات تاریخ این کشور معرفی کرد، بلکه به تشکیل دولتی متشکل از ائتلاف سه‌گانه احزاب سوسیال- دموکرات، سبز‌ها و لیبرال- دموکرات موسوم به چراغ راهنمایی یا آمپل انجامید که برای نخستین‌بار در تاریخ جمهوری فدرال آلمان رخ می‌دهد. احزاب آمپل حدود ۴۱۹ کرسی در پارلمان جدید آلمان را در اختیار دارند. دیروز 16 وزیر جدید دولت فدرال هم در بوندستاگ سوگند یاد کردند. 
کابینه جدید جوان‌تر و حضور زنان هم در آن بیشتر شده است. در دولت ائتلافی جدید آلمان «رابرت هابک» از حزب سبزها، معاون صدراعظم و وزیر اقتصاد و حفاظت از اقلیم می‌شود. هابک 52 ساله از سال ۲۰۱۸ یکی از ۲ رهبر حزب سبز‌هاست. «کریستیان ولفگانگ لیندنر» 42 ساله، رهبر حزب دموکرات‌های آزاد نیز وزارت دارایی را به ‌عهده می‌گیرد. 
مهم‌ترین ویژگی این کابینه اما سیاست خارجی احتمالا افراطی آن خواهد بود. سکان دستگاه دیپلماسی آلمان به خانم «آلنالنا بائرباک» سپرده شده است. این سیاستمدار 41 ساله از ۲۰۰۵ عضو حزب سبز‌ها و از سال ۲۰۱۸ یکی از ۲ رهبر حزب بوده است. نکته مهم اینکه بائرباک که از سال ۲۰۱۳ به عضویت پارلمان درآمده، درس‌خوانده اقتصاد و حقوق بین‌الملل در انگلیس بوده و بشدت به جریان حاکم سیاسی در لندن و واشنگتن گرایش دارد که در کنار علاقه شدیدش به رژیم صهیونیستی، نمایی نگران‌کننده از عدم استقلال دستگاه دیپلماسی برلین را ترسیم می‌کند. شولتز بلافاصله برای روزهای پنجشنبه و جمعه باید خود را آماده حضور آنلاین در نشست دموکراسی به ریاست جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا کند. بائرباک هم عصر دیروز بلافاصله پس از ادای سوگند در بوندستاگ، روانه پاریس شد و از آنجا به بروکسل و ورشو خواهد رفت. 
***
     مرد آلمانی خودش و خانواده‌اش را به خاطر گواهینامه واکسن کشت     
اجباری شدن گواهینامه واکسن کرونا در آلمان و بسیاری از کشورهای اروپایی برای دسترسی به خدمات رفاهی، فرهنگی و تفریحی و حتی حاضر شدن در محل کار باعث به وجود آمدن مشکلاتی برای شهروندان در اروپا شده است. این موضوع در عین حال باعث به وجود آمدن بازار سیاه گواهی‌های تقلبی در آلمان شده است. مسؤولان قضایی این کشور این هفته از کشته شدن همه اعضای یک خانواده به دلیل تبعات ناشی از جعل گواهینامه واکسیناسیون کرونا خبر دادند. به گفته دادستانی آلمان، یکی از شهروندان پس از لو رفتن گواهی جعلی واکسن از بیم تبعات این اقدام با شلیک گلوله همسر و ۳ فرزندش را کشت و سپس اقدام به خودکشی کرد. پلیس جسد والدین ۴۰ ساله این خانواده را به همراه ۳ کودک ۴، ۸ و ۱۰ ساله آنها که مشخص بود همگی بر اثر اصابت گلوله جان باخته‌اند روز شنبه در منزل محل اقامت‌شان در کونیگز ووسترهاوزن واقع در جنوب برلین پیدا کرد. در یادداشت خداحافظی که سرپرست خانواده پیش از کشتن خود و دیگر اعضا در منزل به جا گذاشته بود تصریح شده که وی برای همسرش گواهی واکسیناسیون جعل کرده است. یک دادستان دستگاه قضایی آلمان به رویترز گفت گویا کارفرمای همسر این مرد متوجه جعلی بودن گواهی واکسیناسیون می‌شود و این مساله هر دوی آنها را به وحشت می‌اندازد. آنها بیم آن را داشتند که به دلیل جعل صورت گرفته بازداشت شوند و سپس فرزندان‌شان نیز از آنها گرفته شوند. کارمندان بخش‌های دولتی و خصوصی از ماه گذشته موظف شده‌اند برای ورود به محل کار گواهی واکسیناسیون ارائه کنند یا در صورت واکسینه نشدن تست منفی کرونا یا مدرکی دال بر بهبود تازه از بیماری «کووید-۱۹» را نشان دهند. مقامات آلمانی همچنین هفته گذشته موافقت خود را با منع دسترسی افراد واکسینه نشده به همه مراکز و اماکن تجاری به جز ضروری‌ترین آنها مانند فروشگاه‌های مواد غذایی، داروخانه‌ها و نانوایی‌ها اعلام کردند.

Page Generated in 0/0067 sec