printlogo


کد خبر: 241602تاریخ: 1400/9/25 00:00
مهم‌ترین نتیجه دیدار مجازی دیروز «شی جین پینگ» و «ولادیمیر پوتین»
ایجاد ساختار مالی مشترک بین چین و روسیه

گروه بین‌الملل: رؤسای‌جمهوری چین و روسیه در دیدار مجازی دیروز خود به نتایج مهمی دست یافتند. کاخ کرملین پس از گفت‌وگوی شی جین پینگ و ولادیمیر پوتین در بیانیه‌ای، مهم‌ترین نتیجه آن را ایجاد ساختارهای مالی مشترک بین چین و روسیه به منظور تعمیق روابط اقتصادی ۲ کشور و مصون کردن آن از دخالت دیگر کشورها برشمرد. به گزارش شبکه آرتی، این اقدام مشترک پکن و مسکو احتمالا پاسخی به مجموعه‌ای از هشدارهای دولت‌های غربی مبنی بر اعمال تحریم‌های جدید در قالب قطع ارتباط روسیه با سامانه مالی سوئیفت است؛ سامانه‌ای که اغلب بانک‌های جهان را به یکدیگر متصل کرده و بستر پرداخت اکثریت قریب به اتفاق تراکنش‌های بین‌المللی را تشکیل می‌دهد اما کنترل آن دست غرب بوده و مقر آن در بروکسل قرار دارد. یوری اوشاکوف، مشاور سیاست خارجی پوتین در این باره گفت: «در جریان مذاکرات روز چهارشنبه، رئیس‌جمهور روسیه و همتای چینی‌اش خواستار افزایش سهم ارزهای ملی در تسویه‌حساب‌های متقابل و گسترش همکاری‌ها برای دسترسی سرمایه‌گذاران روس و چینی به بازارهای سهام شدند. توجه ویژه‌ای بر لزوم تشدید تلاش‌ها برای تشکیل یک زیرساخت مالی مستقل برای خدمات‌رسانی به عملیات تجاری بین روسیه و چین شده است. منظور ما ایجاد زیرساختی است که تحت تأثیر کشورهای ثالث نباشد».
به گزارش شینهوا، در کنفرانس ویدئویی دیروز شی‌جین‌پینگ به پوتین گفت که ۲ کشور همچنین باید تلاش‌های مشترکی برای تضمین منافع امنیتی یکدیگر انجام دهند. او با اشاره تلویحی به آمریکا و متحدانش کنایه زد: «نیروهای بین‌المللی خاص در حال حاضر در ظاهر دموکراسی در حال مداخله در امور داخلی چین و روسیه هستند و قوانین بین‌الملل و هنجارهای شناخته شده روابط بین‌الملل را پایمال می‌کنند».
در مقابل پوتین با بیان این نکته که مذاکرات مستقیم چهارشنبه این امکان را به‌ وجود آورد که روند توسعه روابط مسکو و پکن و مشارکت راهبردی و تعامل همه‌جانبه ۲ کشور مورد بررسی قرار گیرد، روابط فدراسیون روسیه و جمهوری خلق چین را الگویی واقعی برای همکاری‌های بین‌دولتی در قرن 21 میلادی دانست. به گفته دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین، با وجود محدودیت‌های کرونایی، تماس‌های دائم بین مقامات مسکو و پکن همواره حفظ شده است و پوتین شخصا با رهبر چین گفت‌وگوهای تلفنی مرتب دارد تا مسائل مهم بین‌المللی را مورد تبادل نظر قرار دهد.
روسیه و چین در سال‌های اخیر به طور فزاینده‌ای به دنبال کنار گذاشتن دلار آمریکا به عنوان ارز اصلی تجارت بین‌المللی بوده و به جای آن استفاده از واحدهای پول ملی خود را در تبادلات تجاری پررونق فیمابین سرلوحه کار خود قرار داده‌اند. هفته گذشته، ویکتوریا نولاند، معاون وزیر خارجه آمریکا گفت کاخ سفید به همراه تعدادی از کشورهای اروپای غربی در حال بررسی منزوی کردن کامل مسکو از سیستم مالی جهانی در صورتی که نیروهای روسیه جرأت حمله به اوکراین را داشته باشند، هستند. یک روز پیش از اظهارات نولاند، شبکه بلومبرگ پیشنهاد کرده بود واشنگتن می‌تواند بانک‌های بزرگ روسیه را هدف قرار دهد و حتی مسکو را از شبکه سوئیفت حذف کند. ۲ هفته پیش، ایگور سچین، رئیس روس‌نفت، غول نفتی دولتی روسیه، واشنگتن را به دستکاری دلار برای پیشبرد منافع خود متهم کرد و گفت این ارز به دلیل سیاست تسهیل کمی فدرال رزرو (بانک مرکزی خصوصی ایالات متحده) جذابیت خود را از دست داده است. بر اساس این اتهام، آمریکایی‌ها اساسا اقتصاد جهانی را با عرضه مازاد دلار خود اشباع می‌کنند اما این دلار مازاد واقعی نیست و فرقی با کاغذ‌پاره ندارد، چرا که بدون هیچ پشتوانه‌ای توسط شبکه بانکی آمریکا خلق می‌شود.
 اوایل سال 2021، سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه پیشنهاد کرد پکن و مسکو باید از استفاده از سامانه‌های پرداخت بین‌المللی تحت کنترل غرب دور شوند. باسابقه‌ترین وزیر خارجه حال حاضر جهان همچنین آمریکا را متهم کرد به دنبال محدود کردن فرصت‌های توسعه فناوری روسیه و چین است.

Page Generated in 0/0069 sec