printlogo


کد خبر: 241450تاریخ: 1400/9/22 00:00
روزنوشت‌های مرتضی قربان‌زاده و داستان زندگی حائری خواندنی شد
دفترچه نیم‌سوخته

کتاب «دفترچه نیم‌سوخته» به قلم سیده‌خدیجه مدنی برگرفته از روزنوشت‌های شهید مرتضی قربان‌زاده همزمان با سالگرد شهادت این سرباز مدافع وطن توسط انتشارات روایت فتح منتشر شد. به گزارش مهر، کتاب «دفترچه نیم‌سوخته» نوشته سیده‌خدیجه مدنی برگرفته از روزنوشت‌های شهید مرتضی قربان‌زاده همزمان با سالگرد شهادت این سرباز مدافع وطن توسط انتشارات روایت فتح منتشر شد. 
این کتاب حکایت سربازی است که دوران خدمت سربازی‌اش مقارن با جنگ تحمیلی می‌شود. او که تمام تلاشش در ابتدا به اتمام رساندن این ۲ سال خدمت و بازگشت به شهر نزد خانواده‌اش است، در خلال پیش‌آمدهای مختلف، حس میهن‌پرستی‌اش بیدار می‌شود و برای دفاع از انسانیت و مرزهای کشورش جانانه به صحنه نبرد می‌رود. 
«دفترچه نیم‌سوخته» در ۱۱۲ صفحه به قیمت ۳۲۰۰۰ تومان همزمان با سالگرد شهادت این شهید و با برپایی مراسم رونمایی کتاب در شهرستان آمل چاپ و توزیع ‌شده است. 
در بخش‌هایی از این کتاب می‌خوانیم: «همه‌ چیز از یک دفترچه شروع شد، خورشید شاخه‌های نورش را از پشت شیشه‌های رنگی پنجره کوچک خانه قدیمی حاجیه لیلا به داخل فرستاد، دکمه طلایی بقچه‌ای که گوشه طاقچه بود برق می‌زد، حس عجیبی من را به ‌طرف بقچه می‌کشاند. دستم را به طرفش دراز کردم تا ببینم داخلش چیست؟ دفتری دیدم با بوی خاک کهنه و لکه‌های خون خشک‌شده. کنجکاوی‌ام بیشتر شد. نخستین باری بود که دفتر خاطرات کسی را بدون اجازه‌اش می‌خواندم. گلوله‌ها همین‌جور به سمت ما می‌اومد. مرتضی سرت رو بدزد؛ صدا، صدای ابراهیم بود، گلوله‌ها همین‌جور به سمت ما می‌اومد، روز وحشتناکی بود، خیلی وحشتناک که از صبح شروع‌شده بود و تا ظهر ادامه داشت. تانک‌های عراقی از روبه‌رو خمسه‌خمسه شون از بصره ما رو می‌کوبید، آتیش اونها از حدود ساعت 7 صبح شروع شد و ساعت 10 صبح شدت گرفت. بدجوری ما رو زیر آتیش خودشون گرفته بودن. گلوله‌ها یکی بعد از دیگری به حدود 4-3 متری سنگر ما می‌افتاد. واقعا خدا با ما بود. هرچند بچه‌های ما هم بیکار ننشسته بودن، همان اول صبح موشک تاو گردان ارکان یک ماشین نفربر عراقی رو به آتیش کشید که بعضی نفرات اونها فرار کردن و بعضی هم کشته و زخمی شدن. روی‌هم‌رفته این چند روز بدترین روزهای جنگ ما با نیروهای دشمن بود».
 
* «شخصیت‌های مانا» به عبدالحسین حائری رسید
بیست‌وپنجمین جلد مجموعه پژوهشی «شخصیت‌های مانا» که با محوریت زندگی و آثار بزرگان و مفاخر فرهنگی کشور منتشر می‌شود، بتازگی درباره زندگی و احوال عبدالحسین حائری به قلم سیاوش شوهانی توسط انتشارات سوره مهر منتشر و راهی بازار نشر شده است. تاکنون زندگینامه بزرگانی چون علامه  سیدجعفر شهیدی، سیدمحمد فرزان، مجید شریف‌واقفی، سلمان هراتی، بهاءالدین محلاتی، سیداحمد خمینی، سیدغلامرضا سعیدی، سیدمحمدعلی داعی‌الاسلام، طاهره صفارزاده، قیصر امین‌پور و... در قالب این ‌مجموعه منتشر شده است. مجموعه پژوهشی شخصیت‌های مانا توسط دفتر ادبیات انقلاب اسلامی حوزه هنری منتشر می‌شود. گروه پژوهش شخصیت‌های مانا، اردیبهشت سال ۸۸ تشکیل شد و با استفاده از پرونده‌هایی که در بایگانی «فرهنگ نام‌وران معاصر» حوزه هنری وجود دارد، به زندگینامه افرادی که گمنام یا کمتر شناخته شده هستند اما فعالیت‌های سیاسی، علمی، اقتصادی و هنری زیادی در انقلاب داشته‌اند، می‌پردازد. 
سیاوش شوهانی در جدیدترین عنوان این‌ مجموعه به بررسی ابعاد مختلف زندگی زنده‌یاد حائری، کتاب‌شناس، فهرست‌نگار و نسخه‌پژوه ایرانی پرداخته است. او اول شهریور ۱۳۹۴ در ۸۸ سالگی درگذشت.

Page Generated in 0/0066 sec