printlogo


کد خبر: 241367تاریخ: 1400/9/20 00:00
دور دنیا

وقوع ۲ انفجار پیاپی در غرب کابل
دیروز وقوع ۲ انفجار پیاپی در غرب کابل دست‌کم 2 کشته و 4 زخمی برجا گذاشت. در انفجار نخست در ایستگاه مدرسه دشت برچی در ناحیه ششم کابل یک خودروی ون مسافری در فاصله بین ایستگاه «قلعه ناظر» و «مهتاب قلعه» هدف بمب مغناطیسی قرار گرفت. به گفته شاهدان عینی، در این انفجار که در مقابل «مسجد الزهرا» رخ داد، تمام سرنشینان خودرو جان خود را از دست دادند. همچنین لحظاتی پس از انفجار اول، انفجار دیگری در میدان «شهید مزاری» واقع در منطقه «پل سوخته» یکی از شلوغ‌ترین مناطق کابل رخ داد. ماهیت انفجار دوم هنوز مشخص نیست اما بر اساس گزارش‌ها، صدای تیراندازی در محل انفجار شنیده ‌شد. سعید خوستی، سخنگوی وزارت کشور طالبان درباره انفجارهای روز جمعه کابل گفت: «در نتیجه‌ این انفجارها، ۲ غیرنظامی کشته و ۳ غیرنظامی دیگر زخمی شده‌اند». به گفته او، در انفجار نخست در مقابل ورودی مصلای شهید مزاری ۲ نفر کشته و ۳ نفر زخمی شدند و در انفجار دوم یک زن زخمی شده است. تاکنون گروهی مسؤولیت این حوادث را برعهده نگرفته است اما به نظر می‌رسد این انفجارها در راستای حوادث 2 هفته اخیر و اختلافات میان طالبان و گروه تروریستی داعش به وقوع پیوسته باشد. 
***
سرنوشت نامعلوم پایگاه چین  در امارات
امارات عربی متحده به فاصله کوتاهی پس از افشای ساخت تاسیسات چینی در بندر الخلیفه، ادعا کرد فعالیت این پایانه متوقف می‌شود. انور قرقاش، مشاور دیپلماتیک رئیس‌ امارات در جلسه اندیشکده کشورهای حاشیه خلیج‌فارس در واشنگتن خبر داد ابوظبی تأسیسات چینی‌ای را که باعث نگرانی واشنگتن شده بود، تعطیل کرده است. روزنامه آمریکایی وال‌استریت ژورنال اخیرا مدعی شد تصاویر ماهواره‌‌های جاسوسی سیا از بندر الخلیفه، ساخت‌و‌ساز مشکوکی را درون یک پایانه کانتینری نشان می‌دهد که توسط یک شرکت کشتیرانی چینی به نام «کاسکو» ساخته و اداره می‌شود. 
براساس این گزارش، برآوردهای سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا حاکی از آن است که چینی‌ها مشابه بندر گوادر پاکستان، یک پایگاه نظامی محرمانه در پوشش این پایانه ایجاد کرده‌اند که شامل حفاری‌های بزرگ برای یک ساختمان چند طبقه می‌شود. 
با این حال به گزارش الخلیج آنلاین، انور قرقاش که عملا نقش وزیر خارجه امارات را برعهده گرفته است، گفته اگر چه باور دارد از تأسیسات یادشده استفاده امنیتی یا نظامی نمی‌شده اما «به درخواست آمریکا، امارات دستور داد کار در این تأسیسات متوقف شود».

***
رهگیری جنگنده سعودی در حریم یمن
پس از آنکه سخنگوی نیروهای مسلح یمن از رهگیری یک جنگنده متخاصم سعودی در حریم یمن خبر داد، رسانه‌های این کشور ویدئوی مربوط به این اقدام را منتشر کردند. منابع یمنی بعدازظهر دیروز ویدئویی از لحظه رهگیری یک جنگنده سعودی در آسمان استان مأرب منتشر کردند. سرتیپ «یحیی سریع» سخنگوی نیروهای مسلح یمن شامگاه پنجشنبه از رهگیری یک فروند جنگنده «اف‌۱۵» ارتش سعودی در منطقه «الجوبه» در استان مأرب خبر داده بود. طبق اعلام سخنگوی نیروهای مسلح یمن، عملیات مقابله با جنگنده سعودی با استفاده از موشک زمین به هوا از نوع «فاطر‌ یک» انجام شده است. یحیی سریع اعلام کرده بود پس از شلیک موشک به سمت هدف، جنگنده سعودی مجبور به ترک حریم هوایی یمن شد. این گزارش در حالی منتشر شد که منابع یمنی چهارشنبه گذشته از سرنگونی ۲ پهپاد متخاصم سعودی در استان مأرب خبر داده بودند. یگان پدافند هوایی یمن از ابتدای سال جاری میلادی توانسته است بیش از 10 پهپاد نیروهای مسلح عربستان سعودی را ساقط کند. از طرفی، در پی تجاوز جنگنده‌های سعودی به حریم یمن، سرتیپ یحیی سریع اخیرا از حمله گسترده موشکی و پهپادی به مواضع نظامی عربستان سعودی از جمله وزارت دفاع این کشور خبر داد. عربستان سعودی در رأس یک ائتلاف عربی تحت حمایت آمریکا از ششم فروردین ۱۳۹۴ با ادعای تلاش برای بازگرداندن رئیس‌جمهور مستعفی یمن به قدرت اقدام به تجاوز نظامی به یمن و محاصره زمینی، هوایی و دریایی این کشور کرد. این تجاوز نظامی هیچکدام از اهداف ائتلاف سعودی را محقق نکرد و فقط به کشته و زخمی شدن ده‌ها هزار یمنی، آواره شدن میلیون‌ها نفر، به بار آمدن خرابی برای زیرساخت‌های این کشور و گسترش قحطی و گرسنگی و بیماری‌های واگیر انجامیده است.
 
* پیشروی‌های تازه نیروهای صنعا در جنوب مأرب
منابع یمنی از پیشروی‌های جدید نیروهای ارتش و کمیته‌های مردمی یمن در جنوب مأرب خبر دادند. نیروهای صنعا به پیشروی‌های میدانی در جنوب شهر مأرب علیه نیروهای ائتلاف و عناصر وابسته به آنها ادامه دادند. منابع قبیله‌ای اعلام کردند نیروهای صنعا بر مناطق جدیدی در جنوب شهر مأرب مسلط شده‌اند. این منابع بیان کردند: نیروهای ارتش و کمیته‌های مردمی یمن دست به عملیات نظامی گسترده از مواضع خود در شرق کوه البلق الشرقی به سمت مواضع نیروهای ائتلاف و گروه‌های مسلح وابسته به آن در جنوب مأرب زده‌اند و موفق به پاکسازی منطقه «النقعه السلفی» شدند. این منابع تاکید کردند با وجود حملات هوایی گسترده ائتلاف سعودی به خطوط مقدم درگیری بویژه در نوک کوه البلق الشرقی اما نیروهای صنعا ضمن پاکسازی این مناطق، به سوی مواضع نیروهای ائتلاف در منطقه «بئر العراده» در «وادی عبیده» زادگاه «سلطان العراده» استاندار مأرب پیشروی کردند که وابسته به دولت «عبد ربه منصور هادی» است. 

Page Generated in 0/0057 sec