printlogo


کد خبر: 241652تاریخ: 1400/9/27 00:00
دور دنیا

24 کشته در پی آتش‌سوزی  در ساختمانی در ژاپن
روزنامه «ژاپن‌تایمز» گزارش داد پلیس ژاپن تایید کرده ۲۴ نفر در پی آتش‌سوزی در طبقات بالایی یک ساختمان تجاری کوچک در اوزاکا که صبح روز جمعه رخ داد، جان خود را از دست داده‌اند. پلیس همچنین گفته در حال بررسی احتمال عمدی بودن این حریق است. این رسانه ژاپنی افزود به گفته آتش‌نشانان، ۱۷ مرد و ۱۰ زن که در آن مرحله هیچ نشانه‌ای از حیات نداشتند، از ساختمان خارج شدند. «کیشیموتو» مسؤول آتش‌نشانی شهر اوزاکا در غرب ژاپن پیش از تایید تعداد کشته‌ها از سوی پلیس گفته بود ۲۸ نفر تحت تأثیر قرار گرفتند که ۲۷ نفر از آنها در حالت ایست قلبی قرار داشتند. پیش‌تر تلویزیون ملی «ان‌اچ‌کِی» و سایر رسانه‌های ژاپنی گزارش داده بودند ۴ نفر کشته شدند اما مقام‌های ژاپنی از تایید آن خودداری کرده‌ بودند. این ساختمان دارای یک کلینیک پزشکی داخلی، یک آموزشگاه زبان انگلیسی و سایر مشاغل بود. مقامات آتش‌نشانی گفتند تصور می‌شود بسیاری از قربانیان از مراجعه‌کنندگان به درمانگاه در طبقه چهارم بوده باشند. طبق این گزارش، علت آتش‌سوزی و جزئیات دیگر هنوز مشخص نشده است. پلیس اوزاکا گفته در حال بررسی است تا مشخص شود آتش‌سوزی عمدی یا تصادفی بوده است. بر اساس گزارش رسانه‌ها، شاهدان مردی را دیدند که یک کیسه کاغذی حمل می‌کرد که مایعی ناشناس از آن می‌چکید و پلیس در جست‌وجوی آن مرد است. کیشیموتو گفت گمان می‌رود افراد در طبقات دیگر ساختمان به سلامت تخلیه شده باشند. یکی از حاضران در محل حادثه گفت شاهد خارج کردن افراد در کاورهای آبی از ساختمان بوده که بی‌جان به نظر می‌رسیدند. او همچنین گفت یک زن را دید که زنده بود و از پنجره نجات یافت.  
***
حمایت سنای آمریکا از گزینه بایدن  به عنوان سفیر آمریکا در چین
اکثر اعضای مجلس سنای آمریکا از گزینه مورد نظر جو بایدن برای معرفی به عنوان سفیر جدید این کشور در چین حمایت کردند. به گزارش رویترز، در حالی که جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا «نیکولاس برنز» را به عنوان سفیر جدید این کشور در چین معرفی کرده است، اکثر سناتورها از این انتخاب حمایت کرده‌اند. بر اساس این گزارش، انتخاب این دیپلمات باسابقه آمریکایی به عنوان سفیر جدید ایالات متحده در چین در حالی است که روابط ۲ کشور طی سال‌های اخیر با تنش‌های زیادی روبه‌رو شده است. سنای آمریکا با 75 رای موافق در برابر 18 رای مخالف صلاحیت نیکولاس برنز برای این سمت جدید را تایید کرد. وی طی سال‌های 2005 تا 2008 میلادی معاون وزیر خارجه آمریکا بوده است. وی در دولت‌های دموکرات و جمهوری‌خواه خدمت کرده و نماینده ایالات متحده در سازمان ناتو نیز بوده است. هنوز مشخص نیست دوره ماموریت نیکولاس برنز در چین از چه زمانی آغاز خواهد شد. دولت آمریکا 7 دسامبر اعلام کرد بازی‌های المپیک زمستانی 2022 پکن را به صورت دیپلماتیک تحریم خواهد کرد. 
