printlogo


کد خبر: 241605تاریخ: 1400/9/25 00:00
دور دنیا

تورم آمریکا به بیشترین میزان در 31 سال اخیر رسید
دستگیری 70 آمریکایی معترض به دستمزد کم
ده‌ها نفر از معترضان به ناکافی بودن دستمزدها در آمریکا که در برابر ساختمان کنگره در واشنگتن تجمع کرده بودند، بازداشت شدند. به گزارش تارنمای هیل، ارگان کنگره، آنها خواستار حمایت قانون‌گذاران از افراد کم‌درآمد، والدین ناتوان در سرپرستی فرزندان، شهروندان فاقد دسترسی به خدمات درمانی و مهاجران جویای حق شهروندی شدند. 
روز سه‌شنبه، لیز تئوهیرز، از مدیران «کمپین مردم فقیر» که این تجمع را سازماندهی کرده بود، در میان معترضان فریاد می‌زد: «این روزها نمی‌توانیم ساکت بمانیم. آن هم در زمانی که بزرگ‌ترین حمله به دموکراسی در طول زندگی ما صورت گرفته است». 
ویلیام جی. باربر، از دیگر مدیران این کارزار نیز در جمع معترضان از فراموش شدن شعارهای انتخاباتی رئیس‌جمهور و نمایندگان کنگره انتقاد و آنها را به فساد متهم کرد. 
او پس از صف‌آرایی پلیس کنگره در برابر معترضان خطاب به آنها گفت: «ما قرار نیست مانند روز ششم ژانویه (تاریخ حمله هواداران ترامپ به کنگره) عمل کنیم. ما برای مردم واقعی می‌جنگیم. نیازی نیست نگران ما باشید. ما برای شما و فرزندان‌تان مبارزه می‌کنیم». با این حال مأموران پلیس بیش از 70 نفر از این معترضان را به ‌دلیل مسدود کردن چهارراه مقابل ساختمان کنگره بازداشت کردند. 
آمریکایی‌ها می‌گویند دخل و خرج آنها با هم نمی‌خواند، ضمن اینکه چشم‌انداز مثبتی هم به آینده اقتصاد این کشور ندارند. وزیر خزانه‌داری دولت بایدن نیز می‌گوید تورم آمریکا حداقل تا سال آینده ادامه می‌یابد. بر اساس اعلام آمار وزارت کار ایالات متحده درباره تورم، تنها در ماه اکتبر (2 ماه پیش) شاخص قیمت مصرف‌کننده نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۶ درصد رشد کرد و تورم به بیشترین میزان ۳۱ سال گذشته رسید. 
اواخر آبان امسال، شبکه «سی‌بی‌اس نیوز» و موسسه «یوگاو» یک نظرسنجی مشترک از مردم این کشور درباره تایید یا عدم تایید مدیریت مسائل مهم از قبیل تورم و گرانی‌ها توسط جو بایدن انجام دادند. 
طبق این نظرسنجی تنها ۳۳ درصد آمریکایی‌ها از مدیریت رئیس‌جمهور آمریکا در قبال تورم حمایت کردند و ۶۷ درصد گفتند عملکرد او در این زمینه را مورد تایید و حمایت قرار نمی‌دهند. به اعتقاد ۶۴ درصد شرکت‌کنندگان در نظرسنجی سی‌بی‌اس نیوز و یوگاو، وضعیت اقتصاد ملی آمریکا «تقریبا بد» یا «خیلی بد» است. چند روز بعد، در اوایل آذر نظرسنجی مشترک سازمان رسانه‌ای «ان‌پی‌آر» و مؤسسه افکارسنجی «ماریست» نشان داد فقط ۴۲ درصد آمریکایی‌ها، عملکرد بایدن در سمت ریاست‌جمهوری را تأیید می‌کنند که پایین‌ترین رتبه‌ای است که بایدن در نظرسنجی‌های مشابه از زمان تحلیف در ماه ژانویه دریافت کرده است. 
بر اساس نظرسنجی انجام شده توسط نشریه «وال‌استریت ژورنال» که هفته گذشته انجام شده است، ۵۷ درصد آمریکایی‌ها با ریاست‌جمهوری جو بایدن مخالف بوده و عملکرد او را تایید نمی‌کنند. نتایج این نظرسنجی نشان داد اکثریت آمریکایی‌ها (۶۳ درصد) معتقدند این کشور در مسیر اشتباه حرکت می‌کند و فقط ۲۷ درصد معتقدند آمریکا در مسیر درستی قرار دارد. 
طبق این نظرسنجی، ۴۶ درصد شرکت‌کنندگان در این تحقیق می‌گویند وضعیت اقتصادی این کشور در سال ۲۰۲۲ بدتر خواهد شد و فقط ۳۰ درصد مردم آمریکا به بهبود آن امیدوار هستند. 
***
بالاترین نرخ تورم انگلیس  طی 10 سال
تورم قیمت مصرف‌کننده در بریتانیا به بالاترین رقم در 10 سال گذشته رسید. این رقم ماه گذشته میلادی(نوامبر) به 1/5 درصد رسید در حالی که در ماه پیش از آن (اکتبر) 2/4 درصد بود. این رقم از تمام پیش‌بینی‌‌های اقتصاددانان بیشتر بوده است. اداره ملی آمار انگلیس با اعلام این ارقام اعتراف کرد فشارهای قیمتی در گستره کالا و خدمات، این افزایش را ایجاد کرده است اما افزایش قیمت بنزین، پوشاک و کفش بیشترین تاثیر را داشته‌اند. صندوق بین‌المللی پول روز سه‌شنبه پیش‌بینی کرد تورم انگلیس در ۳ ماهه دوم سال آینده به 5/5 درصد خواهد رسید که بالاترین رقم در 30 سال گذشته به شمار می‌رود. 
این در حالی است که بانک مرکزی انگلیس امروز برای تصمیم‌گیری درباره افزایش نرخ بهره با مخالفت‌های جدی روبه‌رو است. بیشتر اقتصاددان‌ها انتظار دارند بانک مرکزی انگلیس نرخ بهره را در روز پنجشنبه به علت ناشناخته بودن میزان تهدید ناشی از شیوع سویه جدید اُمیکرون، پس از نشست ماه دسامبر افزایش ندهد. 
نرخ تورم در جهان به علت افزایش قیمت انرژی و اختلال در زنجیره تامین به علت شیوع کرونا، سریع‌تر از انتظار اقتصاددان‌ها در سال جاری افزایش یافته است. در انگلیس، روابط تجاری پس از برگزیت و موانع مهاجرتی نیز مشکل ایجاد کرده است. 

Page Generated in 0/0080 sec