printlogo


کد خبر: 241365تاریخ: 1400/9/20 00:00
تضمین بایدن به کی‌یف برای عضویت در ناتو
واکنش روسیه به نسل‌کشی در شرق اوکراین

رئیس‌جمهور روسیه گفت اقداماتی که دولت اوکراین در نواحی شرقی این کشور انجام می‌دهد، یادآور نسل‌کشی بوده و اقدامات متقابل باید با دقت بالایی انجام شود. به گزارش شبکه آر‌تی، ولادیمیر پوتین در نشست شورای جامعه مدنی و حقوق بشر روسیه در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره وضعیت منطقه دونباس در شرق اوکراین و تشابه آن به نسل‌کشی گفت: همان‌طور که خودتان هم گفتید، این اقدامات بسیار یادآور نسل‌کشی است. وی روس‌هراسی را گام اول در اجرای این نسل‌کشی توصیف کرد و متذکر شد اقدامات متقابل در این زمینه باید بسیار دقیق انجام شود تا حقیقت وقایعی را که در حال رخ دادن است، منعکس کند.
پیش از این «ماریا زاخاروا» سخنگوی وزارت خارجه روسیه روز پنجشنبه، اوکراین را به تداوم انتقال تجهیزات سنگین توپخانه‌ای به دونباس به ‌منظور مقابله با ساکنان این منطقه خودمختار حامی روسیه متهم کرده و گفته بود: «اوکراین فقط تظاهر می‌کند تعهدات خود تحت توافق مینسک را اجرا می‌کند». در همین رابطه، «والری گراسیموف» رئیس ستاد کل ارتش روسیه و معاون وزیر دفاع این کشور هشدار داد تنش‌ها در شرق اوکراین در حال تشدید است اما هرگونه اقدام مقامات اوکراینی برای حل‌وفصل نظامی این درگیری‌ها از طریق نظامی خنثی خواهد شد. او در جمع دیپلمات‌های نظامی دیگر کشورها هشدار داد: «ارسال بالگردها، وسایل پروازی بدون سرنشین و هواپیماها به اوکراین، مقامات اوکراینی را به سمت برداشتن گام‌هایی غیرمنتظره و خطرناک سوق می‌دهد. کی‌یف به تعهدات خود در توافق مینسک پایبند نیست. نیروهای مسلح اوکراین اعلام کرده‌اند استقرار سامانه‌های موشکی ضد تانک تأمین شده از سوی آمریکا و پهپادهای ترکیه‌ای را آغاز کرده‌اند. در نتیجه، اوضاع متشنج در شرق این کشور، اکنون در حال وخیم‌تر شدن است». 
آمریکا و دولت غربگرای کی‌یف درصددند از این بحران برای بردن اوکراین زیر پوشش سازمان ناتو بهره‌برداری کنند. ولودیمیر زلسنکی، رئیس‌جمهور اوکراین، کمدین سابق که یکی از اعضای برجسته کنگره جهانی یهود نیز محسوب می‌شود، هفته گذشته رسما چراغ سبز را به نیروهای آمریکایی و ناتو برای انتقال نیروهای‌شان به خاک این کشور برخلاف قانون اساسی نشان داد. 
دیروز نیز «آندری یرماک» رئیس دفتر ریاست‌جمهوری اوکراین درباره گفـت‌وگوی روز پنجشنبه زلنسکی با همتای آمریکایی‌اش گفت بایدن به زلنسکی اطمینان داده خواسته‌ کی‌یف برای پیوستن به ائتلاف نظامی ناتو در دستان خودش است. 
از سوی دیگر، «آندره سیبیگا» معاون رئیس دفتر زلنسکی نیز گفت او در تماس تلفنی با بایدن، از آمادگی خود برای گفت‌وگوی مستقیم با «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه خبر داده است. به نوشته خبرگزاری «تاس»، سیبیگا در این ‌باره توضیح داد: «اوکراین طرفدار راه‌حل دیپلماتیک برای مناقشه دنباس است. موضوع بازنگری در قالب روند صلح مینسک نیز در جریان مذاکرات زلنسکی با بایدن مطرح شد».
این اظهارنظر رئیس‌جمهور آمریکا درست برخلاف تعهدی است که همتای روسش در جریان مذاکره مجازی هفته گذشته بین کرملین و کاخ سفید، از او درباره عدم گسترش ناتو به شرق ‌طلب کرده بود. 
رئیس‌جمهور روسیه چند روز پیش عضویت اوکراین در ناتو و استقرار نیروهای این ائتلاف در این کشور را تهدیدی برای امنیت مسکو دانسته و گفته بود نگرانی‌های روسیه در این ‌باره باید شنیده شود.

Page Generated in 0/0056 sec