printlogo


کد خبر: 241382تاریخ: 1400/9/20 00:00
عضو شورای شهر تهران مطرح کرد
260 کیلومتر مسیر ناکارآمد دوچرخه در پایتخت

مسیرهای دوچرخه‌سواری در تهران قرار بود منجر به کاهش معضلات ترافیکی و کمک به کنترل آلودگی هوا شود اما شیوه اجرای مصوبات و طرح‌های مرتبط با دوچرخه‌سواری این اهداف را محقق نکرد. 
به گزارش «وطن‌امروز»، توسعه مسیرهای دوچرخه‌سواری در بوستان‌ها و دیگر اماکن عمومی، چنانچه پشتوانه مطالعاتی و کارشناسی مطابق با شرایط اجتماعی، جغرافیایی و فرهنگی شهر داشته باشد می‌تواند به مرور زمان فرهنگ استفاده از این وسیله حمل‌و‌نقل پاک را نهادینه کند اما تهران در سال‌ها و دوره‌های اخیر مدیریت شهری درگیر نوعی نمایش و شوآف در زمینه دوچرخه‌سواری شده که مباحث کارشناسی را به حاشیه کشانده است. 
حجت‌الاسلام سیدمحمد آقامیری، عضو کمیسیون عمران و حمل‌و‌نقل شورای شهر تهران در همین باره به فارس گفته است: مسکن و فاصله آن تا محل کار یکی از موضوعات مهم در زمینه دوچرخه‌سواری است و متأسفانه در تهران فاصله محل سکونت اکثر شهروندان تا محل کار آنها بسیار زیاد است. گاهی شهروندان برای اینکه از منزل به محل کار خود برسند حداقل باید 20 کیلومتر را طی کنند. این در حالی است که در کشورهایی با سرانه دوچرخه‌سواری بالا حداکثر فاصله محل سکونت تا محل کار در اکثر مواقع 500 تا 3 هزار متر است. 
وی افزود: همچنین فاصله شرق تا غرب تهران 55 کیلومتر است و البته مسیر جنوب به شمال هم فاصله 35 کیلومتری دارد، بنابراین شهروندان برای اینکه بخواهند از دوچرخه به عنوان یک مدل حمل‌و‌نقلی استفاده کنند گاهی باید 20 کیلومتر رکاب بزنند. 
به گفته این عضو شورای شهر، از طرفی موقعیت اقلیمی تهران به صورتی است که زمستان، تابستان، پاییز و بهار را در تهران داریم و به نوعی پایتخت ما چهار فصل است و عملا در گرمای تابستان و سرمای شدید زمستان استفاده از دوچرخه چندان مورد اقبال و استقبال نیست. 
آقامیری ادامه داد: یک عامل مهم دیگر، مبحث پزشکی و سلامت شهروندان است. بر اساس گزارش‌های اعلام‌شده 250 روز از هوای تهران در مرز هشدار به لحاظ غلظت آلاینده‌ها است و از آنجا که دوچرخه‌سواری ورزش هوازی محسوب می‌شود به گفته پزشکان 10 برابر بیشتر هوا وارد ریه‌ افراد می‌شود. 
عضو کمیسیون عمران و حمل‌و‌نقل شورای شهر تهران اظهار داشت: در موضوع ساخت مسیرهای دوچرخه‌سواری در شورای پنجم و مدیریت شهری سابق بسیار هزینه شده است ولی به نظر من حتما نیازمند بازبینی است. بوستان‌ها مکان مناسبی برای استفاده از دوچرخه هستند و باید مسیرهای دوچرخه‌سواری در پارک‌ها و بوستان‌ها را مورد توجه قرار داد. 
وی تاکید کرد: نمی‌توان دوچرخه را به طور کلی حذف کرد ولی می‌توان آن را از سرانه حمل‌و‌نقلی خارج کرد و به عنوان ورزش و تفریح شناخت. در حال حاضر 260 کیلومتر مسیر دوچرخه‌سواری در تهران راه‌اندازی شده که کارایی ندارد. 

Page Generated in 0/0054 sec