printlogo


کد خبر: 241387تاریخ: 1400/9/20 00:00
اخبار

لغو ممنوعیت تجارت بزرگ‌ترین بندر هند با ایران
شرکت آدانی هند اعلام کرد ممنوعیت واردات و صادرات از بندر موندرا با ۳ کشور ایران، پاکستان و افغانستان را لغو کرد. این شرکت اعلام کرد واردات و صادرات با مبدأ یا مقصد ۳ کشور ایران، پاکستان و افغانستان از بندر موندرا را لغو کرده است. شرکت آدانی هند در ماه اکتبر بود که مبادلات تجاری از بندر موندرا را با این ۳ کشور ممنوع کرده بود. گفته می‌شود آدانی پس از گفت‌وگو با مقامات ترمینال موندرا و شرکت‌های کشتیرانی در کنار انجمن کارگزاران گمرکی و واردکنندگان این بندر و تعهد گرفتن از آنها برای پایبند بودن به مسائل ایمنی و امنیتی، این ممنوعیت را لغو کرده است. این شرکت صادرات و واردات محموله‌های کانتینری را ممنوع کرده بود. در حالی شاهد لغو ممنوعیت مبادلات تجاری در این بندر هستیم که کمتر از یک ماه پیش در بندر گوجارات از ۲ کانتینر 3 تن هروئین کشف شده بود. بندر موندرا بزرگ‌ترین بندر تجاری هند به شمار می‌رود و در سال 2021-2020 با سهم 32 درصدی از جابه‌جایی مبادلات کانتینری در هند بزرگ‌ترین بندر کانتینری این کشور بوده است. بنا به آمارهای دولتی، بین ماه‌های آوریل تا جولای و در واقع در 3 ماهه دوم سال جاری از این بندر 153 میلیون دلار با ایران مبادلات تجاری انجام شده است. از جمله کالاهای داد و ستد‌شده از طریق این بندر با ایران می‌توان به میوه‌های خشک، مواد شیمیایی غیرمعدنی، فلزات کمیاب، سوخت‌های معدنی و مواد قیری اشاره کرد. 
***
اخبار امیدوارکننده از صادرات  به روسیه
سفیر جمهوری اسلامی ایران در فدراسیون روسیه اعلام کرد: با برنامه‌ریزی‌های انجام گرفته توسط مدیریت کشور، روند تجارت بین تهران و مسکو روند صعودی به خود گرفته و سال جاری میلادی هم رکورد جدیدی در صادرات ایران در حال شکل‌گیری است. کاظم جلالی با بیان اینکه روند تجارت بین ایران و روسیه شتاب بسیار خوبی گرفته است، تصریح کرد: در حالی که سال ۲۰۱۹ فقط ۳۹۴ میلیون دلار صادرات محصولات ایرانی به روسیه داشتیم، این رقم با افزایش حدود ۱۰۵ درصد در سال ۲۰۲۰ به ۸۰۵ میلیون دلار رسید و بر اساس آمار گمرک روسیه فقط در ۹ ماه سال جاری میلادی به ۷۱۱ میلیون دلار رسیده است. وی افزود: ارزیابی ما این است که با احتساب 3 ماه چهارم سال جاری میلادی، رقم صادرات ایران به حدود یک میلیارد دلار برسد که رکورد جدیدی خواهد بود. جلالی همچنین با بیان اینکه برخی کالاهای کشور ما هم به خاطر ناهماهنگی‌های گمرکی بین ایران و روسیه از برخی کشورهای دیگر اوراسیا وارد این کشور می‌شود، گفت: این مقدار کالاها هم رقم بالایی است که وارد آمار گمرک روسیه نمی‌شود و به دنبال رفع موانع موجود هستیم تا به طور مستقیم وارد این کشور شود. سفیر جمهوری اسلامی ایران در گفت‌وگو با ایرنا ادامه داد: با مدیریتی که اعمال شده است، صادرات روسیه به ایران هم روند افزایشی دارد و با حجم ۲ میلیارد دلاری صادرات مسکو به تهران در سال جاری، حجم تجارت 2 کشور در مجموع امسال به 5/3 میلیاد دلار خواهد رسید که رکورد جدیدی در تجارت ۲ کشور خواهد بود. جلالی تصریح کرد: به طور طبیعی ظرفیت همکاری‌های اقتصادی بین ۲ کشور بسیار بیشتر از این اعداد است و با برنامه‌ریزی صحیح و رفع موانع موجود صادراتی، باید در گام نخست در پی افزایش چشمگیر مبادلات تجاری بوده و در وهله دوم نیز توازن تراز تجاری میان ۲ کشور متعادل‌تر شود. کالاهای صادراتی ایران شامل محصولات غذایی نظیر غلات، میوه، پسته، خرما، انجیر، کشمش، میگو و همچنین ظروف، مواد شیمیایی خانگی و فرش می‌شود. 
***
رشد سرمایه‌گذاری غیر‌مستقیم با افزایش نهادهای مالی‌
رئیس سازمان بورس گفت: برای تشویق سهامداران خرد حقیقی به سرمایه‌گذاری غیرمستقیم، ضرورت دارد نهادهای مالی بزرگ و مجهزی داشته باشیم به‌گونه‌ای که آنها بتوانند محصولات و خدمات متنوعی را در اختیار سرمایه‌گذاران قرار دهند. مجید عشقی درباره سرمایه‌گذاری سهامداران به شیوه‌های غیرمستقیم، اظهار کرد: برای تشویق سهامداران خرد حقیقی به سرمایه‌گذاری غیرمستقیم لازم است نهادهای مالی بزرگی داشته باشیم به‌گونه‌ای که آنها بتوانند محصولات و خدمات متنوعی را به سرمایه‌گذاران ارائه دهند؛ اکنون تسریع‌بخشی در صدور مجوزهای سبدگردانی و تامین سرمایه با همین قصد در حال انجام است. وی در گفت‌وگو با فارس، درباره عرضه‌های اولیه جدید در بازار سهام نیز بیان کرد: یکی از مباحثی که اکنون درباره عرضه‌های اولیه مطرح می‌شود آن است که این عرضه‌ها را به صندوق‌های سرمایه‌گذاری تخصیص دهیم تا سهامداران برای کاهش ریسک خود از طریق آنان اقدام کنند که این مساله نیز خود معایب و مزایایی دارد. 
رئیس سازمان بورس اضافه کرد: از معایب سرمایه‌گذاری مستقیم در عرضه اولیه می‌توان به تخصیص سهام شرکت‌های کوچک به تعداد بسیار قابل توجهی از سهامداران اشاره داشت که این امر به مرور زمان سبب کاهش بازدهی و نقدشوندگی سهام شرکت می‌شود اما از سوی دیگر مزیت این امر آن است که از آنجا که مدیران این صندوق‌ها اشخاص متخصص در حوزه بازار سرمایه هستند به طور قطع سهام‌هایی را خریداری می‌کنند که ریسکش برای سهامدار کمتر باشد به‌گونه‌ای که بیشترین بازدهی را با خرید آن سهم به دست آورند. عشقی افزود‌: عده‌ای بحث رانت را میان شرکت‌های صندوق سرمایه‌گذاری در صورت تخصیص سهام عرضه‌های اولیه به آنان مطرح می‌کنند که این امر صحت ندارد زیرا دارندگان این واحدها علاوه بر آنکه تعداد قابل توجهی را تشکیل می‌دهند، مدیران‌شان نیز از بدنه بازار سهام هستند پس به منظور جلب اعتماد سهامدار سعی دارند تا از تخلفات به دور باشند. 

Page Generated in 0/0057 sec