printlogo


کد خبر: 241641تاریخ: 1400/9/25 00:00
جدیدترین نظرسنجی پرمخاطب‌ترین برنامه‌های تلویزیون منتشر شد
همان همیشگی

گروه فرهنگ و هنر: نظرسنجی جدید پرمخاطب‌ترین برنامه‌های تلویزیون در حالی منتشر شد که این نظرسنجی حاوی ۲ نکته قابل توجه است؛ یکی آنکه برنامه‌های مسابقات زنده ورزشی شامل کشتی و فوتبال همچون ماه گذشته در میان پربیننده‌ترین برنامه‌های تلویزیون قرار گرفته است و دوم قرار گرفتن مستند «حیات‌وحش» از شبکه مستند در میان 3 برنامه اول در فهرست پرمخاطب‌ترین‌های تلویزیون در نوع خود قابل تامل است.
همچنین نظرسنجی مرکز تحقیقات سازمان صداوسیما درباره سریال‌های سیما در آبان‌ماه ۱۴۰۰ نشان می‌دهد 7/79 درصد مردم بیننده برنامه‌های سیما بوده‌اند اما این مرکز از ارائه آمار جزئی از مخاطبان سریال‌ها خودداری کرده است. در این باره می‌توان گمانه‌زنی کرد که به خاطر عدم استقبال بالای مخاطبان از سریال‌های تلویزیون مرکز تحقیقات سازمان صداوسیما از ارائه آمار جزئی خودداری کرده است. 
اگر بخواهیم به مهم‌ترین نکته درباره تولیدات جدید صداوسیما اشاره کنیم باید به افت کیفی سریال‌های تلویزیون بپردازیم به طوری که حتی یک اثر نمایشی در میان 10 برنامه پرمخاطب تلویزیون در مهرماه گذشته به چشم نمی‌خورد. در این باره باید بیشتر از همیشه به ضعف سریال‌سازی سیما اشاره کرد به طوری که بسیاری از سریال‌های قدیمی شبکه ‌آی‌فیلم هنوز برای خانواده‌های ایرانی پرمخاطب محسوب می‌شود. افول کیفیت سریال‌های جدید تلویزیونی آنقدر در سال‌های اخیر پررنگ بوده است که مخاطبان، منتقدان و رسانه‌ها را بارها در این باره هم‌نظر کرده است. واقعیت این است که به نسبت سال‌ها و دهه‌های قبل در مجموع سریال‌های شبکه‌های سراسری تلویزیون بشدت دچار افت کیفی شده‌اند؛ اتفاقی که می‌توان آن را حاصل عملکرد ۲ بخش از صداوسیما دانست؛ گروه فیلم و سریال شبکه‌های مختلف تلویزیون و البته سیما فیلم. 
تولیدات گروه‌ فیلم و سریال شبکه‌های یک، ۲، 3 و ۵ که در سال‌های قبل می‌شد از هر کدام چند سریال قابل قبول نام برد و حتی تا سال‌های ابتدایی دهه 90 بهترین سریال‌های تلویزیون را می‌ساختند، بشدت دچار افول شده است؛ مساله‌ای که در جای خود به بررسی مفصل‌تری نیاز دارد. جدا از این گروه‌ها اما بخشی از افت کیفیت سریال‌های تلویزیون به عملکرد سیما فیلم به عنوان نهادی که وظیفه ساخت سریال‌های فاخر را بر عهده دارد برمی‌گردد. اما جدیدترین نظرسنجی مرکز تحقیقات سازمان صداوسیما در حالی اعلام شده است که برنامه‌های «خندوانه»، «حیات وحش» و «فوتبال برتر» (پخش زنده مسابقات فوتبال کشور) در میان پرمخاطب‌ترین برنامه‌های تلویزیون قرار دارند که همین مساله خود گواه بسیاری از مسائل است. برنامه «خندوانه» شبکه نسیم با 6/35 درصد مخاطب در صدر برنامه‌های تلویزیون در آبان‌ بوده است. همچنین مستند «حیات‌وحش» شبکه مستند با 5/31 درصد بیننده در رتبه دوم علاقه‌مندی‌های مخاطبان قرار گرفته است. برنامه «فوتبال برتر» (پخش زنده مسابقات فوتبال کشور) شبکه ۳ سیما نیز در این نظرسنجی با 8/26 درصد مخاطب حائز رتبه سوم شده است. بر مبنای این آمار و در دسته‌بندی برنامه‌های خانوادگی، «سیمای خانواده» شبکه یک با 9/11 درصد، «به خانه برمی‌گردیم» از شبکه ۵ با 7/11 درصد و «عصر خانواده» از شبکه ۲ با 3/8 درصد مخاطب به ترتیب پرمخاطب‌ترین برنامه‌ها با محوریت خانواده و سبک زندگی بودند.  