«ناقوس دریا» از دسته مستندهایی است که اصطلاحا به آن «مستند جشنوارهای» میگویند و باید در زمان جشنواره آن را روی پرده بزرگ و عریض سینما دید؛ مستندی به کارگردانی محسن شیرزایی که خودش اهل جنوب است و به کار معلمی میپردازد و درباره یک رنج زیر پوست و یک قصه بیاننشده از جنوب کشور سخن میگوید.
«ناقوس دریا» که در بخش مسابقه فیلمهای نیمهبلند حضور دارد، در نگاه اول شاید موضوع مستند موفق «دریابست» را تداعی کند اما بر خلاف آن، این بار مستندساز دوربینش را به درون درد جاری در زندگی تعدادی از زنان و مردان ساکن نوار ساحلی سیستانوبلوچستان برده و خبر از دردی عمیق میدهد. «ناقوس دریا» مستندی پر از درد است؛ دردی که همچنان جاری است و انگار کسی نه نمیخواهد برای آن کاری کند و نه برایش درمانی پیدا کند.
وقتی دوربین به سمت مادران و زنانی که سالهاست چشمانتظار مردانشان از یک سفر بیبازگشت نشستهاند میچرخد، درد نهفته در عمق صدای این زنان و مادران به شکل عجیبی دل مخاطب را به درد میآورد که مگر میشود این همه بیتفاوتی! و اصلا این حجم از بیتفاوتی از کجا میآید. اگر در جشنواره حقیقت دنبال مستندهای دردمندانه و اجتماعی میگردید «ناقوس دریا» را حتما ببینید و شاید شما صدای آن زنان و مادران خاموش شدید.
***
داستان زندگی مهدی آذریزدی
مستند «آن مرد دیگر در را باز نکرد» به کارگردانی سیدهادی موسوی و روایت اردشیر رستمی، تلاش دارد به جنبههای گوناگون زندگی و داستانهای مهدی آذریزدی بپردازد. مستند «آن مرد دیگر در را باز نکرد» به نویسندگی و کارگردانی سیدهادی موسوی با نگاهی به زندگی مهدی آذریزدی، قصهگوی محبوب کودکان آماده نمایش شد. این فیلم با نگاهی روانشناختی به جنبههای گوناگون، قصد دارد تاکید کند چگونه میشود از حسرتها و حقارتهای دوره کودکی، انگیزهای بسیار قوی برای جبران آن حقارتها ساخت. «آن مرد دیگر در را باز نکرد»، قصه زندگی مردی است که در تنهایی زاده شد، در تنهایی رشد کرد و بزرگ شد، در تنهایی گریست، در تنهایی سفر کرد، در تنهایی خواند، در تنهایی نوشت و عاقبت در تنهایی مرد؛ هر روز تنهایی، هر شب تنهایی و همیشه خانه به دوش. در این مستند، اردشیر رستمی، شاعر، کاریکاتوریست و هنرمند به عنوان راوی، قصه زندگی مهدی آذریزدی را از زاویهای متفاوت و کمتر دیده شده روایت میکند و کیاوش صاحبنسق، موسیقی این مستند را ساخته است.