***
همکاری رژیم صهیونیستی و مراکش برای ساخت پهپاد
منابع صهیونیستی به وبسایت عبری‌زبان «شپرد مدیا» (متخصص در امور نظامی) گفتند رژیم تل‌آویو و دولت رباط جهت ساخت ۲ کارخانه تولید پهپادهای تهاجمی و شناسایی در خاک مراکش به توافق رسیده‌اند. به نوشته روسیاالیوم، یکی از این کارخانه‌ها قرار است در شمال شرق و دیگری در جنوب مراکش ساخته شود. البته توافق مذکور منحصر به تولید پهپاد نیست. طبق این توافق همچنین قرار است رژیم صهیونیستی تکنولوژی تولید برخی ادوات نظامی خود را در حوزه دفاعی و تهاجمی در اختیار مراکش قرار دهد. شپرد مدیا همچنین نوشت مراکش اخیرا سامانه مقابله با پهپاد موسوم به «Skylock Dome‌‌» را از رژیم اسرائیل دریافت کرده است. در این راستا مراکش همچنین موشک‌های زمین به جو میان‌برد «باراک ۸» را که برای انهدام انواع تهدیدات هوایی از جمله جنگنده، بالگرد، انواع موشک و پهپاد کارایی دارد، تحویل گرفته است. «بنی گانتس» وزیر حنگ رژیم صهیونیستی سوم آذر برای نخستین‌بار به مراکش سفر کرد و همان روز سخنگوی وزارت جنگ رژیم صهیونیستی گزارش داد این رژیم و مراکش یادداشت‌تفاهم نظامی امضا کردند که زمینه‌ساز فروش تجهیزات نظامی و گسترش همکاری نظامی دوجانبه است. سال گذشته پس از عادی‌سازی روابط امارات و بحرین با رژیم صهیونیستی، مراکش نیز به عادی‌سازی روابط با تل‌آویو رو آورد. 
***
رکورد فقر در آلمان در دوران کرونا شکسته شد
بر اساس ارزیابی انجمن مشترک رفاه در آلمان، نرخ فقر در سال کرونایی ۲۰۲۰ رکورد بالای جدیدی را به دست آورده است. به گزارش روزنامه «دی ولت» آلمان، بر اساس ارزیابی انجمن مشترک رفاه در آلمان در سال 2020 میلادی 1/16 درصد مردم آلمان در زمره افراد فقیر قرار گرفتند که شامل بیش از 13 میلیون نفر و رقمی بی‌سابقه محسوب می‌شود. بر اساس این ارزیابی شکاف‌های رفاهی بین جنوب و بقیه جمهوری فدرال آلمان عمیق‌‌تر شده است. به این ترتیب بر اساس ارزیابی‌های این نهاد مهم آلمانی، نرخ فقر در طول همه‌گیری کرونا در آلمان رکورد بالایی را به دست آورده است. بر اساس بیانیه این انجمن رفاهی در برلین که روز گذشته منتشر شد، حدود 1/16 درصد شهروندان (‌4/13 میلیون نفر) را باید در زمره فقرا قرار داد. «اولریش اشنایدر» مدیرعامل این انجمن این را یک رکورد جدید غم‌انگیز دانست. بر این اساس با نگاهی به سال 2006 می‌توان یک روند صعودی ثابت را در نرخ فقر شناسایی کرد که تا سال 2020 ادامه داشته است. سال 2006 نرخ فقر حدود 14 درصد بوده است. اشنایدر در عین حال گفت با وجود همه‌گیری کرونا زلزله بزرگی در آمار مربوط به فقر در آلمان دیده نمی‌شود. به گفته وی، چهار‌پنجم جمعیت آلمان در سال 2020 این شانس را داشته‌اند که هیچ‌گونه درآمدی را به دلیل بحران کرونا از دست ندهند و اینها شامل بازنشستگان، کارمندان دولت و کارکنان خدمات عمومی بوده‌اند. 

Page Generated in 0/0072 sec