printlogo


کد خبر: 241551تاریخ: 1400/9/24 00:00
دور دنیا

چاووش اوغلو در امارات
در ادامه رایزنی‌ها و تلاش‌های دیپلماتیک برای رفع تنش در روابط آنکارا - ابوظبی، «مولود چاووش اوغلو» وزیر خارجه ترکیه روز دوشنبه به امارات سفر کرد. خبرگزاری «رویترز» در این باره نوشت همزمان با افزایش تلاش‌های سیاسی برای بهبود روابط تیره‌ آنکارا و ابوظبی، وزارت خارجه ترکیه اعلام کرد مولود چاووش‌اوغلو، وزیر خارجه این کشور برای گفت‌وگو درباره مناسبات دوجانبه و دیدار با بازرگانان ترک در «دوبی» روز دوشنبه (بعد از پایان سفر بنت به امارات) به امارات سفر کرد. وزیر خارجه ترکیه پس از سفر اخیر «محمد بن زاید آل‌نهیان» به آنکارا که با هدف بررسی روابط و رفع تنش در مناسبات امارات و ترکیه در سطوح مختلف صورت گرفت، وارد ابوظبی شد. وزارت خارجه ترکیه اعلام کرد سفر چاووش‌اوغلو به امارات ۲ روز (۱۳ تا ۱۵ دسامبر) به طول خواهد انجامید. بر اساس اعلام وزارت خارجه ترکیه، در چارچوب گفت‌وگوهایی که در این سفر با مقامات اماراتی انجام می‌شود، ابعاد مختلف روابط آنکارا - ابوظبی مورد بحث و بررسی قرار خواهد گرفت و درباره مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی نیز تبادل‌نظر خواهد شد. چاووش‌اوغلو به دعوت رسمی «عبدالله بن زاید آل‌نهیان»، همتای اماراتی خود به این کشور سفر کرده است. دیدار وزیر خارجه ترکیه از امارات در پی سفر محمد بن زاید به آنکارا و ملاقات وی با «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهوری ترکیه با هدف گشودن صفحه تازه‌ای در روابط 2 کشور انجام شده است. روابط ترکیه و امارات تحت تاثیر مسائلی مانند گروه «اخوان المسلمین»، کودتای نظامی علیه اردوغان، حضور در آفریقا، بحران قطر، کودتای مصر و اوضاع سوریه و لیبی در یک دهه گذشته بسیار پرتنش بوده است و دیدار اخیر مقام‌های ۲ کشور از پایتخت‌های هم در راستای تنش‌زدایی و حل و فصل اختلافات انجام می‌شود.
 
***
قرنطینه بنت بعد از سفر به امارات
با تایید ابتلای یکی از سرنشینان هواپیمای «نفتالی بنت» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در سفر به ابوظبی، نخست‌وزیر این رژیم خود را قرنطینه کرد.
 دفتر نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی خبرهای منتشر شده درباره ابتلای یکی از مسافران حاضر در هواپیمای نخست‌وزیر در بازگشت از سفر به امارات را تایید کرد. بنا بر گزارش رسانه‌های رژیم صهیونیستی، نفتالی بنت، نخست‌وزیر این رژیم در هواپیمایی که حامل یک فرد مبتلا به ویروس کرونا بود، از ابوظبی به تل‌آویو بازگشت. رسانه‌های رژیم صهیونیستی خبر دادند یکی از مسافران که همراه نفتالی بنت نخست‌وزیر این رژیم از ابوظبی به تل‌آویو بازگشت، حامل ویروس کرونا بود. دفتر نفتالی بنت نیز خبر داد نخست‌وزیر و همه افراد حاضر در هواپیمای بازگشت از ابوظبی قرنطینه شده و از آنها تست ابتلا به کرونا گرفته می‌شود. نخست‌وزیر رژیم اشغالگر قدس روز دوشنبه در سفری به ابوظبی رفت و با مقام‌های اماراتی از قبیل «محمد بن زاید» دیدار کرد.
 
