printlogo


کد خبر: 241411تاریخ: 1400/9/21 00:00
دور دنیا

تسلط کامل نیروهای صنعا بر مهم‌ترین پایگاه القاعده در جنوب مأرب
منابع قبیله‌ای در استان «مأرب» یمن به «وکاله الصحافه الیمنیه» گفتند نیروهای صنعا پس از درگیری‌های شدید با نیروهای ائتلاف متجاوز موفق شدند کنترل پایگاه «کری» مهم‌ترین و بزرگ‌ترین پایگاه القاعده در «وادی عبیده» در جنوب مأرب را به دست گیرند. در ادامه این گزارش آمده نیروهای ارتش و کمیته‌های مردمی یمن بر زرادخانه بزرگ سلاح و مهمات در این پایگاه نیز مسلط شدند؛ القاعده قصد داشت هنگام تسلط کامل نیروهای صنعا بر مأرب از این سلاح‌ها برای عملیات‌های تروریستی در مأرب استفاده کند. حزب «الاصلاح» (وابسته به دولت مستعفی) فوریه گذشته بیش از ۱۵۰ عنصر القاعده را از استان «حضرموت»، ۱۰۰ عنصر را از استان البیضا و ۷۰ القاعده‌ای دیگر را از «ابین» وارد مأرب کرد. هفته گذشته شبکه «المیادین» به نقل از منابع میدانی اعلام کرد نیروهای ارتش و کمیته‌های مردمی یمن سلسله کوه‌های «البلق الشرقی» را که در خط تماس با شهر مأرب قرار دارد، آزاد کردند. بر اساس این گزارش، این ارتفاعات، آخرین مکان مرتفع برای دفاع از شهر مأرب از سمت جنوب شرق است. 
رشته کوه‌های البلق یکی از مهم‌ترین ارتفاعات کوهستانی یمن محسوب می‌شود که اشراف مستقیم به شهر راهبردی مأرب دارد و همچنین آخرین ارتفاعات کوهستانی است که مزدوران سعودی وابسته به «عبدربه منصور هادی» رئیس‌جمهور فراری یمن و همچنین نیروهای حزب اصلاح در آن مستقر بودند. بنابراین تسلط بر این ارتفاعات به معنای آن است که نیروهای صنعا قادر خواهند بود قوی‌ترین خطوط دفاعی نیروهای وفادار به ائتلاف متجاوز سعودی را نابود کنند. همچنین نیروهای انصارالله با تسلط بر این ارتفاعات دیگر مشکل خاصی در موقعیت‌یابی نخواهند داشت و همچنین براحتی می‌توانند بر میادین نفتی صافر  و منطقه عبیده در مرکز استان مأرب که مزدوران سعودی در آنجا آخرین نفس‌های خود را می‌کشند، مسلط شده و سپس به سمت محله‌های مسکونی داخل شهر حرکت کنند. همچنین از نظر نظامی و استراتژیک آزادسازی این ارتفاعات ضربه بزرگی به نیروهای متجاوز در یمن است، چرا که بعد از انجام صدها حمله از این منطقه جغرافیایی نتوانستند مانع پیشروی نیروهای صنعا شوند. بنابراین سیطره بر ارتفاعات البلق برتری نظامی زیادی به نیروهای انصارالله می‌بخشد، به طوری که اگر جنگ یمن همچنان ادامه داشته باشد، تسلط انصارالله بر این مناطق ناهموار عرصه را برای انجام عملیات‌های موفقیت‌آمیز ضد ائتلاف متجاوز بازتر می‌کند. علاوه بر آن نبردها براحتی به جنوب عربستان سعودی کشیده می‌شود و در این صورت کار نیروهای صنعا برای حمله به شهر نجران بعد از آزادسازی کامل مأرب دشوار نخواهد بود.
***
تناقض بغداد و سنتکام درباره خروج نظامیان آمریکایی
پس از اعلام اخیر دولت عراق مبنی بر خروج نیروهای رزمی آمریکا از خاک این کشور، «کنت مک‌کنزی» فرمانده تروریست‌های «سنتکام» اظهاراتی متناقض با اعلام دولت بغداد بر زبان آورد که واکنش‌هایی را به همراه داشت. «قاسم الاعرجی» مشاور امنیت ملی عراق در بیانیه‌ای از پایان مأموریت نیروهای رزمی آمریکا در خاک عراق خبر داد. الاعرجی پنجشنبه اعلام کرد: «ما امروز مرحله آخر گفت‌و‌گو با ائتلاف بین‌المللی را که سال گذشته آن را آغاز کردیم، به پایان رساندیم تا رسما پایان مأموریت رزمی نیروهای ائتلاف و خروج آنها از عراق را اعلام کنیم». مشاور امنیت ملی عراق اضافه کرد: «روابط با ائتلاف بین‌المللی در زمینه آموزش، مشاوره‌دهی و توانمندسازی ادامه خواهد یافت». با این حال روزنامه فرامنطقه‌ای «القدس العربی» شامگاه جمعه در گزارشی به تناقض موجود در اعلام بغداد و اظهارات کنت مک‌کنزی، فرمانده سنتکام اشاره کرد و به نقل از مک‌کنزی افزود واشنگتن نیروهای مستقر خود در عراق را که تعدادشان به ۲۵۰۰ سرباز می‌رسد، در این کشور حفظ خواهد کرد. فرمانده سنتکام که با خبرگزاری «آسوشیتدپرس» گفت‌و‌گو می‌کرد، به صراحت اظهار داشت: «به ‌رغم آنکه نقش نیروهای آمریکا در عراق به غیررزمی تغییر یافته است اما پشتیبانی هوایی و کمک‌های نظامی دیگر در جریان جنگ عراق با داعش ادامه خواهد یافت». پیش از آنکه مشاور امنیت ملی عراق بیانیه‌ای درباره خروج کامل نیروهای رزمی آمریکا صادر کند و فرمانده سنتکام اظهاراتی در تناقض با آن بر زبان بیاورد، کمیته هماهنگی گروه‌های مقاومت عراق بیانیه‌ای صادر و گویی این تناقض را از قبل پیش‌بینی کرده بود. در بیانیه مذکور عنوان شده بود: «ما با خود عهد بستیم به مذاکره‌کننده عراقی برای بیرون راندن اشغالگران آمریکایی از خاک پاک‌مان با استفاده از شیوه‌های دیپلماتیک زمان دهیم اما تا این لحظه هیچ نشانه‌ای مبنی بر خروج ندیده‌ایم، با آنکه تا 31/12 (پایان سال جاری میلادی) چند روز بیشتر فاصله نداریم. و بالعکس ما شاهد بودیم اشغالگران آمریکایی گستاخ شمار نیروها و تجهیزات‌شان در پایگاه‌های مستقر در عراق را افزایش داده‌اند و حتی هم‌اکنون اظهاراتی رسمی و غیررسمی از برخی مقامات ایالات شر آمریکا درباره قصد عدم خروج از کشور می‌شنویم، آن هم به بهانه درخواست بغداد. در عین حال، هیچ واکنش یا تکذیبیه‌ای از جانب دولت عراق درباره این اظهارات احمقانه ندیده‌ایم». با این حال، کمیته هماهنگی مقاومت عراق هنوز واکنشی به اظهارات فرمانده تروریست‌های سنتکام و اعلام اخیر قاسم الاعرجی نشان نداده و به نظر می‌رسد مقاومت عراق به پایان مهلت اعطایی چشم دوخته است تا طبق واقعیت‌های موجود موضع رسمی خود را اعلام کند. 

Page Generated in 0/0060 sec