printlogo


کد خبر: 241522تاریخ: 1400/9/23 00:00
ارزش لیر ترکیه به پایین‌ترین سطح در تاریخ خود رسید

لیر ترکیه روز گذشته با 5 درصد کاهش در برابر یک دلار آمریکا به 5/14 واحد رسید و پایین‌ترین رقم روزانه خود در تاریخ را تجربه کرد. البته کارشناسان منتظر برگزاری نشست بانک مرکزی ترکیه در روز پنجشنبه هستند و در این میان اکثر کارشناسان انتظار دارند این بانک نرخ بهره را به 14 درصد بیاورد، چرا که تورم در ترکیه از مرز 21 درصد هم عبور کرده است. از ابتدای ماه سپتامبر تاکنون بانک مرکزی ترکیه نرخ بهره را 4 درصد کاهش داده است و طی ۲ سال گذشته برای حفظ ارزش لیر ۳ بار با عرضه دلار در بازار مداخله کرده است. 
یکی از دلایل سقوط ارزش لیر همین پایین آوردن نرخ بهره است و به نظر می‌رسد بانک مرکزی ترکیه بر خلاف میل خود و تحت فشار رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور، دست به این کار می‌زند. اردوغان بر این باور است پایین آوردن نرخ بهره به رشد اقتصادی منجر می‌شود. 
اعتراضات به مشکلات اقتصادی از جمله تورم و کاهش ارزش لیر در ترکیه همچنان ادامه دارد و بار دیگر هزاران نفر در استانبول و آنکارا به خیابان‌ها آمدند. منتقدان سیاست‌های حزب حاکم را عامل این وضعیت می‌دانند اما اردوغان بر ادامه این سیاست‌ها اصرار دارد. سقوط آزاد ارزش لیر در برابر ارزهای معتبر و افزایش بیش از ۲۰ درصدی تورم، از جمله واقعیت‌های اقتصادی این روزهای ترکیه است. در این میان بیش از ۵ هزار نفر در شهر استانبول به دعوت اصناف و سندیکاهای ترکیه در اعتراض به کاهش شدید ارزش لیر تظاهرات کردند. معترضان به بالا بودن نرخ تورم و کاهش شدید ارزش پولی ترکیه اعتراض داشتتند و خواستار افزایش پایه حقوقی خود بودند. 
به گفته یکی از سازمان‌های شهرداری ترکیه، هزینه زندگی طی یک سال ۵۰ درصد افزایش یافته است. اجاره‌بها ۷۱ درصد افزایش یافته و قیمت بسیاری از کالاهای اساسی خانگی بین ۷۵ تا ۱۳۸ درصد رشد داشته است. چندی پیش اردوغان «فرصت‌طلبان حریص» را مقصر افزایش اخیر قیمت‌ها دانست و گفت: «ملت ما را درک و از ما حمایت می‌کند». این در حالی است که نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد محبوبیت اردوغان به پایین‌ترین حد در 6 سال گذشته رسیده و ممکن است او در انتخابات، به رقبای احتمالی برای مقام ریاست‌جمهوری ببازد. همچنین طی هفته‌های گذشته کمبود برخی اقلام خوراکی نیز در فروشگاه‌های ترکیه محسوس شده و بسیاری از فروشگاه‌ها برای مثال کالاهای اساسی چون شکر و روغن را سهمیه‌بندی کرده و برای هر خریدار تنها میزانی معین شکر و یک بطری روغن مایع اختصاص داده‌اند و بیشتر از این میزان به مشتریان نمی‌فروشند. 

Page Generated in 0/0041 sec