printlogo


کد خبر: 241739تاریخ: 1400/9/29 00:00
دور دنیا

رئیس پارلمان لبنان: هفته کنونی برای کشور سرنوشت‌ساز است
«نبیه بری» رئیس پارلمان لبنان نسبت به خطرات حل نکردن سریع بحران‌های پیاپی در این کشور هشدار داد. نبیه بری در مصاحبه با روزنامه الشرق‌الاوسط گفت: هفته کنونی برای تعیین روند امور بسیار سرنوشت‌ساز است. وی با اشاره به تمایل بین‌المللی به برگزاری انتخابات پارلمانی گفت: این امری طبیعی است و اصرار ما بر برگزاری این انتخابات امری لازم و ضروری است. رئیس پارلمان لبنان گفت: شورای قانون اساسی احتمالا دوشنبه یا کمی دیرتر حکم خود را درباره شکایت ارائه‌شده از سوی جریان آزاد ملی درباره قانون انتخابات صادر کند. بری در پایان تاکید کرد: تحرکات جدی برای حل بحران‌های موجود وجود دارد. پرونده بحران دولت همچنان سر جای خودش است و ما خواستار تلاش جدی برای رسیدگی به بحران‌های موجود در لبنان هستیم اگر نه شرایط بدتر خواهد شد.
***
سفر رئیس شاباک به امارات
«رونن بار» رئیس سرویس اطلاعات و امنیت داخلی رژیم صهیونیستی (شاباک) هفته گذشته به همراه «نفتالی بنت» نخست‌وزیر این رژیم به امارات سفر کرد. شرکت رادیویی و تلویزیونی رژیم صهیونیستی (KAN) با اعلام این مطلب گزارش کرد رونن بار در این سفر با مقامات امنیتی امارات به منظور بررسی مسائل امنیتی منطقه دیدار کرد. بنا بر این گزارش، رئیس شاباک در دیدار با مقامات امنیتی امارات در ابوظبی، مسائل مربوط به امنیت شخصی اسرائیلی‌هایی که به امارات سفر می‌کنند را بررسی کرده است. طبق گزارش وبگاه «عرب ۴۸»، منابع صهیونیستی مدعی شدند سفر رئیس شاباک به امارات پس از آن صورت گرفت که گزارش‌هایی درباره تلاش ایران برای اجرای عملیات علیه اسرائیل در خارج منتشر شد. اکتبر و نوامبر گذشته نیز مقامات رژیم صهیونیستی مدعی شدند چندین عملیات ایران برای ترور گردشگران و بازرگانان اسرائیلی در قبرس و ۳ کشور آفریقایی را خنثی کرده‌اند. 
***
یورش نظامیان رژیم صهیونیستی به ساکنان نابلس
نظامیان ارتش صهیونیستی شنبه‌شب با یورش به ساکنان فلسطینی در منطقه بیتا در جنوب نابلس بشدت با ساکنان این منطقه درگیر شدند. منابع فلسطینی اعلام کردند در این درگیری تعدادی از فلسطینیان به ‌ضرب گلوله و شلیک گاز اشک‌آور زخمی شدند. روز شنبه همچنین شماری از فلسطینیان با نیروهای صهیونیست در منطقه «برقه» در شمال نابلس در کرانه باختری درگیر شدند. به گزارش فلسطین الیوم، نظامیان با شلیک گلوله و گاز اشک‌آور، چند نفر از فلسطینیان را در منطقه یادشده مجروح کردند. از سوی دیگر بامداد دیروز (یکشنبه) نظامیان رژیم اشغالگر به منطقه حزما در شمال شرق شهر قدس اشغالی حمله کردند. 
***
اُمیکرون خفیف‌تر از دلتا نیست
خبرگزاری رویترز با اشاره به نتایج یک پژوهش جدید نوشت: بررسی‌های انجام گرفته از سوی امپریال کالج لندن نشان می‌دهد خطر ابتلا به اُمیکرون ۵ برابر بیشتر از سویه دلتا بوده و هیچ نشانه‌ای از خفیف‌تر بودن این سویه جدید نسبت به نوع خطرناک دلتا دیده نشده است. به گزارش خبرگزاری رویترز، نتایج یک پژوهش جدید نشان می‌دهد خطر ابتلا به سویه اُمیکرون بیش از ۵ برابر بیشتر از سویه دلتاست و هیچ نشانه‌ای از خفیف‌تر بودن آن دیده نشده است. این سویه که به سرعت در سراسر اروپا منتشر شده، همزمان با روزهای پایانی سال ۲۰۲۱، تهدیدی برای برگزاری جشن‌های سال نو میلادی به شمار می‌رود. به نظر می‌رسد یافته‌های جدید اعمال محدودیت‌های شدیدتر را در تعدادی از کشورهای اروپایی با هدف جلوگیری از گسترش سویه جدید در پی داشته باشد. این پژوهش که توسط امپریال کالج لندن انجام شده و بر اساس داده‌های به دست آمده از سازمان خدمات درمانی ملی انگلیس و مؤسسه امنیت سلامتی این کشور به دست آمده، بر روی افرادی انجام شده است که نتایج آزمایش «پی‌سی‌آر» آنها بین تاریخ ۲۹ نوامبر تا ۱۱ دسامبر (۸ تا ۲۰ آذر‌ماه) مثبت بوده است. محققان بر این باورند سویه جدید می‌تواند ایمنی ایجاد‌شده در جامعه را که پیش از این با تزریق ۲ دوز واکسن ایجاد شده بود، از بین ببرد. 
***
دور دوم انتخابات شیلی
 رهبر اعتراضات دانشجویی مقابل حامی پینوشه
مردم شیلی دیروز در انتخاباتی شرکت کردند که شاید حساس‌ترین انتخابات دهه‌های اخیر این کشور باشد. ۲ کاندیدای این انتخابات، از حقوق بازنشستگی و خصوصی‌سازی گرفته تا حقوق بشر، چشم‌اندازهای بسیار متفاوتی برای آینده شیلی دارند. گابریل بوریک، رهبر سابق ۳۵ ساله اعتراضات دانشجویی، وعده تغییرات اجتماعی را داده و در نظرسنجی‌های پیش از انتخابات پیشتاز بوده است؛ در مقابل، خوزه آنتونیو کاست، یک وکیل بسیار محافظه‌کار قرار دارد که با وعده‌هایش مبنی بر برقراری نظم و قانون، طرفداران زیادی پیدا کرده است. روز شنبه، کاست در یادداشتی با اشاره به وعده «تغییر با نظم و ثبات» خود و برنامه «دگرگونی تمام‌عیار» رقیبش، یعنی بوریک، گفت: ۲الگوی این ملت، رو در روی یکدیگر قرار دارند. 
هیچ‌یک از این ۲ کاندیدا، متعلق به جریان اصلی سیاسی مرکزی این کشور نیستند، جریانی که از بازگشت دموکراسی از سال ۱۹۹۰ در شیلی قدرت را در دست داشته است؛ تا پیش از آن،‌ شیلی چندین سال تحت استبداد نظامی ژنرال آگوستو پینوشه بود. در دور اول انتخابات در ماه نوامبر، هیچ‌یک از این ۲ نامزد نتوانست بیش از ۳۰ درصد آرا را به خود اختصاص دهد و از آن زمان، آنها سخت در تلاش بوده‌اند تا نظر رای‌دهندگان مردد میانه‌رو را به خود جلب کنند. 

Page Generated in 0/0053 sec