افزایش ۶۲ درصدی درآمدهای مالیاتی در لایحه بودجه سال آینده نسبت به قانون بودجه ۱۴۰۰
درآمدهای پایدار مالیاتی، یکی از کلیدیترین ابزارهای دولت برای توقف چرخه معیوب «کسری بودجه - تورم» و بازتوزیع عادلانه ثروت است
گروه اقتصادی: یکی از اصلیترین نارساییهای اقتصاد ایران نظام مالیاتی است؛ نظام مالیاتیای که در راستای برقراری انضباط مالی، ایجاد درآمد پایدار برای دولت و جهتدهی به فعالیتهای اقتصادی با چالشهای جدی مواجه شده است.
مالیات یک درآمد پاک است که هر میزان سیاستگذار کلان اقتصادی بتواند سهم آن را از درآمدهای بودجه افزایش دهد میتواند ادعا کند در راستای عدالت اقتصادی گام برداشته است. فارغ از خاصیت بازتوزیع ثروت، مالیات در شرایط کنونی کشورمان میتواند یک مانع جدی برای متوقف کردن چرخه معیوب کسری بودجه - تورم باشد. این یعنی در اصل غیر از اینکه مالیات یک ابزار عدالت گستر است، در شرایط کسری بودجه ادامهدار ناشی از بیشبرآورد درآمدهای نفتی که این بیشبرآورد منتهی به استقراض از بانک مرکزی و در نهایت تورم میشد؛ تورمی که به عقیده برخی کارشناسان، مالیات پنهان از فقراست، مالیات میتواند جبرانکننده بخشی از این کسری بودجه باشد.
رئیس کل دیوان محاسبات کشور در تشریح جزئیات گزارش تفریغ بودجه سال ۹۹ گفت: از بیش از ۲۱۳ هزار میلیارد تومان معوقات مالیاتی، فقط بیش از ۱۰ هزار میلیارد تومان یعنی 5 درصد آن وصول شده است. درآمدهای مالیاتی در لایحه بودجه پیشنهادی ۱۴۰۱ به طرز قابل توجهی افزایش یافته و به نظر میرسد دولت قصد دارد تا آغاز سال آینده با تکمیل فرآیند هوشمندسازی و جلوگیری از فرار مالیاتی، این درآمدها را به طور کامل محقق کند.
* به گزارش «وطنامروز»، لایحه بودجه ۱۴۰۱ روز یکشنبه
۲۱ آذر به مجلس شورای اسلامی تقدیم شد. دولت سیزدهم برای بودجه عمومی کشور شامل منابع (درآمدهای نفتی، مالیات و...) و مصارف (هزینههای جاری، بودجه عمرانی و...) حدود یکهزار و ۳۷۲ هزار میلیارد تومان برآورد کرده است. این رقم در مقایسه با قانون بودجه ۱۴۰۰ حدود یکهزار میلیارد تومان بیشتر است. سال گذشته میزان بودجه عمومی دولت یکهزار و ۲۷۷ هزار میلیارد تومان بسته شده بود.
از نظر میزان درآمدها، دولت در لایحه بودجه امسال حدود ۶۶۴ هزار میلیارد تومان درآمد در نظر گرفته که نزدیک به ۲۱۰ هزار میلیارد تومان بیشتر از سال گذشته است. از آنجا که عمده درآمدهای دولت را مالیات تشکیل میدهد، به نظر میرسد دولت سیزدهم حساب بیشتری روی این نوع درآمدهای پایدار باز کرده است.
اعداد و ارقام لایحه بودجه ۱۴۰۱ نشان میدهد میزان درآمدهای مالیاتی حدود ۵۲۷ هزار میلیارد تومان برآورد شده است. این میزان درآمد بیانگر رشد قابل توجه نسبت به قانون بودجه امسال است. درآمدهای مالیاتی قانون بودجه ۱۴۰۰ حدود ۳۲۵ هزار میلیارد تومان برآورد شده است. بنابراین میزان درآمدهای مالیاتی دولت سیزدهم در سال آینده نسبت به امسال حدود ۲۰۲ هزار میلیارد تومان افزایش خواهد داشت.
