printlogo


کد خبر: 241596تاریخ: 1400/9/25 00:00
رئیس انجمن ترویج علم ایران:
سرانه مطالعه ایرانی‌ها ۱۶ دقیقه و ۲۳ ثانیه است

رئیس انجمن ترویج علم ایران گفت: سرانه مطالعه ایرانی‌ها ۱۶ دقیقه و ۲۳ ثانیه است که با توجه به وضعیت کتابخانه‌های عمومی و نهادی در مقایسه با تعداد شهرهای کشور مطلوب نیست. 
به گزارش «وطن‌امروز»، اکرم قدیمی گفت: در اسناد بالادستی از جمله سند چشم‌انداز ۱۴۰۴ کشور یا اسناد توسعه ۵ ساله برای کتابخانه‌های عمومی نقش روشن و شفافی در نظر گرفته نشده است. وی تصریح کرد: کتابخانه‌های عمومی می‌توانند از ۳ راهبرد اصلی برای ایجاد سرمایه اجتماعی بهره ببرند. نخست اینکه کتابخانه‌ها می‌توانند از طریق تشویق به کار داوطلبانه و عام‌‌المنفعه سبب افزایش مشارکت در فعالیت‌های جامعه محلی شوند، دوم آنکه کتابخانه‌ها می‌توانند ظرفیت خود را به عنوان یک مکان غیررسمی برای ملاقات مردم با یکدیگر توسعه دهند و سوم اینکه کتابخانه‌ها می‌توانند با توجه به نقش خود -یعنی فراهم‌آوری خدمات جهانی برای عموم- اقدام به تولید سرمایه اجتماعی کنند. 
وی تعداد کتابخانه‌های عمومی خوب و خدمات‌دهی به افراد بیشتر را نشانه جامعه سالم‌تر دانست و با اشاره به سرانه مطالعه ایرانی‌ها که 16 دقیقه و ۲۳ ثانیه است، گفت: طبق اعلام نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، در حال حاضر ۳ هزار و ۶۳۱ باب کتابخانه عمومی شامل ۲ هزار و ۶۸۵ باب کتابخانه نهادی، ۸۵۹ باب کتابخانه مشارکتی، ۲۴ باب کتابخانه مستقل و ۶۳ باب سالن مطالعه در سطح کشور به ارائه خدمات کتابخانه‌ای می‌پردازند. این آمار برای کشور ایران با یکهزار و ۳۰۰ شهر و ۳۷ هزار روستا نشان‌دهنده آن است که با نرخ مطلوب فاصله زیادی داریم. 
وی در ادامه درباره تحول نسل‌های کتابخانه‌های عمومی و تأثیر انقلاب‌های صنعتی بر این تحولات توضیح داد و سپس به رویکردهای مختلف در چرخه سیاست‌گذاری پرداخت. 
دکتر قدیمی تشخیص مساله، تعیین راهکارها، تصمیم، اجرا و ارزیابی و نظارت را اجزای اصلی چرخه سیاست‌گذاری عنوان کرد و ابراز داشت: سیاست‌گذاری قرار است در حل مشکل مشارکت کند یا حداقل در کاهش مشکلات نقش داشته باشد. در مرحله ارزیابی چرخه سیاست‌گذاری، نتایج در نظر گرفته شده سیاست‌ها در مرکز توجه قرار می‌گیرد.

Page Generated in 0/0055 sec