printlogo


کد خبر: 241669تاریخ: 1400/9/27 00:00
وزیر بهداشت خبر داد
اجرای تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری تا پایان امسال

تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری در کوتاه‌مدت به صورت موقت تا پایان سال اجرایی می‌شود و برای سال آینده برنامه‌ریزی بلندمدت و نهایی در این باره انجام خواهد شد. 
به گزارش «وطن‌امروز»، پس از تاکیدات رهبر انقلاب در روز پرستار امسال و سال گذشته برای تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری، کارشناسان و رسانه‌ها ضمن انتقاد از دولت سابق به خاطر اجرایی نشدن این تعرفه‌گذاری، ابراز امیدواری کردند این موضوع مهم هرچه زودتر در دولت سیزدهم به سرانجام برسد. در همین باره وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از اجرای کوتاه‌مدت تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری به صورت موقت تا پایان سال جاری خبر داد و البته اعلام کرد دولت هرچه زودتر برنامه بلندمدت خود را در این زمینه تدوین و اجرایی خواهد کرد. در این باره بهرام عین‌اللهی گفت: با برگزاری جلسه و جمع‌بندی نهایی در «کوتاه‌مدت» با همراهی و همیاری مجلس شورای اسلامی، کمیسیون بهداشت و درمان، سازمان برنامه و بودجه و همچنین سازمان نظام پرستاری، تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری را به صورت «موقت» تا پایان سال اجرایی می‌کنیم. وی افزود: در برنامه بلندمدت نیز برای سال آینده، پس از شناسایی و احصای خدمات، لازم است که شورای عالی بیمه مصوبه را نهایی کند تا از طریق آن بسته‌های خدمتی تعریف و پرداخت کارانه نظام پرستاری بر اساس تعرفه‌های خاص خود انجام شود. 
 
* تحقق تاکیدات رهبری، افتخار این دولت است
وزیر بهداشت با اشاره به تاکید رهبر انقلاب در زمینه تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری یادآور شد: یکی از تاکیدهای معظم‌له در دیدار سال گذشته و امسال با پرستاران، عملیاتی کردن تعرفه‌گذاری بوده است که افتخار داریم این مهم در این دولت عملیاتی می‌شود و اهتمام اینجانب و همکاران عزیزم در وزارت بهداشت در اجرای هرچه دقیق‌تر، سریع‌تر و منطقی آن است. عین‌اللهی تاکید کرد: امیدوارم با توجه به تاکید معظم‌له، سازمان برنامه و بودجه و مجلس شورای اسلامی در بودجه ۱۴۰۱، تمهیدات لازم را در واکاوی و دقت نظر به نیازهای مالی وزارت بهداشت، در حمایت از پرستاران و کادر بهداشت و درمان مورد توجه قرار دهند تا توجه ویژه‌‌ای به مطالبات مدافعان سلامت، بویژه جامعه پرستاری شود. وی یادآور شد: نکته مهم در تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری، موضوع «ارزش‌گذاری به خدمات ارائه‌شده» از طریق جامعه پرستاری و مشخص شدن میزان تلاش‌های شبانه‌روزی آنها است و از منظر نظام بیمه‌ای نیز باید مورد توجه و مداقه قرار گیرد. 
 
* شناسایی خدمات پرستاری و تعیین ارزش ریالی
عین‌اللهی ادامه داد: موضوع اصلی دیگر در این قانون «شناخت بسته‌های‌ خدمتی»، «شناسایی وظایف و خدمات جامعه پرستاری» و «تعیین ارزش ریالی» آن برای پرداخت است که از طریق نظام بیمه‌ای قابل اجرا خواهد بود. وزیر بهداشت تاکید کرد: به نظر می‌رسد مهم‌تر از موضوع «پرداخت‌های پرستاری»، «هویت‌بخشی» به خدماتی است که ضرورت مداخله پزشک در آن وجود ندارد و باید به استناد شواهد و مستندهای قانونی در شورای عالی بیمه، تصویب شود. وی با بیان اینکه به یقین موضوع تعرفه‌گذاری پرستاری را با توجه به دستور رهبر معظم انقلاب اسلامی و تاکیدهای رئیس جمهوری، تا پایان سال اجرایی خواهیم کرد، اظهار داشت: جمع‌بندی وزارت بهداشت تا به امروز، این است که این طرح به صورت «پایلوت» اجرا نشود و با هماهنگی‌ای که انجام شد برای عملیاتی شدن و پرداخت مابه‌التفاوت آن به صورت هماهنگ، قرار است برای همه پرستاران کشور انجام شود.وی در این زمینه یادآور شد: یکی از موضوع‌های مورد تاکید که در وزارت بهداشت و همچنین کمیسیون بهداشت و درمان مجلس عنوان شد، این است که تمهیداتی اندیشیده شود تا تعرفه‌گذاری برای پرستاران شاغل در سازمان‌های دولتی و بخش خصوصی نیز به عنوان یک جزء مداخله‌ای سلامت مورد توجه قرار گرفته و نسبت به ارزش‌گذاری آن با استفاده از سنجه‌های مناسب اقدام شود. 

Page Generated in 0/0053 sec