printlogo


کد خبر: 241622تاریخ: 1400/9/25 00:00
اخبار

ورود یک «پشه» خطرناک انتقال‌دهنده  ویروس به کشور
کارشناس بیماری‌های منتقله وزارت بهداشت ضمن تشریح اقدامات کنترلی وزارت بهداشت برای مقابله با تکثیر پشه آئدس که در استان هرمزگان دیده شده، بر لزوم بهسازی محیط و مدیریت پسماند در این منطقه تاکید کرد. دکتر عبدالرضا میراولیایی در گفت‌وگو با ایسنا گفت: پشه آئدس می‌تواند ناقل برخی بیماری‌های ویروسی باشد. در حال حاضر بیماری‌هایی که برای ما مهم است و دنیا هم نگران آنهاست بیمارهای زیکا، تب دنگی و چیکن گونیا است؛ البته تب دنگی به علت مرگ‌و‌میری که دارد مهم‌تر از ۲ بیماری دیگر است و در واقع می‌تواند در درصد بسیار کمی حدود ۲ تا ۳ درصد باعث مرگ شود. وی افزود: بیماری چیکون گونیا نیز می‌تواند سبب دردهای شدید مفصلی شود که شدیدا ناتوان‌کننده بوده و بیمار را از زندگی طبیعی خود دور می‌کند. بیماری زیکا نیز ثابت شده است حتی از طریق جنسی هم منتقل شود و یک خطری که این بیماری دارد این است که در خانم‌های باردار می‌تواند سبب تولد نوزادانی با مغز کوچک شود که دچار عقب‌ماندگی ذهنی هستند. وی افزود: می‌دانیم که چون این پشه بومی کشور ما نیست، قطعا از طریق جابه‌جایی‌ها و تبادلات کالایی ممکن است وارد شده باشد. این کارشناس درباره اقدامات صورت‌گرفته در استان هرمزگان برای جلوگیری از گسترش این پشه مهاجم تصریح کرد: نکته بسیار مهم درباره کنترل پشه آئدس این است که این پشه تمایل زیادی دارد در جاهایی که از نظر بهداشتی دچار مشکل هستند، رشد و تکثیر یابد. وی افزود: برای مقابله با تکثیر این پشه باید از سم‌پاشی استفاده کرد تا پشه آئدس قدرت رشد و تکثیر خود را از دست بدهد. او ادامه داد: طبق بررسی‌های تیم‌های ما، پشه آئدس فقط در ۲ شهرستان بندر لنگه و بندرعباس صید شده است و تیم‌های مراقبتی در استان‌های همجوار و مرزی نیز باید برای مقابله با  تکثیر این پشه آمادگی لازم را داشته باشند.
***
تبلیغات مجرمان سایبری با عنوان فروش ویژه به مناسبت شب یلدا
نیروی انتظامی نسبت به تبلیغات فریبنده با عنوان فروش ویژه شب یلدا توسط مجرمان سایبری، به هموطنان هشدار داد. سرهنگ علی‌محمد رجبی، رئیس مرکز تشخیص و پیشگیری از جرائم سایبری پلیس فتای ناجا در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان اظهار کرد: با توجه به نزدیکی شب یلدا، کلاهبرداران با سوءاستفاده از این موقعیت و درج آگهی‌های فریبنده مانند جشنواره‌های فروش ویژه و تخفیفی در شبکه‌های اجتماعی، دست به کلاهبرداری از شهروندان می‌زنند. وی افزود: مجرمان پس از جلب اعتماد کاربران، آنها را به خرید کالا و واریز وجه ترغیب می‌کنند. سرهنگ رجبی تصریح کرد: هموطنان همواره برای انجام خرید‌های اینترنتی از یک کارت بانکی مجزا با موجودی محدود استفاده کنند. وی با بیان اینکه در زمان خرید آنلاین به نماد الکترونیک توسط کاربران توجه شود، گفت: قبل از دیدن و اطمینان از اصالت و مدارک کالا، اقدام به پرداخت بیعانه نکنید. به گفته رئیس مرکز تشخیص و پیشگیری از جرائم سایبری پلیس فتای ناجا، کاربران برای مشخص شدن صحت هویت فرد آگهی‌دهنده، بررسی‌های لازم را انجام دهند.
