printlogo


کد خبر: 241435تاریخ: 1400/9/21 00:00
اخبار

سند جامع همکاری‌های ایران و ترکیه رونق اقتصادی به همراه دارد
رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: امیدواریم سند جامع همکاری‌های ایران و ترکیه در سفری که رئیس‌جمهور این کشور به ایران دارد نهایی شود، زیرا موجب ایجاد رونق بیشتر در مسائل اقتصادی می‌شود. 
محمدباقر قالیباف در بدو ورود به تهران پس از پایان سفر ۲ روزه خود به ترکیه برای حضور در شانزدهمین کنفرانس اتحادیه مجالس کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی گفت: این سفر به مدت ۲ روز و به دعوت رئیس مجلس ترکیه برای شرکت در شانزدهمین کنفرانس اتحادیه بین‌المجالس کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی انجام شد. رئیس قوه مقننه با اشاره به اینکه در این سفر ملاقات‌های چندجانبه‌ای خصوصا با رئیس مجلس ترکیه صورت گرفت، ادامه داد: دستور جلسات این اجلاس متمرکز بر موضوع افغانستان و مهاجران با توجه به شرایط سختی که در افغانستان با سرد شدن هوا در زمستان وجود دارد و موضوع فلسطین بود. قالیباف با تأکید بر اینکه اجلاس به مدت ۲ روز برگزار و تصمیمات خوبی در آن گرفته شد، عنوان کرد: در کنار این اجلاس ملاقاتی با رئیس‌جمهور ترکیه درباره همکاری‌های تجاری، سیاسی، فعالیت‌های بیشتر و بالا بردن سقف تجارت ۲ کشور انجام شد. رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: در سفر چندی قبل وزیر خارجه ترکیه به تهران، بحث مربوط به توافقنامه و سند جامعی در روابط دوجانبه انجام شد که در این باره با اردوغان نیز مباحثی مطرح شد. وی ادامه داد: بزودی رئیس‌جمهور ترکیه سفری به تهران خواهد داشت که امیدواریم در این سفر سند جامع نهایی شود و به امضا برسد و رونق بیشتری در حوزه مسائل اقتصادی داشته باشیم. 
***
به شکل روزانه قدرت خود را گسترش می‌دهیم
 فرمانده کل سپاه با بیان اینکه امروز مصمم هستیم به شکل روزانه قدرت خود را گسترش دهیم، گفت: تولید قدرت برای ما یک عادت نیست بلکه الهام یافته از یک راهبرد نیرومند است و از یک منطق استراتژیک تبعیت می‌کند و کاملا هدفمند و هوشمندانه این توسعه قدرت اتفاق می‌افتد. سرلشکر حسین سلامی اظهار داشت: ما در عرصه یک تحریم ظالمانه جهانی در حال گسترش قدرت دفاعی خود هستیم و منطقی که ما را به این موضوع ترغیب می‌کند و حکمت راهبردی‌ای که از قلب به زبان رهبر انقلاب جاری می‌شود بر این اساس شکل گرفته که امروز یا باید قدرتمند بود و آزاد زندگی کرد یا اگر مسیر ضعف را پیش گیریم باید اسیر دشمن شویم. 
***
وزیر خارجه هند:
تحریم‌های آمریکا تأثیری بر پروژه بندر چابهار نداشته است
وزیر خارجه هند در یک جلسه پرسش و پاسخ در پارلمان این کشور، هرگونه تاثیر تحریم‌های آمریکا بر پروژه بهره‌برداری از بندر چابهار را رد کرد. 
سوبرامانیام جایشانکار در پاسخ به سوال یکی از نمایندگان پارلمان این کشور درباره تاثیر تحریم‌های آمریکا بر همکاری دوجانبه هند و ایران در زمینه پروژه بندر چابهار، گفت: تحریم‌های آمریکا علیه ایران بر پروژه بندر تاثیری نداشته‌ و این تحریم‌ها اصلا هیچ ربطی به پروژه بندر چابهار ندارد. وی در پاسخ به ادعای نماینده مذکور مبنی بر اینکه چین تلاش می‌کند روی پروژه چابهار کار کند و از تحریم‌های آمریکا علیه ایران به نفع خود استفاده کند، اظهار داشت: مایلم به اطلاع‌تان برسانم این ادعا کاملا نادرست است. این توافق [بهره‌برداری از بندر چابهار] سال ۲۰۱۶ امضا شد. بهره‌برداری از این بندر سال ۲۰۱۸ به دست ما افتاد. ما تاکنون 6 جرثقیل در بندر چابهار نصب کرده‌ایم و کاملا فعال است. نماینده پارلمان هند همچنین از جایشانکار پرسید آیا هند توافقی پنهان برای بهره‌برداری از بندر چابهار در راستای کمک به کشورهای آسیای میانه و افغانستان پس از در دست‌گیری قدرت این کشور توسط طالبان امضا کرده است یا نه، گفت: تمام توافق‌های ما درباره عملیات‌های بندر چابهار محدود به ایران است. در اصل، این یک توافق سه‌جانبه بود اما در واقع آن توافق مبنای شکل‌گیری این پروژه بود. لازم نیست در زمینه فعالیت بنادر قراردادی با دولت طالبان داشته باشیم. من به شما اطمینان می‌دهم این بندر فعال است. 
***
معاون رئیس آکادمی موشکی روسیه:
ایران می‌تواند اسرائیل را به محلی غیرقابل سکونت تبدیل کند
معاون رئیس آکادمی دانش موشکی روسیه با بیان اینکه ایران جزو 4 کشور اول تولیدکننده سامانه‌های موشکی در سطح جهان است، گفت ایران قادر است اسرائیل را به محلی غیرقابل سکونت تبدیل کند. «کنستانتین سیوکوف» در گفت‌وگو با «روسیاالیوم» درباره احتمال وقوع جنگ میان ایران و رژیم صهیونیستی، با بیان اینکه احتمال آغاز جنگ از طرف تل‌آویو علیه ایران کم است و اسرائیل طبق ارزیابی‌ها بین ۲۰۰ تا ۴۰۰ کلاهک هسته‌ای در اختیار دارد، گفت: ایران موشک‌های میانبرد و تسلیحاتی متعارف در اختیار دارد که از دقت بالایی در نقطه‌زنی برخوردار هستند که این موضوع هنگام شلیک موشک به سمت پایگاه‌های آمریکا نمایان شد. معاون رئیس آکادمی دانش موشکی روسیه ادامه داد: مقابله با این موشک‌ها در توان اسرائیل نیست. اسرائیل امروز سامانه‌های پدافند هوایی یا سامانه‌های پدافند موشکی را که بتواند با این موشک‌ها مقابله کند، در اختیار ندارد. بر این اساس، حمله موشکی ایران به این سامانه‌ها و رآکتورهای هسته‌ای اسرائیل، سرزمین کوچک اسرائیل را به محلی غیرقابل سکونت تبدیل خواهد کرد. 

Page Generated in 0/0054 sec