printlogo


کد خبر: 241604تاریخ: 1400/9/25 00:00
مقامات رژیم صهیونیستی از عدم چرخش شیخ نشین‌های خلیج فارس مطمئن نیستند
تقلای غیرعادی اسرائیل در مسیر عادی سازی

الیاس مهدوی*: در چند ماه اخیر یکی از مهم‌ترین نگرانی‌های اخیر صهیونیست‌ها، گرایش کشور‌های عربی حاشیه خلیج‌فارس به سوی زمینه‌سازی برای ایجاد یک رابطه مجدد و نرمال با دولت ایران بوده است. صهیونیست‌ها بر این باورند سیاست‌های بایدن در چند ماه اخیر و ناامیدی کشورهای عربی حوزه خلیج‌فارس از برخورد نظامی آمریکا با ایران و افزایش فعالیت‌های منطقه‌ای ایران،‌ باعث شده کشورهایی مانند امارات و عربستان،‌ مسیر احیا و بازسازی مجدد روابط دیپلماتیک با ایران را در پیش گیرند. این امر برای صهیونیست‌ها، بویژه درباره کشور‌هایی که در زمان ترامپ به توافق‌های صلح (توافق‌های آبراهام) با رژیم صهیونیستی ملحق شده‌اند، بسیار نامطلوب و ناراحت‌کننده است. 

از جمله این کشور‌ها امارات عربی متحده است که به عقیده صهیونیست‌ها در حال احیای رابطه خود با دولت ایران است. از دیدگاه آنها، سفر شیخ طحنون بن‌‌زاید، مشاور امنیت ملی امارات عربی متحده به ایران در روزه‌های اخیر یکی از نشانه‌های این مساله است. از این رو سفر نفتالی بنت به امارات دارای اهمیت خاصی برای صهیونیست‌هاست. 
به نظر می‌رسد انگیزه اصلی بنت از این سفر،‌ جلوگیری از احیای رابطه امارات و ایران است. 
روزنامه «اسرائیل هیوم» در این رابطه قبل از دیدار بنت با ولیعهد امارات نوشت: مقامات ارشد اسرائیل مدعی شدند نفتالی بنت اطلاعات جدیدی را درباره استقرار شبه‌نظامیان ایرانی و واحدهای پهپادی که اخیرا توسط سازمان‌های اطلاعاتی اسرائیل کشف شده‌اند، به ولیعهد امارات ارائه کرد. طرفین درباره گسترش همکاری‌ها در زمینه تجارت، گردشگری و همچنین مسائل سیاسی و امنیتی گفت‌وگو کردند. 
به گفته این مقامات، این اقدامات تلاشی برای دور نگه داشتن امارات از ایران با توجه به نزدیکی اخیر بین ۲ کشور است. 
از مسائلی که در حال حاضر بین اسرائیل و امارات مطرح و باعث نگرانی صهیونیست‌ها شده است، درخواست امارات برای خرید سامانه گنبد آهنین و سامانه عصای جادویی است که البته از سوی اسرائیل رد شده است. 
روزنامه اسرائیل هیوم در این باره نوشت: در اسرائیل این نگرانی وجود دارد که اماراتی‌ها که علاقه‌مند به خرید گنبد آهنین و عصای جادویی به ارزش میلیاردها دلار هستند، با توجه به نزدیکی اخیر میان امارات و ایران، از تمایل اسرائیل برای جدایی امارات از ایران سوءاستفاده کنند و فشار را برای پیشبرد این توافق تسلیحاتی افزایش دهند. 
اما اسرائیل علاقه‌ای به اجرای این توافق ندارد، زیرا این سامانه‌ها شامل فناوری‌های حساس هستند و این واقعیت باید مورد توجه واقع شود که عناصر ایرانی از جمله سطوح ارشد، بدون هیچ مانعی در خاک امارات عربی متحده تردد می‌کنند و ممکن است باعث دستیابی ایرانی‌ها به این فناوری حساس شوند. 
نفتالی بنت برای ایجاد فشار لازم که بتواند ایران را از کشورهای حاشیه خلیج‌فارس دور کند، در جریان دیدار خود با ولیعهد امارات،‌ اطلاعات جدید جمع‌آوری شده توسط سیستم اطلاعاتی اسرائیل را به وی ارائه کرد. 
در همین حال، یکی از مقامات ارشد رژیم صهیونیستی به اسرائیل هیوم درباره روابط خوب قطر با غرب از جمله ایالات متحده و همچنین روابط عالی این کشور با ایران، اخوان‌المسلمین و عناصر افراطی اسلامی گفت: «امارات در راه انجام بازی قطر است».
از دید این مقام ارشد اسرائیلی، چرخش امارات به سمت ایران به دلیل ضعف آمریکاست. توافقات عادی‌سازی (توافق‌های خیانت‌کارانه اعراب با رژیم صهیونیستی) به این دلیل متولد شد که ایالات متحده اعلام کرد قوی است و می‌توان به آن اعتماد کرد اما وقتی اینگونه نیست، طرفین نتیجه‌گیری دیگری می‌کنند.  چرخش اخیر امارات به سوی ایران و تلاش در جهت ایجاد رابطه مجدد با تهران،‌ این واقعیت روشن را بیان می‌کند که سران کشور‌های حوزه خلیج‌فارس‌ می‌دانند دیگر توافقات صلح با اسرائیل یا قدرت نظامی آمریکا نمی‌تواند جلوی گسترش فعالیت‌های منطقه‌ای  ایران را بگیرد و همچنین از آنها در برابر ایران محافظت نخواهد کرد. آنها همچنین از این امر آگاه هستند که به تنهایی در مقابل قدرت منطقه‌ای ایران‌،‌ ضعیف و شکننده خواهند بود، پس بخوبی می‌دانند درگیری و گسترش دامنه اختلافات با ایران، هرگز به نفع آنان نخواهد بود. 
* کارشناس مسائل غرب آسیا
***
    رزمایش نظامی القسام در غزه     
گردان‌های القسام، شاخه نظامی حماس (جنبش مقاومت اسلامی فلسطین) دیروز به مناسبت سی‌وچهارمین سالروز تأسیس خود با برگزاری یک رزمایش نظامی، بر حمایت از مقدسات و فلسطین تأکید ورزید. به گفته محمد ابوعسکر، از رهبران حماس، هدف از رزمایش مزبور که ۲ روز به طول می‌انجامد، آزمودن سطح آمادگی مبارزان قسام برای مقابله با هر گونه تجاوز رژیم صهیونیستی به غزه است. محمد حماده، سخنگوی حماس در این ارتباط گفت: «مانور نظامی‌ای که گردان‌های القسام تحت عنوان «سپر قدس» شروع کرده، نشانه روشنی دارد و آن اینکه فرماندهان القسام و جنبش حماس ملزم به دفاع از قدس هستند. این رزمایش در امتداد جهاد رزمنده‌های سابق گردان‌های عزالدین القسام در قدس، کرانه باختری، غزه و بیرون از فلسطین است».

Page Generated in 0/0065 sec