وزیر آموزشوپرورش از بررسی مجدد مصوبات مرتبط با برگزاری ۲ بار کنکور در سال خبر داد و بر کاهش شرایط استرسزا از داوطلبان کنکور و خانوادههایشان تاکید کرد.
یوسف نوری که در مراسم روز ملی پژوهش دانشآموزی حضور یافته بود، در جمع خبرنگاران گفت: جوانب و زوایای مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی مبنی بر برگزاری ۲ مرتبه کنکور در هر سال و تاثیر آن بر افزایش استرس داوطلبان را از همین هفته بررسی میکنیم. وی افزود: کنکور خودش استرسزای اعظم است و نباید بیش از این به دانشآموزان و خانوادههای آنها استرس بدهیم. وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: ما نباید کاری کنیم که شرایط کنکور در آینده، از روند فعلی استرسزاتر شود. بنابراین نتایج بررسیها درباره این موضوع را بزودی اعلام میکنیم.
* «رتبهبندی معلمان» بیشتر همسانسازی حقوق است تا رتبهبندی
نوری همچنین با بیان اینکه در زمینه جزئیات رتبهبندی معلمان، ابهاماتی هست که باید برطرف شود، گفت: این طرح را بیشتر همسانسازی حقوق میدانم تا رتبهبندی. وی تصریح کرد: طبق آنچه اطلاع پیدا کردم، قرار است رتبهبندی این هفته در دستور کار مجلس باشد. قطعا برای همسانسازی حقوق معلمان باید تلاشهایی انجام شود. وزیر آموزشوپرورش افزود: ما از ابتدا پیگیر این موضوع بودیم و الان هم معتقدیم روی جزئیات باید بحث کنیم. چون ابهاماتی هست که باید برطرف شود. این طرح را بیشتر همسانسازی میدانم تا رتبهبندی؛ چون برای رتبهبندی باید سندی بیاید و بعد روی آن سند کار شود که اثرش را روی کیفیت آموزش بگذارد و به حق معلم هم توجه شود. هرچند اکنون تحت عنوان رتبهبندی در مجلس است و کار در این قالب جلو میرود.
* کلاسی بدون معلم نباشد
نوری درباره مشکل کمبود معلم با توجه به حضوری شدن کلاسها نیز اظهار داشت: ما کلاس بدون معلم نباید داشته باشیم و قبول نداریم. به هر طریقی شده باید معلمی را پیدا کنیم و از ظرفیتهای مختلف استفاده کنیم که کلاس درس ما بدون معلم نماند. وی با اشاره به گلایه برخی دانشآموزان که در فضای مجازی آموزش دیدهاند و امتحانات نیمسال اولشان حضوری شده است، افزود: امتحان حضوری برای همه است. باید بتدریج به سمت حضوری شدن با رعایت پروتکلها برویم.
* جبران «افت یادگیری» با آموزشهای مکمل
وزیر آموزشوپرورش به افت یادگیری در دوران آموزشهای مجازی اشاره کرد و گفت: هیچ آموزشی، آموزش حضوری نمیشود. آموزش مجازی مکمل است و در شرایط ناچاری از آن استفاده شده است. برای جبران افت یادگیری باید با بهرهگیری از روشها و مکملهای آموزشی، خلأهای موجود را پرکنیم.
نوری در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه نظامهای رسمی، آموزش خلاقیت بچهها را از بین میبرد، گفت: واقعیت این است که دانشآموزان ما هر کدام میتوانند در زمینهای خاص، یک انسان سرآمد باشند. مهم این است که بتوانیم آنها را شناسایی و زمینه را برای شکوفایی استعداد آنها فراهم کنیم. این موضوع در اسناد بالادستی مورد تاکید است. یکی از کارهایی که باید انجام دهیم این است که مرکز سنجش را برای استعدادیابی همه دانشآموزان فعال کنیم.