printlogo


کد خبر: 241479تاریخ: 1400/9/22 00:00
بازگشت امید و اعتماد اولویت بورس برای برقراری ثبات

رئیس سازمان بورس ضمن اشاره به نوسانات بازار از سال گذشته گفت: امید می‌رود با تلاش‌هایی که سازمان و دولتمردان در زمینه سیاست‌گذاری و همچنین کمکی که مجلس و رسانه‌ها و فعالان بازار در راستای شفافیت و ارتقای کارایی بازار انجام می‌دهند، بازار به ثبات برسد. 
مجید عشقی ادامه داد: دغدغه ما در بازار سرمایه بازگشت اعتماد است. تمام تلاش سازمان در این مدت ‌کوتاه ریاست جدید در راستای بازگشت اعتماد به بازار بوده که البته امری سخت و زمانبر است. تلاش می‌شود ساختار در خود سازمان اصلاح شود و رایزنی‌هایی نیز با سیاست‌گذاران در بودجه در همین راستا انجام شده است. 
رئیس سازمان بورس با بیان اینکه بیشتر شرکت‌های بزرگ در صنایع در بورس پذیرش شده‌اند، ابراز کرد: در حال حاضر تمهیداتی در ارتباط با پذیرش شرکت‌های تکنولوژی‌محور اندیشیده شده است. 
رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار در ارتباط با واگذاری مازاد اموال دولت در بورس اظهار کرد: عملیات اصلی در ارتباط با املاک و مستغلات مازاد دولت توسط سازمان خصوصی‌سازی و وزارت اقتصاد در حال پیگیری است. در بورس نیز اموالی که عرضه آنها از طریق بورس کالا انجام خواهد شد، در حال پیگیری است. بورس کالا از نظر زیرساخت‌های لازم در این زمینه مشکلی ندارد و رایزنی‌هایی نیز با وزارت اقتصاد انجام شده و اموالی که امکان پذیرش آنها در بورس وجود دارد، وارد بورس کالا می‌شوند. 
عشقی درباره صحبت‌های اخیر رئیس قوه‌ قضائیه درباره ابهامات بازار سرمایه گفت: البته اغلب این مباحث تخصصی بوده و ما هم اصراری به پاسخگویی به آنها در این جلسه نداشتیم. قرار شد این موارد در جلسات تخصصی‌تری در سازمان بورس بررسی شود. به طور مثال حذف دامنه نوسان به یکباره و در همه شرکت‌های بورسی امکان‌پذیر نیست و آسیب‌های زیادی به بازار سرمایه وارد می‌کند. 
وی ادامه داد: در حال حاضر که با عدم تعادل در بازار مواجهیم و تصمیمات مقطعی در بازار اثرگذار است، اگر دامنه نوسان را به طور کلی حذف کنیم، همان‌طور که گفتم به مشکلات دامن ‌زده می‌شود. 
عشقی تاکید کرد: راه‌های مختلفی برای برداشتن دامنه نوسان وجود دارد، مثلا ممکن است این کار را ابتدا برای شرکت‌های بزرگ‌تر و به مرور انجام دهیم. 
عضو شورای عالی بورس بیان کرد: چالش‌های ما لزوما قیمت‌گذاری دستوری نیست، مثلا دولتی بودن پالایشگاه‌ها و صادرات محصولات پالایشی توسط دولت است، در حالی که خصوصی شده‌اند و این یک فرآیند است که مشکل‌ساز شده است. 

Page Generated in 0/0049 sec