printlogo


کد خبر: 241484تاریخ: 1400/9/22 00:00
وزرای خارجه جدید انگلستان و آلمان همزمان با دور دوم مذاکرات وین برای ایران خط و نشان کشیدند
رجز‌خوانی تراس!

گروه سیاسی: رایزنی‌های دور هفتم مذاکرات وین شنبه‌شب بین ایران و ۱+۴ (آلمان، فرانسه، انگلیس،روسیه و چین) در سطوح مختلف ادامه پیدا کرد و علی باقری، مذاکره‌کننده ارشد جمهوری اسلامی ایران با مذاکره‌کنندگان ۳ کشور اروپایی در هتل کوبورگ در نشستی به گفت‌وگو پرداخت. 
به گزارش «وطن‌امروز»، علی باقری عصر یکشنبه در گفت‌وگو با ایرنا درباره آخرین وضعیت مذاکرات وین با بیان اینکه مواضع ۲ طرف با هم فاصله دارد و در موضوعات مختلف این فاصله متفاوت است، گفت: اما نکته‌ای که در چند روز گذشته وجود داشت، این بود که دامنه و حیطه‌ای که موضوعات قابل مذاکره قابل طرح است، در طول این چند روز با تعامل و نشست‌هایی که هم در سطح کارشناسی و هم در سطح مقام‌های ارشد مذاکره‌کننده برگزار شد، رو به کاهش است و طرفین در حال رسیدن به یک جمع‌بندی مشخص درباره دامنه و حیطه موضوعاتی هستند که باید در دستور کار مذاکرات قرار گیرد. این دیپلمات کشورمان ادامه داد: به نظرم این یک پیشرفت بسیار خوبی است که اگر ما بتوانیم در همین دوره زمانی به یک جمع‌بندی درباره دامنه و حیطه موضوعات قابل مذاکره برسیم، موضوع اهمیت‌داری است، چون ابتدا در این زمینه بین طرفین اختلاف وجود داشت. باقری در پاسخ به سوالی درباره کیفیت متن توافق درباره رفع تحریم‌های ظالمانه آمریکا هم گفت: تحریم‌ها توسط آمریکایی‌ها اعمال شده است. درست است که توسط برخی کشورهای دیگر هم اعمال، پیگیری و اجرا شده اما اساس تحریم‌های غیرقانونی و ظالمانه که بخش قابل توجهی از آن زیر سایه کارزار فشار حداکثری علیه مردم ما وضع و اعمال شد، بانی و منشأ آن آمریکایی‌ها بودند. 
وی اضافه کرد: آمریکایی‌ها باید مسؤولیت رفع این تحریم‌ها را بپذیرند. خودشان اعلام کردند می‌خواهند به برجام بازگردند و خودشان را بار دیگر در جمع اعضای این توافق ببینند. بدیهی است گروه 1+4 و ایران در نشست‌های متعددی که برگزار کردند، یکی از اهداف اصلی‌شان این بوده که شرایطی که آمریکایی‌ها باید احراز کنند، تدوین شود و آمریکایی‌ها باید و ملزم هستند آنها را اجرا کنند تا بتوانند به این جمع بپیوندند که اصلی‌ترین و محوری‌ترین و مهم‌ترین آن هم لغو تحریم‌های ظالمانه و غیرقانونی است. تحولات پیرامونی مذاکرات کمیسیون مشترک برجام روز گذشته با مواضع غیرسازنده و خصمانه مقامات اروپایی در برجام همراه شد. بر این اساس «لیز تراس» وزیر خارجه انگلیس روز یکشنبه ‌بار دیگر ادعاهای خود علیه ایران را تکرار کرد. وزیر خارجه انگلیس با تکرار لفاظی‌ها علیه کشورمان گفت:‌ ‌«این آخرین فرصت برای ایران است که با عزم جدی پای میز مذاکره برای توافق درباره مفاد برجام بنشیند. این آخرین فرصت است و حیاتی است که آنها این اقدام را انجام دهند. ما اجازه نمی‌دهیم ایران به بمب اتم دست یابد». او در ادامه گفت: «گفت‌وگوها در وین ادامه دارد و ما در پیام خود به ایران به‌ طور شفاف اعلام کرده‌ایم که آنها باید به میز مذاکره برگردند و با مفاد برجام موافقت کنند». تراس همچنین در پاسخ به سوالی درباره ادعای اخیر وزیر خارجه آلمان گفت: «هنوز زمان برای ایران وجود دارد تا با این توافق موافقت کند. هنوز فرصت باقی است و از ایران می‌خواهم به میز مذاکره برگردد». این در حالی است که وزیر خارجه انگلیس چهارشنبه گذشته در آستانه دور دوم مذاکرات وین در دولت سیزدهم هم خط‌مشی تهدید و هشدار را در پیش گرفته و به ایران هشدار داده بود: «مذاکرات در وین آخرین شانس ایران برای بازگشت به برجام است». وزیر خارجه انگلیس در سخنرانی‌اش در اندیشکده «چتم‌هاوس» با تأکید بر لزوم پیوستن ایران به برجام گفت: «این واقعا آخرین شانس ایران برای پیوستن [به برجام] است و من شدیدا آنها را ترغیب به چنین کاری می‌کنم». وی پس از این هشدارها گفت: «بنابراین آنها باید به توافق برجام بپیوندند، چنین چیزی به نفع آنهاست».
در همین حال وزیر خارجه آلمان هم در اظهاراتی مشابه با همتای انگلیسی خود خواستار تسریع در روند مذاکرات وین شد. به نقل از نشنال‌پست، آنالنا بربوک، وزیر خارجه جدید آلمان پس از برگزاری نشست گروه 7 در لیورپول انگلیس در جمع خبرنگاران خواستار تسریع روند مذاکرات ایران و گروه ١+٤ در وین برای احیای توافق هسته‌ای شد. وزیر خارجه آلمان در ادامه مدعی شد: وضعیت گفت‌وگوها در روزهای اخیر نشان داده است که هیچ پیشرفتی نداشته‌ایم. به دلیل پیشنهادات دولت ایران، مذاکرات به 6 ماه قبل بازگشته است. وی همچنین ادعا کرد زمان برای حصول یک توافق به منظور احیای برجام در حال اتمام است. 
 
