printlogo


کد خبر: 241640تاریخ: 1400/9/25 00:00
رئیس‌جمهور در جلسه هیأت‌ دولت:
قاطعانه با حقوق‌های نجومی برخورد می‌کنیم

گروه سیاسی: رئیس‌جمهور با اشاره به موضوع پرداخت حقوق‌های نجومی در برخی دستگاه‌ها گفت: دولت در برخورد با حقوق‌های نجومی قاطع و مصمم است و در هرجا با ارائه مستندات موضوع به اثبات برسد، در جهت اصلاح آن با فوریت اقدام می‌شود. حجت‌الاسلام سید‌ابراهیم رئیسی در جلسه روز گذشته هیات ‌دولت با اشاره به مباحث مربوط به کمبود برخی داروها گفت: وزارت بهداشت با فوریت هر گونه کمبود دارو و افزایش احتمالی قیمت آن را پیگیری کرده و اجازه ندهد هیچ‌گونه نگرانی برای مردم ایجاد شود. رئیسی در ادامه سخنانش به قرار گرفتن ردیف اعتبارات مصوبات سفرهای استانی در زیرمجموعه سفرهای نهاد ریاست‌جمهوری اشاره کرد و افزود: این تغییر باعث ایجاد سوءتفاهم شد و این تصور را دامن زد که پول‌ها خرج سفرهای رئیس‌جمهور می‌شود، در حالی که سفرهای دولت جزو کم‌هزینه‌ترین سفرهاست و اعتبارات مذکور برای انجام پروژه‌های مصوب در سفرهای استانی است و سازمان برنامه و بودجه در فرآیند تصویب نهایی قانون بودجه،‌ ترتیبی اتخاذ کند که این بخش از اعتبارات خارج از اعتبارات نهاد و در ردیف مناسب پیش‌بینی شود. رئیس‌جمهور همچنین اظهار داشت: حوزه فعالیت معاونت امور زنان و خانواده از محوری‌ترین و اساسی‌ترین موضوعات مورد توجه دولت و نظام جمهوری اسلامی است و بودجه و اعتبار مورد نیاز این معاونت باید در ردیف‌های مربوط تامین شود. رئیسی با تاکید دوباره بر ضرورت تنظیم پیوست عدالت برای تمام تصمیمات و مصوبات دستگاه‌های دولتی بویژه بودجه تصریح کرد: هیچ تصمیم و اقدام ما نباید خلاف عدالت باشد. وی همچنین از همه مسؤولان و دستگاه‌های دولتی خواست برای تشریح و توضیح عملکرد دولت بویژه تبیین بایدها و نبایدهای لایحه بودجه تلاش کنند و خاطرنشان کرد: کاری که تاکنون برای تبیین عملکرد دولت از جمله لایحه بودجه ۱۴۰۱ انجام شده به هیچ‌وجه کافی نیست و همه اجزای دولت باید نسبت به این مهم احساس مسؤولیت کنند. رئیس‌جمهور به موضوع آلودگی هوای تهران و شهرهای بزرگ اشاره کرد و اظهار داشت: حداقل ۱۸ دستگاه در زمینه مقابله با آلودگی هوای شهرها مسؤولیت دارند و هر سال بویژه در ایام سرد سال که وضعیت آلودگی هوا شدت می‌گیرد، مباحثی در این رابطه مطرح می‌شود اما باید اقدامات عملی و اثرگذار انجام شود. رئیسی به موضوع انتشار اخبار پرداخت حقوق‌های نجومی در برخی دستگاه‌ها اشاره کرد و اظهار داشت: دولت در برخورد با حقوق‌های نجومی قاطع و مصمم است و در هر جا با ارائه مستندات موضوع به اثبات برسد، در جهت اصلاح آن با فوریت اقدام می‌شود. 
 
