printlogo


کد خبر: 241549تاریخ: 1400/9/24 00:00
حماس در بیانیه‌ای به مناسبت سالگرد تأسیس این سازمان تأکید کرد
ادامه مقاومت مسلحانه تا آزادسازی فلسطین

جنبش مقاومت اسلامی فلسطین «حماس» دیروز در سی‌و‌چهارمین سالگرد تأسیس خود به ساماندهی ساختار واقعی فلسطین و ایجاد شراکت واقعی بر پایه یک برنامه واحد مبارزاتی میان ملت فلسطین و همه گروه‌ها فراخواند و بر انتخابات فراگیر تأکید کرد. بر اساس گزارش وبسایت رسمی این جنبش، در بیانیه مذکور آمده است: مقاومت فراگیر در همه انواع آن و در رأس آن مقاومت مسلحانه تنها راه برای گرفتن حقوق‌مان و نیز آزادسازی سرزمین و مقدسات است. تمام اقدامات برای احیای روند مذاکره (سازش) با دشمن و التماس برای صلح ادعایی را سراب می‌دانیم و این اقدامات چیزی جز ناامیدی به همراه نداشته است. حماس افزوده است: صدمه زدن به قدس و مسجدالاقصی را نمی‌پذیریم و تمام تلاش‌های رژیم اشغالگر در راستای شهرک‌سازی، یهودی‌سازی، تقسیم زمانی و مکانی مسجدالاقصی و آواره کردن، از بین بردن آثار تاریخی و تغییر واقعیت‌ها موفق نخواهد بود و قدس پایتخت ابدی فلسطین باقی خواهد ماند. در ادامه این بیانیه آمده است: محاصره ظالمانه نوار غزه که 15 سال از آن می‌گذرد بر وخامت وضعیت معیشتی، اقتصادی و بهداشتی بیش از ۲ میلیون نفر آن هم در سایه شیوع کرونا و تأخیر در بازسازی غزه افزوده است و تحرکی فوری برای پایان این رنج و شکست محاصره می‌طلبد. حماس در ادامه به موضوع اسرا پرداخته است: آزادسازی اسرا در رأس اولویت‌هاست؛ اسرایی که وارد نبرد «شکم‌های خالی» (اعتصاب غذا) شده‌اند، تونل آزادی حفر می‌کنند و با اراده و ایستادگی خود زندانبانان صهیونیست را شکست می‌دهند. این جنبش فلسطینی در ادامه بر حق بازگشت به عنوان حقی غیرقابل تصرف تأکید و اعلام کرده است تمام راه‌حل‌هایی را که مسأله آوارگان و نیز حق بازگشت را به رسمیت نمی‌شناسد قبول ندارد. 
حماس اقدام پارلمان انگلیس در تروریستی اعلام کردن حماس را یک اشتباه خوانده که به سلسله اشتباهات تاریخی انگلیس از جمله صدور بیانیه «بالفور» افزوده شده و همه در راستای جانبداری از رژیم صهیونیستی انجام می‌شود. این جنبش فلسطینی از تمام دولت‌های غربی و در رأس آنها انگلیس خواست از این سیاست جانبدارانه و کورکورانه خود دست برداشته و عذرخواهی کنند. در ادامه این بیانیه آمده است: عادی‌سازی روابط برخی کشورهای عربی با رژیم صهیونیستی و امضای توافقنامه با آن، جنایتی در حق ملت و امت فلسطین و نیز نقض اجماع عربی و اسلامی است و باب نفوذ سیاسی، امنیتی، اقتصادی و فرهنگی را باز می‌کند. 
حماس ۱۴ دسامبر ۱۹۸۷ به دست تعدادی از سران گروه «اخوان‌‌المسلمین» در نوار غزه که شهید «شیخ احمد یاسین» از شناخته‌ترین آنها بود، تأسیس شد. تأسیس حماس تقریبا همزمان با آغاز انتفاضه اول فلسطین معروف به «انتفاضه سنگ» در ۹ دسامبر ۱۹۸۷ بود. حماس سال ۱۹۹۲ شاخه نظامی خود به نام گردان‌های «القسام» را تأسیس کرد. شاخه نظامی حماس قبل از تأسیس القسام تحت عنوان «المجاهدون الفلسطینیون» به فرماندهی «صلاح شحاده» کار می‌کرد.
 
* رژه با تصویر شهید سلیمانی در قلب نوار غزه
منابع خبری گزارش دادند جبهه خلق برای آزادسازی فلسطین با تصویر فرمانده شهید نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران در قلب غزه رژه رفته است. منابع خبری با انتشار ویدئویی گزارش دادند نیروهای جبهه خلق به مناسبت سالروز تأسیس این جبهه با تصویر شهید حاج‌قاسم سلیمانی، فرمانده شهید نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران در غزه رژه رفته‌اند. پیش‌تر «ماهر الطاهر» مسؤول بخش سیاسی این جبهه در ارتباط با ترور فرمانده شهید نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران گفته بود: «پس از شکست آمریکا در دستیابی به اهدافش، ژنرال قاسم سلیمانی به یک سمبل جهانی تبدیل شده است».

Page Generated in 0/0055 sec