printlogo


کد خبر: 241574تاریخ: 1400/9/24 00:00
اخبار

هزینه دریافت وام خرید مسکن  نصف شد
عضو هیات مدیره بانک عامل بخش مسکن از کاهش ۵۰ درصدی هزینه دریافت وام مسکن از محل اوراق گواهی حق تقدم تسهیلات خبر داد.  در 2 هفته اخیر قیمت اوراق تسهیلات مسکن در پی ورود دلالان و سفته‌بازان به این بازار، به قیمت‌های نجومی ۱۱۳ هزار تومان رسیده بود که سبب شده بود هزینه دریافت وام ۴۸۰ میلیون تومانی خرید مسکن زوجین تهرانی به ۱۰۸ میلیون تومان برسد. در همین رابطه محمدحسن علمداری اعلام کرد: به منظور افزایش رفاه حال مشتریان و متقاضیان دریافت تسهیلات مسکن از محل اوراق گواهی حق‌تقدم، در آستانه هشتاد و سومین سالگرد تأسیس بانک، متقاضیان دریافت تسهیلات از محل اوراق می‌توانند تنها برای دریافت ۵۰درصد از میزان تسهیلات درخواستی اقدام به خریداری اوراق کنند و ۵۰ درصد تسهیلات دیگر بدون خرید اوراق و از محل منابع تسهیلات بدون سپرده به آنها پرداخت می‌شود. وی ادامه داد: در واقع متقاضیان دریافت تسهیلات ۴۰۰ میلیون تومانی از محل اوراق در شهر تهران که پیش از این برای دریافت این تسهیلات باید ۸۰۰ فقره اوراق خریداری و به بانک ارائه می‌کردند، هم‌اکنون تنها با خرید و ارائه ۴۰۰ فقره اوراق می‌توانند تسهیلات ۴۰۰ میلیون تومانی را دریافت کنند.
علمداری خاطرنشان کرد: این امتیاز در نظر گرفته شده برای متقاضیان تسهیلات مسکن، شامل تسهیلات جعاله مسکن نیز می‌شود. این تسهیلات هم‌اکنون در سراسر کشور ۸۰‌ میلیون تومان است. متقاضیان تا پیش از این برای دریافت این تسهیلات باید ۱۶۰ فقره اوراق خریداری می‌کردند اما هم‌اکنون با خرید و ارائه ۵۰ درصد از این تعداد یعنی ۸۰‌ فقره اوراق می‌توانند اقدام به دریافت تسهیلات جعاله کنند.
 
***
مصرف سوخت نیروگاه‌ها ۲۵ میلیون لیتر کاهش داشته است
مدیرعامل توانیر گفت: با برنامه‌های کوتاه‌مدت صنعت برق، مصرف سوخت نیروگاه‌ها زمستان امسال از ۲۳۰ میلیون لیتر به ۲۰۵ میلیون لیتر کاهش یافت.  آرش کردی، مدیرعامل توانیر در نشست تخصصی مدیران صنعت برق و انرژی که در سالن اجتماعات وزارت نیرو با حضور علی اکبر محرابیان وزیر نیرو برگزار شد، اظهار داشت: بر اساس برنامه‌ریزی صورت‌گرفته، ۹۸ هزار کیلومتر مدار خطوط انتقال، فوق توزیع و توزیع برق احداث و ۵۳ هزار مگاولت آمپر پست‌های انتقال، فوق توزیع و توزیع برق جدید نصب خواهد شد. کردی با اشاره به اینکه در این برنامه‌ها توجه ویژه‌ای به موضوع مدیریت مصرف برق شده است، خاطرنشان کرد: بر این اساس نصب ۶ میلیون کنتور هوشمند با تمرکز بر ۱۵ درصد مشترک پرمصرف برنامه‌ریزی شده است.  مدیرعامل توانیر همچنین از طرح پیش‌خرید در بخش خانگی و تجاری نیز به عنوان دیگر برنامه توانیر در دولت سیزدهم یاد کرد و گفت: در عین حال نسبت به جایگزینی تجهیزات برقی فرسوده پرمصرف با کم‌مصرف نیز اقدام خواهد شد که می‌تواند باعث رونق اشتغال در کشور و کاهش مصرف برق شود و در مجموع با اجرای 3 محور مذکور، ۱۰ هزار مگاوات مدیریت مصرف انجام خواهد شد.
 
***
تولید نفت ایران ۲ میلیون و ۴۷۴ هزار بشکه در روز شد
گزارش ماهانه اوپک نشان می‌دهد کل تولید این گروه در ماه نوامبر تا 717/27 میلیون بشکه در روز افزایش یافته و تولید نفت ایران در این ماه به ۲ میلیون و ۴۷۴ هزار بشکه در روز رسیده است.  اوپک در ماه نوامبر 285 هزار بشکه در روز به تولید خود افزود و 72/۲۷ میلیون بشکه تولید کرد اما کل تولید 10 عضو اوپک حاضر در قرارداد اوپک‌پلاس هنوز هم کمتر از سهمیه تعیین‌شده برای ماه گذشته بود. گزارش ماهانه اوپک از بازار نفت که در روز دوشنبه منتشر شد، نشان می‌دهد کل تولید این گروه تا 717/27 میلیون بشکه در روز افزایش یافته است. غیر از 3 کشوری که از قرارداد اوپک‌پلاس معاف شده‌اند، یعنی ایران، لیبی و ونزوئلا، سایر تولیدکنندگان اوپک نتوانسته‌اند به سهمیه تولید      047/۲۴ میلیون بشکه در روز برای ماه نوامبر برسند.  ایران، لیبی و ونزوئلا روی‌هم‌رفته   239/۴ میلیون بشکه در روز در نوامبر تولید داشتند و تولید 10 عضو دیگر اوپک برابر با  478/۲۳ میلیون بشکه در روز بوده یعنی کمتر از سقف 24 میلیون بشکه‌ای که برای ماه گذشته تعیین شده بود.

Page Generated in 0/0121 sec