در میان برنامه‌های صبحگاهی سیما، به ترتیب «صبح‌به‌خیر ایران» از شبکه یک سیما با 6/10 درصد مخاطب، «سلام صبح‌به‌خیر» از شبکه 3 سیما با ۸ درصد و «صبحی دیگر» از شبکه آموزش با ۶ درصد مخاطب، برنامه‌های پربیننده صبح تلویزیون در آبان‌ماه بودند. 
در میان برنامه‌های سرگرمی‌محور تلویزیون، «خندوانه» شبکه نسیم با 6/35 درصد مخاطب، «حیات‌وحش» شبکه مستند با 5/31 درصد، «اعجوبه‌ها»ی شبکه ۳ سیما با 8/19 درصد و «سیم آخر» شبکه ۳ سیما با 9/16 درصد پرمخاطب‌ترین برنامه‌های این بخش بودند. 
برنامه‌های ورزشی سیما نیز مورد توجه مخاطبان بوده‌اند. در بخش پخش زنده مسابقات، «فوتبال برتر» (پخش زنده فوتبال لیگ برتر) با 8/26 درصد مخاطب و «گزارش ورزشی» با 4/16 درصد از شبکه ۳ و در بخش برنامه‌های ورزشی تولیدی، «فوتبال برتر» (کارشناسی فوتبال) با 8/15 درصد از شبکه ۳، برنامه‌های «لذت فوتبال» با 6/15 درصد، «فوتبال ۱۲۰» با 4/15 درصد، «ویدئو چک» با 5/12 درصد و «شب‌های فوتبالی» با 2/12 درصد از شبکه ورزش به ترتیب پرمخاطب‌ترین برنامه‌های ورزشی سیما بودند. در میان برنامه‌های سیاسی و اندیشه‌محور سیما، برنامه‌های «جهان آرا» با 6/4 درصد از شبکه افق، «تهران ۲۰» با 9/3 درصد از شبکه تهران، «بدون توقف» با ۳/۳ درصد از شبکه ۳ و «معرفت» با ۳/۳ درصد از شبکه چهارم سیما به ترتیب برنامه‌های پرمخاطب این بخش بودند. 
در آبان‌ماه همچنین برنامه‌های «دکتر سلام» با 8/12 درصد از شبکه آموزش، «طبیب» با 7/11 درصد از شبکه ۳، «ضربان» با 9/8 درصد از شبکه سلامت و «انارستان» با ۸/۸ درصد از شبکه افق برنامه‌های پرمخاطب حوزه سلامت در آبان‌ماه شدند. 
در بین برنامه‌های علمی‌- آموزشی، برنامه‌های «مدرسه تلویزیونی ایران» از شبکه آموزش با 3/7 درصد مخاطب، «چهارسوی علم» با 1/4 درصد و «چرخ» با ۱/۱ درصد از شبکه ۴ سیما بیشترین بیننده را داشته‌اند. 
بر اساس این نظرسنجی، «کلبه عموپورنگ» با 2/19 درصد پرمخاطب‌ترین برنامه حوزه کودکان و نوجوانان در آبان‌ماه بود. 
همچنین برنامه‌های «سمت خدا» از شبکه3 با 2/18 درصد مخاطب، «یاد خدا» از شبکه قرآن با 4/11 درصد مخاطب و «درس‌هایی از قرآن» از شبکه اول سیما با 9/8 درصد مخاطب به ترتیب پرمخاطب‌ترین برنامه‌های معارفی تلویزیون در آبان‌ماه بودند.  در این گزارش 7/20 درصد از پاسخگویان بیننده تکرار برنامه‌های سیما از طریق اینترنت (سایت‌های آپارات، تلوبیون و...) بوده‌اند و 8/22 درصد از پاسخگویان حاشیه‌ها و رویدادهای برنامه‌های شبکه‌های سیما را از طریق شبکه‌های اجتماعی پیگیری می‌کنند. 

Page Generated in 0/0063 sec