البته به این نکته هم باید اشاره کرد که با توجه به دو سقفی بودن بودجه ۱۴۰۰ و بر اساس اظهارات رئیس سازمان برنامه و بودجه، رشد درآمدهای مالیاتی بودجه ۱۴۰۱ حدود ۴۵درصد خواهد بود.
۴۵ درصد رشد عدد قابل توجهی است. بخشی از این رشد حاصل افزایش پایههای مالیاتی مانند مالیات بر خانههای لوکس و... است اما بخش قابل توجهی از آن ناشی از جلوگیری از فرار مالیاتی خواهد بود.
واقعیت این است که موضوع افزایش مالیات، بویژه در شرایط کنونی اقتصاد کشور امری منطقی به نظر نمیرسد اما شاید بتوان با اندیشیدن تدابیری جلوی بخش قابل توجهی از فرار مالیاتی را گرفت. البته این کار نیازمند عزم ملی بوده و مشارکت و همکاری قابل توجه قوای سهگانه را میطلبد.
به نظر میرسد تأکید دولت نیز بیشتر بر جلوگیری از فرار مالیاتی است تا افزایش پایههای مالیاتی جدید یا افزایش مالیاتهای پیشین. برای نمونه، دولت ۵ درصد از مالیات بر واحدهای تولیدی را کاهش داده است.
* نابسامانی در نظام مالیاتی
نظام مالیاتی در سالهای اخیر به یکی از پاشنه آشیلهای اقتصاد ایران تبدیل شده است، از این رو اصلاح این سازمان، امری واجب است. در ادامه مسیر مالیاتی دولت سیزدهم باید در 3 محور اصلاحات ساختاری این نظام در پیش گرفته شود. جلوگیری از فرارهای مالیاتی و وصول معوقات مالیاتی، برقراری زیرساختهای لازم برای وصول پایههای مختلف مالیاتی همچون مالیات بر درآمد اشخاص (PIT) و مالیات بر عایدی ثروت و بازنگری در معافیتهای مالیاتی از جمله محورهای اصلی است که باید در دستور کار سازمان امور مالیاتی قرار گیرد.
* اصلاح نظام مالیات بر درآمد، منجی بحران کسری بودجه
مهمترین راهحل برای افزایش درآمدهای پایدار در بودجه، زمینهسازی برای افزایش درآمدهای مالیاتی است. سادهترین راه برای افزایش درآمدهای مالیاتی- بدون فشار به گروههای خوشحساب که مالیات خودشان را منظم پرداخت میکنند- کاهش شکاف مالیاتی است. همانگونه که بیان شد، بیشترین شکاف و فرار مالیاتی در مالیات بر درآمد اشخاص حقیقی وجود دارد. تجربیات جهانی نشان میدهد وضع مالیات بر مجموع درآمد اشخاص حقیقی (PIT) نقش مهمی در افزایش درآمدهای مالیاتی دارد. اوایل قرن بیستم سهم مالیات از تولید ناخالص داخلی در کشورهای توسعهیافته حدود ۱۰ درصد بود اما اواخر قرن بیستم در بیشتر کشورهای توسعهیافته این عدد به ۴۰ درصد رسید. بررسی تجربه این کشورها نشان میدهد این اقدام تنها با استقرار کامل نظام مالیات بر مجموع درآمد محقق شده است. اجرای دقیق پایههای مالیاتی مانند مالیات بر عایدی سرمایه و مالیات بر مجموع درآمد با افزایش درآمدهای مالیاتی و کاهش شکاف مالیاتی، میتواند گامی مهم در اصلاح عدالتمحور نظام مالیاتی باشد.
فارغ از اینکه مالیات میتواند یک درآمد سالم برای دولتها باشد؛ جزو اصلیترین نظامهای بازتوزیع ثروت در دنیا شناخته میشود. در صورتیکه نظام مالیاتی قدرتمند و هوشمندی در اقتصاد یک کشور ایجاد شود، میتواند از اصلیترین ابزارهای کاهش ضریب جینی و اختلاف طبقاتی باشد.