printlogo


کد خبر: 241502تاریخ: 1400/9/23 00:00
دور دنیا

پدرسون: مذاکرات خوب و سازنده‌ای با مقامات سوری داشتم
نماینده سازمان ملل به تشریح نتایج رایزنی خود با مقامات سوری پرداخت و از آن ابراز رضایت کرد. «گیر پدرسون»، فرستاده ویژه سازمان ملل در امور سوریه اعلام کرد: گفت‌وگوها با مسؤولان سوری خوب و عمیق بوده است و به مسائل متعددی پرداخته شد. وی تصریح کرد: مذاکرات مهمی داشتیم که طی آن به مسائل متعدد از جمله چالش‌های پیش روی سوریه، وضعیت نظامی، اقتصادی و انسانی و روند سیاسی این کشور پرداختیم؛ می‌توان گفت فرصت ازسرگیری روند سیاسی وجود دارد. وی درباره دور جدید مذاکرات ژنو گفت: تا به این لحظه، موعدی برای دور جدید مذاکرات ژنو وجود ندارد. پدرسون درباره دیدارهایش با مسؤولان عربی، آمریکایی و اروپایی درباره وضع سوریه گفت: من دیدارهای متعددی از کشورهای عربی و نیز آمریکا و اروپا داشتم، معتقدم فرصت جدی برای گفت‌وگو بر سر امکان اجرای همگرایی گام به گام با هدف اعتمادسازی وجود دارد و ما باید این گام‌ها را به صورت دقیق مشخص کنیم، این گام‌ها طبیعتا با وضعیت اقتصادی و انسانی سوریه مرتبط است. فرستاده ویژه سازمان ملل در امور سوریه در پایان گفت: من در مذاکرات با مسؤولان کشورهای عربی، آمریکا و اروپا امکان گشایش روابط با دمشق را ملاحظه کردم. گفتنی است «گیر پدرسون» نماینده ویژه سازمان ملل در امور سوریه که به دمشق سفر کرده بود روز یکشنبه با «فیصل المقداد» وزیر خارجه سوریه دیدار کرد. وی اعلام کرده بود زمان دقیق برای برگزاری دور آینده نشست کمیته قانون اساسی سوریه هنوز مشخص نیست. 
***
سفر وزیر خارجه آمریکا به اندونزی
«آنتونی بلینکن» وزیر خارجه آمریکا در نخستین ایستگاه سفر خود به چند کشور منطقه جنوب شرق آسیا دیروز وارد جاکارتا پایتخت اندونزی شد. به گزارش خبرگزاری «رویترز»، سفر وزیر خارجه آمریکا به چند کشور جنوب شرق آسیا با هدف تقویت پیوندها و روابط واشنگتن با این کشورها و به دنبال تبدیل شدن این منطقه به حوزه‌ای استراتژیک برای واشنگتن و پکن برنامه‌ریزی شده است. با گذشت یک سال از نخستین دور سفرهای آسیای جنوب شرقی که «جو بایدن» رئیس‌جمهوری آمریکا در ماه ژانویه برگزار کرده بود، «آنتونی بلینکن» وزیر خارجه این کشور این هفته پس از پایان سفرش در اندونزی و ملاقات با «جوکو ویدودو» رئیس‌جمهوری اندونزی به مالزی و تایلند خواهد رفت. «آنتونی بلینکن» امروز سخنرانی‌ای درباره استراتژی آمریکا - هند و پاسفیک انجام خواهد داد. آسیای جنوب شرقی در جریان رقابت آمریکا و چین، ۲ قدرت بزرگ اقتصادی دنیا، منطقه‌ای مهم و کلیدی است. دولت جو بایدن در تلاش است روابط خود را با کشورهای این منطقه که از زمان دولت «دونالد ترامپ» ضعیف و کمتر شده بود، بهبود بخشد. 
***
هلاکت فرمانده بلندپایه ائتلاف عربستان در مأرب یمن
رسانه‌های یمن از کشته ‌شدن سرلشکر «ناصر الذیبانی»، معروف به «ابومنیره» فرمانده ستاد عملیات نظامی مشترک نیروهای ائتلاف عربستان سعودی در درگیری با نیروهای ارتش و کمیته‌های مردمی در مأرب خبر دادند. منابع قبیله‌ای در استان مأرب یمن گفتند یکی از فرماندهان ارشد دولت منصور هادی و ائتلاف سعودی در درگیری‌های این استان کشته شده است. خبرگزاری یمن پرس دیروز دوشنبه نوشت: سرلشکر ناصر الذیبانی معروف به «ابومنیره» فرمانده عملیات نیروهای مشترک دولت منصور هادی و ائتلاف عربستان سعودی در درگیری‌های «البلق شرقی» کشته شده است. به‌گفته این منابع، این فرمانده ارشد حین تلاش برای پیشروی در مناطقی که اخیرا به کنترل نیروهای ارتش و کمیته‌های مردمی یمن (صنعا) درآمد، کشته شده است. این منابع گفتند نیروهای ائتلاف سعودی و دولت مستعفی به‌ ریاست منصور هادی تلاش زیادی می‌کنند تا کشته شدن الذیبانی را از نیروها و رسانه‌ها کتمان کنند. 
***
فرانسه با وجود مانع‌تراشی آمریکا به یونان ناوچه می‌فروشد
پاریس و یک منبع وزارت دفاع یونان اعلام کردند آتن قرارداد خرید ۳ ناوچه از فرانسه را محترم می‌شمارد و این در حالی است که پیشنهاد اخیر آمریکا خطر لغو این قرارداد را در پی داشت. به گزارش نشریه دیفنس پست، وزارت نیروهای مسلح فرانسه تاکید کرد: از آنجا که ما با یونان در حال مذاکره بوده‌ایم، پیشنهاد آمریکایی‌ها دیگر روی میز نیست. ما این قرارداد را با یونانی‌ها امضا کردیم. یک منبع وزارت دفاع یونان نیز اعلام کرد این توافق در حال انجام و رو به پیشرفت است. این منبع افزود: این امر در بالاترین سطح ممکن انجام شده و شخص نخست‌وزیر یونان خبر آن را اعلام کرده است. وزارت خارجه آمریکا روز جمعه خبر داد با فروش 4 ناوچه رزمی شرکت لاکهید مارتین به یونان به ارزش 9/6 میلیارد دلار موافقت کرده است. این خبر نگرانی درباره رویارویی فرانسه با تهدید جدیدی در زمینه توافق تسلیحاتی را به وجود آورد، پس از آنکه آمریکا یک قرارداد بزرگ فروش زیردریایی به استرالیا را به موجب پیمان «اوکاس» با زور به دست آورد؛ امری که موجب تیرگی روابط واشنگتن - پاریس شد. 

Page Generated in 0/0057 sec