printlogo


کد خبر: 241679تاریخ: 1400/9/27 00:00
اخبار

خنثی‌سازی تحریم‌ها برای کشور یک اصل است
حجت‌الاسلام حاج‌علی‌اکبری با اشاره به مذاکرات لغو تحریم‌ها، گفت: امروز برای کشور موضوع اصلی، خنثی‌سازی تحریم‌ها بر اساس تکیه بر ظرفیت‌های داخلی است. به گزارش فارس، امام جمعه موقت تهران با بیان اینکه محور مذاکرات رفع تحریم‌هاست، اظهار داشت: مواضع تهدیدگونه برخی مقامات غربی‌ها شبیه طنز است و خودشان هم می‌دانند که هیچ غلطی نمی‌توانند بکنند. امروز برای ما اصل مساله خنثی‌سازی تحریم‌ها بر اساس تکیه بر ظرفیت‌های داخلی است. وی افزود: طرف مقابل در روند مذاکرات خط تحریف و برهم زدن تمرکز هیات ایرانی را در پیش گرفته است، آنها باید از حضور ایران در پای میز مذاکره به رغم عهدشکنی‌شان استقبال کنند. امام جمعه موقت تهران با اشاره به روز حمل‌و‌نقل جاده‌ای گفت: ‌سالانه 8 و نیم درصد تولید ناخالص داخلی از این بخش است و سالانه 100 میلیون نفر و 500 میلیون تن کالا از طریق حمل‌و‌نقل جاده‌ای جابه‌جا می‌شود. لذا باید به معیشت و بیمه رانندگان توجه کرد، بنابراین مجلس و دولت باید به بخش حمل‌و‌نقل درون‌شهری توجه ویژه‌ای داشته باشند. 
***
وزیر خارجه چین: 
از خواسته‌های مشروع و منطقی ایران حمایت می‌کنیم
وزیر خارجه چین در تماس تلفنی با همتای ایرانی‌ خود تاکید کرد پکن از خواسته‌های مشروع و منطقی ایران حمایت می‌کند و با رویکرد نادرست اعمال فشار مخالف است. به گزارش فارس، «وانگ یی» مشاور دولتی و وزیر خارجه چین پنجشنبه گذشته در گفت‌وگوی تلفنی با حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران با بیان اینکه موضوع هسته‌ای ایران بر سر یک تقاطع قرار دارد، افزود: چین از ادامه مذاکرات با هدف احیای توافق ۲۰۱۵ حمایت می‌کند. بنا بر گزارش شبکه «سی‌جی‌تی‌ان»، رئیس دستگاه دیپلماسی چین همچنین تاکید کرد این کشور از خواسته‌های مشروع و منطقی ایران حمایت می‌کند و با رویکرد نادرست اعمال فشار در هر مرحله مخالف است. به گزارش این رسانه چینی، امیرعبداللهیان هم با قدردانی از نقش سازنده چین در پیشبرد مذاکرات، وانگ را در جریان آخرین تحولات گفت‌وگوها در وین قرار داد. طبق اعلام سی‌جی‌تی‌ان، امیرعبداللهیان با بیان اینکه ایران با صداقت و حسن نیت در مذاکرات حضور دارد و یک سری اقدامات مثبت انجام داده است، گفت: تهران به شکلی منعطف و عمل‌گرایانه به حضور در مذاکرات ادامه خواهد داد. وی تاکید کرد: ایران گفت‌وگو و همکاری با طرف‌های مربوط را حفظ خواهد کرد اما هرگز تهدید یا قلدری را نخواهد پذیرفت. ۲ دیپلمات همچنین درباره توافق زیردریایی اتمی بین ایالات‌متحده، انگلیس و استرالیا تبادل نظر کردند. وانگ گفت این توافق سه‌جانبه خطرات اشاعه هسته‌ای را به همراه خواهد داشت و منجر به مسابقه تسلیحاتی خواهد شد. امیرعبداللهیان هم هشدار داد که اگر کشورهای شرق و غرب آسیا از آنها الگوبرداری کنند و منجر به اشاعه تسلیحات اتمی شود، آمریکا، انگلیس و استرالیا باید پاسخگو باشند. 
***
برگزاری رزمایش نیروهای دریایی ایران و سلطنت عمان در خلیج‌فارس
رزمایش نیروهای دریایی جمهوری اسلامی ایران و نیروی دریایی سلطنت عمان، در آب‌های سرزمینی جمهوری اسلامی ایران در تنگه هرمز و دریای عمان برگزار شد. به گزارش ایسنا، بر اساس توافقات به عمل آمده در کمیسیون‌های مشترک دوستی نظامی جمهوری اسلامی ایران و سلطنت عمان، نهمین رزمایش امداد و نجات دوجانبه مابین نیروهای دریایی جمهوری اسلامی ایران و نیروی دریایی سلطنت عمان صبح پنجشنبه ۲۵ آذرماه ۱۴۰۰ در آب‌های سرزمینی جمهوری اسلامی ایران در تنگه هرمز و دریای عمان برگزار شد. این رزمایش با مشارکت تعدادی از واحد‌های شناوری نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران، نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، دریابانی انتظامی کشور، سازمان بنادر و دریانوردی و نیروی دریایی سلطنت عمان، با پشتیبانی بالگردهایی از ۲ طرف و پهپادهای جمهوری اسلامی ایران، در حضور رؤسای کمیته مشترک دوستی نظامی ۲ کشور و اعضای آن برگزار شد که بیانگر توسعه تعاملات دوجانبه، اجرای برنامه‌های مختلف آموزشی در دریا، تبادل تجربیات و ارتقای سطح کارآیی کارکنان است. 
***
آمریکا چند شرکت را به بهانه فروش اقلام ممنوعه به ایران تحریم کرد
وزارت خزانه‌داری آمریکا از وضع محدودیت صادراتی برای چند شرکت خارجی به دلیل آنچه فروش اقلام ممنوعه به ایران خواند، خبر داد. به گزارش تسنیم، وزارت خزانه‌داری آمریکا روز پنجشنبه طی بیانیه‌ای اعلام کرد شرکت‌هایی از چین، مالزی، ترکیه و گرجستان را در ارتباط با فروش اقلام به افراد و نهادهای ایرانی تحت تحریم وزارت خزانه‌داری آمریکا، مشمول محدودیت‌های صادراتی کرده است. وزارت خزانه‌داری آمریکا در بیانیه خود مدعی شد این شرکت‌ها اقدام یا تلاش کرده‌اند اقلام آمریکایی را که می‌توانسته‌اند در برنامه‌های پیشرفته تسلیحات متعارف و برنامه موشکی ایران مورد استفاده قرار گیرند، برای ایران تأمین کنند. در بیانیه وزارت خزانه‌داری آمریکا ادعا شده است این شرکت‌ها به عنوان بخشی از یک شبکه در پی تأمین قطعات آمریکایی برای صنایع دفاعی ایران بوده و از این طریق قوانین کنترل صادرات آمریکا را نقض کرده‌اند. هفته گذشته وزارت خزانه‌داری آمریکا 8 شخص حقیقی و 4 نهاد ایرانی از جمله یگان ویژه نیروی انتظامی و نیروی ویژه ضدتروریسم (نوپو) را در بحبوحه مذاکرات وین تحریم کرده بود. 

Page Generated in 0/0056 sec