printlogo


کد خبر: 241386تاریخ: 1400/9/20 00:00
مدیرعامل شرکت انتقال گاز با تأکید بر آمادگی زیرساخت‌های ایران برای سوآپ گاز مطرح کرد
پایدارسازی شبکه گازی کشور برای زمستان

مدیرعامل شرکت انتقال گاز ایران با تاکید بر اینکه حبس گاز در زمستان نخواهیم داشت، گفت: زیرساخت‌های انتقال گاز ایران این ظرفیت را دارد که سوآپ گاز را به شکلی مناسب انجام دهیم. مهدی جمشیدی‌دانا با اشاره به اینکه اکنون حدود ۸۰۰ میلیون مترمکعب گاز شیرین در روز در شبکه انتقال گاز جابه‌جا می‌شود، ادامه داد: سال جاری حداکثر انتقال گاز در آبان‌ حدود ۸۴۴ میلیون مترمکعب در روز بود. البته توان انتقال گاز در شبکه بیشتر است و تا ۹۰۰ میلیون مترمکعب گاز در روز قابلیت انتقال دارد. جمشیدی‌دانا با اشاره به اینکه کل تعمیرات اساسی شبکه انتقال گاز کشور در ۶ ماه نخست امسال انجام شده است، افزود: با حداکثر آمادگی این ظرفیت وجود دارد که گاز را از منابع تولیدی تحویل بگیریم و به دست مصرف‌کنندگان برسانیم. به گفته مدیرعامل شرکت انتقال گاز ایران، اکنون ۲۰۰ توربوکمپرسور در ۳۷ هزار کیلومتر خط لوله در سرویس هستند. وی ادامه داد: تمام تلاش این است با استفاده از واحدهای یدک در پیک مصرف، عملیات انتقال گاز را طوری انجام دهیم تا گازی در مبادی تولید نماند و گاز حبس نشود. جمشیدی‌دانا با تاکید بر اینکه در دی و بهمن‌ با کاهش دما، مصرف و تولید گاز افزایش می‌یابد، گفت: آذر در مقایسه با سال‌های قبل گرم‌تر بوده است اما پیش‌بینی می‌کنیم در زمستان سرمای هوا بیشتر باشد که حتی با کاهش دما نیز مشکلی در تامین گاز بویژه در بخش خانگی ایجاد نخواهد شد. 
مدیرعامل شرکت انتقال گاز ایران با اشاره به قرارداد سوآپ گاز بین ایران، ترکمنستان و جمهوری آذربایجان ادامه داد: زیرساخت انتقال گاز کشور بسیار بالاتر از حجم قرارداد سوآپ است و نه در مرز با ترکمنستان نه در مرز با جمهوری آذربایجان مشکلی برای تحویل گاز نداریم. پیش از این محمدصادق جوکار، سرپرست مؤسسه مطالعات بین‌المللی انرژی - وابسته به وزارت نفت- در گفت‌وگو با «وطن‌امروز» در رابطه با قرارداد سوآپ گازی گفته بود: یک تا 2 میلیون مترمکعب از مجموع 5 الی 6 میلیون مترمکعب گازی که قرار است در روز منتقل شود، سهم ایران است. این اقدام در حقیقت گام نخست برای احیای رابطه با ترکمنستان است که در سطح بالاتری قرار بگیرد. ما با ترکمنستان الگوی تعاملاتی داریم که سطح تعاملات را صرفا در سوآپ یا خرید و فروش گاز محدود نمی‌‌کند، بلکه تعاملات راهبردی گسترده‌تری نیز در این الگو جا دارد. همچنین جواد اوجی، وزیر نفت درباره تاثیر انعقاد این قرارداد در پایداری شبکه گاز ایران گفته بود: «این قرارداد به تأمین سوخت زمستانی استان‌های خراسان رضوی، شمالی و جنوبی، گلستان و سمنان کمک می‌کند».
امسال مصرف گاز در بخش خانگی، تجاری و صنایع غیرعمده نسبت به زمان مشابه پارسال (هفته سوم آبان) روزانه حدود ۱۰۰ میلیون مترمکعب افزایش را نشان می‌دهد. افزایش مصرف گاز آن هم در آغاز فصل سرما در حالی اتفاق افتاده که سال گذشته در اوج مصرف(بهمن‌ماه) مصرف گاز بخش خانگی به ۵۶۵ میلیون مترمکعب در روز رسیده بود. این موضوع که زنگ خطر افزایش مصرف در بخش خانگی و به دنبال آن قطعی گاز نیروگاه‌ها و صنایع عمده را به صدا درآورده، باعث شد وزیر نفت با اعلام اینکه ۵۰ درصد از گاز بخش خانگی، توسط ۲۵ درصد از مشترکان پرمصرف و بدمصرف سوخت می‌شود، از اعمال جریمه برای این مشترکان خبر دهد، زیرا ادامه روند کنونی مصرف گاز در کشور باعث می‌شود در سال‌های ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۳، میزان تولید و مصرف گاز در کشور برابر شده و ناچار به واردات شویم. شاخص شدت مصرف انرژی در ایران ۲ برابر متوسط جهان است و بر اساس بررسی‌های انجام‌شده تنها در بخش خانگی و اداری، معادل ۲ فاز پارس جنوبی (۱۱۲میلیون مترمکعب) اتلاف گاز اتفاق می‌افتد.

Page Generated in 0/0051 sec