printlogo


کد خبر: 241633تاریخ: 1400/9/25 00:00
با تسریع روند ترخیص کالا، دپوی کالاهای اساسی در گمرک و بنادر با کاهش 2/1 میلیون تنی در یک ماه اخیر به 8/5 میلیون تن رسید
بهبود روند ترخیص کالاهای اساسی

گروه اقتصادی: موضوع دپوی کالاها در گمرکات کشور قریب به ۲ سال است در مقاطع زمانی مختلف توسط مسؤولان گمرک مطرح و هر بار دستگاه یا وزارتخانه خاصی در این زمینه به عنوان خاطی معرفی می‌‌شود. بسیاری از کالاها وارد می‌شد و به دلایل مختلف در گمرک باقی می‌ماند و برخی نیز فاسد می‌شد. در واقع ناهماهنگی میان وزارت صمت و بانک مرکزی و عدم تخصیص ارز یکی از اصلی‌ترین علل دپوی کالاهای اساسی در سال‌های اخیر بوده است. بانک مرکزی با توجه به اینکه شناخت درست و جامعی درباره مسائل تجاری ندارد، بارها در مسیر واردات کالاهای مورد نیاز و تامین ارز آنها دچار نارسایی شده است. به گزارش «وطن‌امروز»، خوشبختانه در ماه‌های اخیر با پیگیری‌های انجام‌شده، روند ترخیص کالا‌ها سرعت گرفته و یکی از اصلی‌ترین مشکلات بخش گمرکی در حال اصلاح است. طبق اعلام معاون فنی گمرک ایران، دپوی کالاهای اساسی در گمرک و بنادر با کاهش 2/1 میلیون تنی در یک ماه اخیر به 8/5 میلیون تن رسیده است. 
روند دپوی کالاهای اساسی که از ابتدای امسال تقریبا به طور افزایشی طی شده بود، در آبان ماه با توجه به میزان ورودی و البته در مواردی موانع و مشکلات موجود در ترخیص و تخلیه کالای ترخیص شده در بنادر تا ۷ میلیون تن افزایش یافته بود. البته گزارش اعلامی معاون فنی گمرک ایران به ایسنا در رابطه با آخرین وضعیت موجودی کالا در بنادر نشان‌دهنده کاهش 2/1 میلیون تنی این کالاهاست. 
تا ۲۳ آذر جمع کالاهای اساسی شامل موجودی، پای اسکله و منتظر در لنگرگاه به 8/5 میلیون تن رسید که از این رقم 5/3 میلیون تن مربوط به موجودی در بنادر و 3/2 میلیون تن نیز مربوط به شناورهاست که ۴۰۵ هزار تن آن در شناورهای کنار اسکله در حال تخلیه بوده و 9/1 میلیون تن هم در شناورهای منتظر در لنگرگاه قرار دارد. 
 
* کدام کالاها در بنادر موجود است؟
جزئیات اقلام موجود در گمرک و بنادر نشان می‌دهد از 5/3 میلیون تن موجودی، 5/410 هزار تن گندم، 1/1 میلیون تن ذرت، 8/493 هزار تن جو، 9/666 هزار تن سویا، 4/7 هزار تن برنج، 9/211 هزار تن شکر، 6/508 هزار تن روغن خام و ۱۴۵ هزار تن دانه‌های روغنی است. 
 در بین 2/1 میلیون تن کالای موجود در شناورها نیز حجمی از ذرت، گندم، سویا، دانه‌های روغنی و برنج قرار دارد. در رابطه با وضعیت بنادر نیز بیشترین میزان در بندر امام خمینی(ره) با 6/2 میلیون تن و بعد از آن 5/322 هزار تن در بندر شهید رجایی دپو شده است. در سایر بنادر نیز 1/312 هزار تن بندر امیرآباد، 9/99 هزار تن نوشهر، 1/45 هزار تن انزلی، 2/66 هزار تن چابهار، ۲۰۸ هزار تن آستارا، 3/44 هزار تن فریدونکنار، 3/1 هزار تن شهید باهنر، ۸۳ تن خرمشهر و ۷۰ تن در بندر لنگه موجود است. این در حالی است که در آبان‌ماه ۷ میلیون تن مجموع کالا در بنادر بود که 8/3 میلیون تن به صورت موجودی و 2/3 میلیون تن در اسکله‌ها بوده است. بر این اساس در فاصله آبان تا آذر مجموع کالاهای موجود در گمرک و بنادر کاهش بیش از 2/1 میلیون تنی داشته که حدود ۳۰۰ هزار تن مربوط به موجودی و حدود یک میلیون تن در رابطه با کالاهای موجود در اسکله است.

Page Generated in 0/0064 sec