printlogo


کد خبر: 241579تاریخ: 1400/9/24 00:00
اخبار

گروسی ستون پنجم آمریکا
رئیس سازمان انرژی اتمی با بیان اینکه گفت‌وگوها با آژانس در پی سفر اخیر گروسی هنوز به انتها نرسیده، تصریح کرد: موارد ادعایی و مجتمع تسای کرج در یک بسته قرار دارند و به هم پیوسته‌اند و باید با هم 
حل و فصل شوند. 
محمد اسلامی در جمع خبرنگاران در پاسخ به سؤالی درباره همکاری‌های ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت: روابط ما با آژانس باید بر اساس قوانین، اساسنامه آژانس، پادمان و «ان‌پی‌تی» باشد. در چارچوب قوانین روابط‌مان با آژانس برقرار است و متاثر از همین ضوابط قانونی در تعامل هستیم و آژانس هم طبق قوانین و موازین بر فعالیت‌های هسته‌ای ما نظارت دارد. 
وی سپس با اشاره به همکاری ایران و آژانس ادامه داد: آنچه در رسانه‌ها منتشر می‌شود، مباحث مربوط به عملیات روانی و مسائل سیاسی است. جریان مقابل ما جریانی است که به هیچ وجه توسعه علمی و فناوری در جمهوری اسلامی ایران را بر نمی‌تابد و با این اتهامات و ایجاد اشکال و جوسازی‌ها و عملیات روانی، اینگونه القا می‌کند که ما هدف غیرموجه داریم و نسبت به عدم اشاعه متعهد نیستیم که هیچ‌کدام از اینها، هیچ‌گاه وارد نبوده و نیست و اتهاماتی است که بویژه رژیم صهیونیستی خیلی به آن دامن می‌زند. 
معاون رئیس‌جمهور تصریح کرد: نسبت به این عملیات‌های روانی و هیاهوها، هیچ‌گونه خللی به خودمان راه نمی‌دهیم و راه‌مان را می‌رویم و امیدواریم ان‌شاءالله از این مرحله نیز عبور کنیم. رئیس سازمان انرژی اتمی درباره مذاکرات ایران با آژانس و اینکه آیا در پی سفر اخیر رافائل گروسی، مدیرکل آژانس توافقی که قرار بود حاصل شود، محقق شده است، گفت: گفت‌وگوهایی که با گروسی کردیم مربوط به همان بحث کرج است که در حال گفت‌وگو هستیم و هنوز به انتها نرسیده و بیشتر در چارچوب فشار سیاسی و عملیات روانی حداکثری است تا منطق و ضوابط. 
 
***
همه تحریم‌های مغایر با برجام فوراً باید برداشته شود
مذاکره‌کننده ارشد جمهوری اسلامی ایران در مذاکرات با گروه ۱+۴ اعلام کرد در صورت اراده طرف مقابل امکان توافق در مذاکرات وین ظرف یک مدت کوتاه وجود دارد. 
علی باقری در گفت‌وگو با پرس‌تی‌وی گفت: آن چیزی که ما روی آن تاکید داریم و از قبل هم توسط رئیس‌‌ جمهوری اسلامی ایران و دیگر مقام‌های ارشد روی آن تاکید شده است، این است که در مذاکرات وین اولویت اصلی ما رفع همه تحریم‌های غیرقانونی و ظالمانه است که علیه ملت ایران طی سال‌های گذشته اعمال شده است. 
معاون سیاسی وزارت امور خارجه ادامه داد: تحریم‌هایی که علیه ملت ایران اعمال و بازاعمال شده است در مغایرت و تضاد با قوانین بین‌المللی، مقررات بین‌المللی، اصول بین‌المللی و همچنین مغایر با توافق بین‌المللی موسوم به برجام است و با قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل هم مغایرت دارد. 
باقری درباره برداشتن تحریم‌ها گفت: هنوز درباره موضوع تحریم‌ها و برداشتن تحریم‌ها، فرآیند جدی مذاکرات برای برداشتن تحریم‌ها شروع نشده است، البته چند پیش‌نویس بین ۲ طرف رد و بدل شده است اما آنچه مشخص است از نظر ما هر تحریمی که مغایر برجام است باید فورا برداشته شود، خواه این تحریم‌ها در دوره اوباما اعمال شده باشد یا ترامپ یا بایدن، همه آنها باید برداشته شود. این موضوع شامل همه تحریم‌هایی می‌شود که مرتبط با برجام است. آنها هم باید رفع شود. بر همین اساس، همه تحریم‌هایی که در کارزار موسوم به فشار حداکثری اعمال شد هم باید برداشته شود، چرا که آنها مرتبط با برجام بوده است. 
 
***
واشنگتن‌پست:
خروج از برجام، بدترین اشتباه محاسباتی آمریکا بود
روزنامه واشنگتن‌پست در نوشتاری عنوان کرد تصمیم آمریکا در سال ۲۰۱۸ برای خروج از توافق هسته‌ای با ایران شاید بدترین اشتباه محاسباتی این کشور در زمینه سیاست خارجی از زمان حمله به عراق در سال ۲۰۰۳ بوده باشد. 
این روزنامه در ادامه نوشت: خروج آمریکا از برجام به ایران امکان داد برنامه هسته‌ای‌اش را پیش ببرد. این رسانه آمریکایی می‌نویسد: آژانس بین‌المللی انرژی اتمی سال گذشته گزارش داد ایران ۱۲ برابر مقدار مجاز اورانیوم غنی شده طبق این توافق در اختیار دارد. این کشور همچنین امروز می‌تواند اورانیوم را با درجه خلوص ۶۰ درصد غنی‌سازی کند. بر اساس گزارش واشنگتن‌پست، حتی مقام‌های امنیتی سابق اسرائیلی که اکثرشان با توافق هسته‌ای مخالف بودند، اکنون اذعان می‌کنند خروج از برجام، نتیجه معکوس داشته است. 
واشنگتن‌پست در بخشی دیگر از این گزارش نوشت: ایران با جمعیت ۸۵ میلیونی، غیرقابل مقایسه و بسیار بزرگ‌تر و قوی‌‌تر از آنهایی است که آمریکا نتوانست آنها را در عراق و افغانستان شکست دهد. این روزنامه نوشت: مراکز هسته‌ای ایران در مکان‌های مخفی پراکنده است که همگی با سیستم‌های پدافند هوایی پیشرفته محافظت می‌شوند. 
واشنگتن‌پست به ضعف رژیم صهیونیستی در برابر ایران اشاره می‌کند و می‌نویسد: کارخانه غنی‌سازی سوخت فردو در لابه‌لای کوه‌ها قرار دارد. برای از بین بردن فردو البته اگر امکان‌پذیر باشد، به یک سیستم تسلیحاتی ۳۰ هزار پوندی نیاز است که اسرائیل این بمب یا بمب‌افکن برای پرتاب آن را در اختیار ندارد. به نوشته این رسانه آمریکایی اما حتی حملات موفقیت‌آمیز هم فقط شاید بتواند برنامه هسته‌ای ایران را به تاخیر اندازد. در واقع شاید بتوان تاسیسات هسته‌ای ایران را برچید اما نمی‌توان دانش هسته‌ای آن را از میان برد. 

Page Generated in 0/0079 sec