* فضای مذاکرات به روایت نماینده روسیه
دیپلمات ارشد روسیه در وین تصریح کرد رسیدگی به موضوعات باقیمانده در مذاکرات احیای برجام همچنان ادامه دارد. میخائیل اولیانوف، نماینده روسیه نزد سازمان‌های بین‌المللی در وین با انتشار پیامی در حساب کاربری خود در توئیتر درباره روند مذاکرات وین نوشت: گفت‌وگوهای وین در حال انجام است. تعدادی نشست در قالب‌های مختلف برنامه‌ریزی شده است. وی ادامه داد: بسیاری از موضوعات باقیمانده همچنان در دستور کار قرار دارند اما اکنون پس از وقفه هفته گذشته، مطابق با استانداردها و قواعد دیپلماسی چندجانبه به‌درستی به آنها رسیدگی می‌شود. 
اولیانوف همچنین در واکنش به برخی گمانه‌زنی‌ها درباره نتیجه رایزنی‌های اخیر در وین در توئیتی نوشت: در کمال تعجب برخی تحلیلگران و روزنامه‌نگاران وضعیت گفت‌وگوهای وین را دراماتیک و «تقریبا به بن‌بست رسیده» توصیف می‌کنند. اینطور نیست. پس از یک وقفه مذاکره‌کنندگان به دیپلماسی چانه‌زنی عادی بازگشتند و رایزنی‌های فشرده خود را ادامه دادند.

Page Generated in 0/0056 sec