***
گمانه‌زنی‌ها درباره رئیس‌جمهور بعدی عراق
منابع آگاه از رایزنی میان ۲ حزب اتحادیه میهنی و دموکرات کردستان عراق برای دستیابی به توافق بر سر گزینه پیشنهادی برای ریاست‌جمهوری عراق که طبق عرف سیاسی، سهم کُردها است، خبر دادند. «بنکین ریکانی» عضو حزب دموکرات کردستان عراق و وزیر پیشین مسکن از توافق میان 2 حزب حاکم در منطقه کردستان بر سر گزینه ریاست‌جمهوری خبر داد. به نوشته پایگاه خبری «العهد»، وی افزود: این توافق‌ها منجر به انتخاب فرد جدیدی برای تصدی پست ریاست جمهوری خواهد شد، البته این فرد باید توسط حزب دموکرات کردستان عراق پذیرفته شود، زیرا این پست متعلق به همه کُردها است. وی درباره میزان شانس «عدنان المفتی» (۷۷ ساله) رئیس پیشین پارلمان منطقه کردستان برای تصدی پست ریاست‌جمهوری عراق گفت: «المفتی یکی از برجسته‌ترین چهره‌های اتحادیه میهنی کردستان از بین 2 یا 3 چهره برجسته این حزب است و طبق اطلاعات من، رئیس‌جمهور جدیدی که مورد قبول ۲ حزب [حاکم در منطقه کردستان] باشد، انتخاب خواهد شد». ریکانی با تاکید بر اینکه تاکنون حزب دموکرات کردستان عراق از ریاست جمهوری دست برنداشته است، گفت: «در سیاست همه چیز ممکن است». این در حالی است که چند روز پیش «غیاث السورجی»، از رهبران اتحادیه میهنی کردستان به نقل از «بافل طالبانی» رئیس این حزب به پایگاه خبری «الفرات» گفته بود: «برهم صالح» نامزد این اتحادیه برای تصدی دوباره پست ریاست جمهوری است. در این باره باید میان گروه‌های سیاسی کُرد توافق وجود داشته باشد اما به هر حال شخصیت مطلوب و اولویت ما، برهم صالح است».
 
***
تجمعات خشونت‌آمیز علیه محدودیت‌های کرونایی در آلمان
اعتراضات گسترده‌ در بسیاری شهرهای آلمان علیه قواعد و محدودیت‌های کرونایی برگزار شد که در برخی مناطق به خشونت کشیده شد. به گزارش روزنامه «تاگس اشپیگل»، از دوشنبه شب در برخی شهرهای آلمان مجددا مخالفان اقدامات و محدودیت‌های کرونایی به خیابان‌ها آمدند. تنها در ایالت مکلنبورگ- فورپومرن حدود 7 هزار نفر در اعتراض به اقدامات کرونایی به خیابان‌ها آمدند. این اعتراضات در 12 شهر این ایالت برگزار شد که برخی از آنها از قبل اعلام نشده بود. این اعتراضات بویژه علیه طرح مد نظر دولت برای اجباری کردن واکسیناسیون در این کشور برگزار شد. براساس اطلاعات پلیس در تورینگن هم حدود 6 هزار نفر در 26 تجمع اعتراضی در شهرهای مختلف این ایالت به خیابان‌ها آمدند. به گفته سخنگوی پلیس، بیشتر این تجمعات غیرقانونی بود و در جریان این اعتراضات درگیری‌هایی رخ داد که بر اثر آن 7 نیروی پلیس مجروح شدند. بر اساس اطلاعات پلیس در مانهایم آلمان هم حدود 2 هزار نفر در اعتراض به اقدامات کرونایی و با وجود ممنوعیت برگزاری تجمعات بدون ماسک و رعایت کردن فاصله‌های اجتماعی به خیابان‌ها آمدند. 
 

Page Generated in 0/0071 sec