* کارگروه ویژه سفرهای استانی رئیس‌جمهور تشکیل می‌شود
هیأت ‌دولت در جلسه روز گذشته به استناد اصل ۱۲۷ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران به منظور بررسی و پیگیری موضوعات و توافقات مهم استان‌ها در سفرهای استانی رئیس‌جمهور، با تشکیل کارگروه ویژه سفرهای استانی رئیس‌جمهور موافقت کرد. 
هیأت ‌دولت همچنین به منظور تأمین نظر هیأت بررسی و تطبیق مصوبات دولت با قوانین، آیین‌نامه اجرایی مربوط به ساماندهی حقوق و مزایای مدیران عامل و اعضای هیأت‌مدیره/ هیأت عامل شرکت‌های دولتی، بانک‌ها و مؤسسات غیرانتفاعی وابسته به دولت و شرکت‌های تابع آنها و شرکت‌های تابع نهادهای عمومی غیردولتی را اصلاح کرد. 
***
چشم‌انداز عملی سفر‌های استانی
یونس مولایی: روز گذشته در جریان جلسه هیات دولت، دولتمردان با تشکیل کارگروه ویژه سفرهای استانی رئیس‌جمهور به منظور بررسی و پیگیری موضوعات و توافقات مهم استان‌ها موافقت کردند. تشکیل این کارگروه هر چند تا زمانی که منتج به نتایجی ملموس برای مردم نباشد نمی‌تواند مورد تمجید قرار گیرد اما در ظاهر امر نشان از سامان‌یابی سفرهای استانی رئیس‌جمهور دارد.
شهریورماه سال جاری تنها چند هفته پس از آغاز به کار دولت سیزدهم بود که رهبر حکیم انقلاب در دیدار رئیس‌جمهور و وزرا، 7 ماموریت کلیدی را برای این دولت مطرح کردند که از جمله آنها می‌توان به «مردمی بودن» و «احیای اعتماد و امید مردم» اشاره کرد. تجربه 8 ساله دولت روحانی و تجربه یک الگوی غیرمردمی و حتی ضدمردمی در دولت سابق باعث شد ترمیم رابطه میان دولت و ملت و بازگشت اعتماد عمومی به دولتمردان تبدیل به یکی از ماموریت‌های دشوار رئیسی شود. در این میان البته دولت نیز از زمان آغاز به کار اهتمام جدی خود برای کم کردن فاصله میان دولت و ملت را نشان داد. سفرهای استانی رئیس‌جمهور در روزهای پایانی هفته را می‌توان یکی از نمودهای عینی تلاش دولت برای این مساله دانست، به گونه‌ای که در بازه زمانی کوتاهی به گواه نظرسنجی‌ها شاهد بهبود نسبی رابطه میان مردم و مقامات دولتی بودیم.
در این میان یکی از پرسش‌هایی که همواره درباره سفرهای استانی دولت مطرح می‌شود مربوط به دستاورد نهایی این سفرها و تاثیر بلندمدت حضور مقامات دولتی در بین مردم است به گونه‌ای که با آغاز سفرهای استانی دولت، رسانه‌های جریان اصلاح‌طلب در دفاع از یکجانشینی دولتمردان سابق، انجام چنین سفرهایی را نشانه ضعف مدیریت رئیس دولت خوانده و آن را در قالب حرکت‌های عوامفریبانه مورد هجمه قرار داده‌اند. با این حال واقعیتی که نمی‌توان نسبت به آن چشم‌پوشی کرد این است که فراتر از پیام این سفرها به مردم و احساس مودت میان دولتمردان و عامه جامعه و نظارت حضوری و بعضا سرزده مسؤولان (امری که در 2 قوه دیگر نیز به اشکال مشابه پیگیری می‌شود)، چنین سفرهایی باید با برنامه‌ریزی قبلی و پیگیری منسجم مصوبات و توافقات صورت‌گرفته بعد از انجام سفرهای استانی بر زندگی مردم تاثیرگذار باشد. به عبارت ساده‌تر، برکات و ظرفیت‌های بالقوه این سفرها تنها نباید در بعد اجتماعی و کوتاه‌مدت محدود بماند، نظارت و پیگیری حضوری و مستقیم مقامات دولتی هر قدر که واجد اهمیت و مفید فایده نیز باشد باید در یک چارچوب هدفمند پیگیری شود. از این رو تشکیل کارگروه ویژه سفرهای استانی رئیس‌جمهور را باید به عنوان یک خیز اولیه از سوی دولتمردان برای ثمردهی این سفرها به فال نیک گرفت و در بلندمدت به تاثیر آن در مردمی شدن الگوی اداره کشور و احیای اعتماد عمومی نگریست.

 


Page Generated in 0/0050 sec