***
ورود سامانه بارشی به کشور از جمعه
رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا ضمن اشاره به پایداری جوی طی ۲ روز آینده در اکثر نقاط کشور، از ورود سامانه بارشی طی روز جمعه (۲۶ آذر) به کشور خبر داد. صادق ضیاییان در گفت‌و‌گو با ایسنا افزود: جمعه (۲۶ آذر) با ورود سامانه بارشی، در نیمه غربی کشور، ارتفاعات زاگرس مرکزی، ارتفاعات و دامنه‌های جنوبی البرز در استان‌های قزوین، البرز و تهران بارش باران، گاهی رعدوبرق، وزش باد شدید موقت و در ارتفاعات بارش برف پیش‌بینی می‌شود. وی در ادامه گفت: این شرایط شنبه (۲۷ آذر) در نواحی ذکر شده ادامه دارد و شدت بارش در ارتفاعات و دامنه‌های زاگرس مرکزی افزایش خواهد یافت. رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا اضافه کرد: یکشنبه (۲۸ آذر) از شدت بارش در نواحی شمال غرب کاسته می‌شود و گستره فعالیت سامانه بارشی به نواحی غرب، جنوب غرب و ارتفاعات و دامنه‌های جنوبی البرز مرکزی محدود خواهد شد. به گفته ضیاییان، غرب خلیج‌فارس از اواخر وقت پنجشنبه (۲۵ آذر) تا یکشنبه (۲۸ آذر) مواج پیش‌بینی می‌شود. 
***
دستور رئیس‌جمهور برای پیگیری فوری کمبود دارو و گرانی آن
رئیس‌جمهور از ستاد تنظیم بازار و وزارتخانه‌های جهاد کشاورزی و صنعت،‌ معدن و تجارت خواست به صورت مستمر،‌ نظارت بر زنجیره تامین و قیمت‌گذاری و عرضه کالاهای مورد نیاز مردم را در دستور کار خود قرار دهند. سید‌ابراهیم رئیسی در جلسه هیات‌دولت با اشاره به مباحث مربوط به کمبود برخی داروها گفت: وزارت بهداشت با فوریت هر گونه کمبود دارو و افزایش احتمالی قیمت آن را پیگیری کرده و اجازه ندهد هیچ‌گونه نگرانی برای مردم ایجاد شود. رئیسی همچنین اظهار داشت: حوزه فعالیت معاونت امور زنان و خانواده از محوری‌ترین و اساسی‌ترین موضوعات مورد توجه دولت و نظام جمهوری اسلامی است و بودجه و اعتبار مورد نیاز این معاونت باید در ردیف‌های مربوطه تامین شود. رئیسی به موضوع آلودگی هوای تهران و شهرهای بزرگ هم اشاره کرد و اظهار داشت: حداقل ۱۸ دستگاه در زمینه مقابله با آلودگی هوای شهرها مسؤولیت دارند و هر ساله بویژه در ایام سرد سال که آلودگی هوا شدت می‌گیرد، مباحثی در این رابطه مطرح می‌شود اما باید اقدامات عملی و اثرگذار انجام شود. رئیسی در ادامه به موضوع انتشار اخبار پرداخت حقوق‌های نجومی در برخی دستگاه‌ها اشاره کرد و اظهار داشت: دولت در برخورد با حقوق‌های نجومی قاطع و مصمم است و در هر جا با ارائه مستندات موضوع به اثبات برسد در جهت اصلاح آن با فوریت اقدام می‌شود.

Page Generated in 0/0069 sec