printlogo


کد خبر: 241741تاریخ: 1400/9/29 00:00
نگرانی ژنرال‌ها از جنگ داخلی در آمریکا

گروه بین‌الملل: در آستانه نخستین سالگرد تسخیر کنگره آمریکا به دست مخالفان نتایج انتخابات 2020 در این کشور، چند ژنرال بازنشسته آمریکایی هشدار دادند کودتا در آمریکا در سال ۲۰۲۴ می‌تواند ارتش را از هم پاشیده و این کشور ناآماده را وارد جنگ داخلی کند. به نوشته وبگاه «هافینگتن‌پست»، ژنرال سابق «پل ایتون»، سرتیپ سابق «استیون اندرسون» و سرلشکر سابق «آنتونیو تاگوبا» در مقاله مشترکی با عنوان «ارتش باید خودش را از هم‌اکنون برای شورش در انتخابات ۲۰۲۴ آماده کند» که در روزنامه «واشنگتن‌پست» منتشر شده، نوشتند: در حالی که کشور دچار چنددستگی شده، ما باید برای آماده شدن برای بدترین وضعیت گام برداریم. در بخشی از این مقاله آمده است: «به طور فزاینده‌ای نگران عواقب پس از انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ و پتانسیل بروز آشوبی مرگبار در داخل ارتش کشورمان هستیم». این ژنرال‌ها هشدار دادند: «اگر اعضای ارتش با کسانی که می‌خواهند دولت را سرنگون کنند متحد شوند، کودتای بعدی بسیار فاجعه‌آمیزتر خواهد بود. عجیب نیست که بگوییم این امر منجر به یک فروپاشی نظامی و جنگ داخلی می‌شود». بر اساس گزارش «پایگاه اطلاع‌رسانی ‌VOX»، بررسی‌ موضع‌گیری حزبی در میان رای‌دهندگان نشان می‌دهد انشعاب در میان 150 میلیون آمریکایی به سطح تاریخی «تفرقه» رسیده است. 
حدود یک سال پیش (ششم ژانویه2020 ) در حالی که نمایندگان در کنگره آمریکا مشغول شمارش رسمی آرای الکترال و اعلام نتیجه نهایی انتخابات بودند، شمار قابل توجهی از حامیان ترامپ و گروه‌های دست راستی مسلح در حمایت از درخواست ترامپ از معاون وقت رئیس‌جمهور «مایک پنس» و نمایندگان کنگره مبنی بر «رد کردن پیروزی جو بایدن» در انتخابات ریاست‌‌جمهوری 2020 در واشنگتن‌دی‌سی و در برابر کنگره آمریکا دست به تظاهرات خشونت‌آمیز زدند. متعاقب سخنرانی ترامپ که از هوادارانش خواسته بود «با حضور در پایتخت و مخالفت با روند اعلام نتایج اطمینان حاصل شود که انتخابات ۲۰۲۰ منتفی است»، معترضان به ساختمان کنگره هجوم بردند. معترضان با شکستن موانع امنیتی توانستند به کاخ کنگره آمریکا وارد شوند و تالار سنا را اشغال کنند. در حالی که نگهبانان برای جلوگیری از ورود معترضان به طبقه تالار مجلس نمایندگان با سلاح گرم به تظاهرات‌کنندگان شلیک کردند، آنها با شعار«عدالت در راه است»، نانسی پلوسی را تهدید به تیراندازی و نمایندگان را مجبور به تخلیه ساختمان کردند؛ وضعیتی که شاید مشابهش را می‌شد در فیلم‌های هالیوودی دید، تلفیقی از درام و اکشن.
 
* جنگ خیابانی؛ راهبرد دموکرات و جمهوری‌خواه
 شنبه این هفته در ادامه برگزاری دادگاه متهمان حمله به کنگره، یک شهروند آمریکایی ساکن فلوریدا به دلیل حمله به افسران پلیس کنگره به 5‌سال زندان محکوم شد. از ماه گذشته موج محاکمه افرادی که در حمله به کنگره نقش داشتند شدت گرفته است. اداره تحقیقات فدرال آمریکا «اف‌بی‌آی» تاکنون حدود 700 نفر را در ارتباط با حمله به کنگره بازداشت کرده است. اگرچه انگشت اتهام در جریان این واقعه متوجه ترامپ و حامیان او است و شخصیت‌های همسو با حزب دموکرات، بازداشت و محاکمه متهمان را اقدامی در راستای اجرای عدالت و مانعی برای جلوگری از حوادث مشابه عنوان کرده‌اند اما واقعیت امر این است که دموکرات‌ها نیز در آن ایام ایده‌ای مشابه راهبرد ترامپ داشتند. تابستان سال 2020 در جریان رقابت‌های انتخاباتی ۲ کاندیدا، روزنامه نیویورک‌تایمز در گزارشی از تصمیم ائتلافی از گروه‌های دموکرات برای گسیل حامیان این حزب به خیابان در صورت پیروزی ترامپ در انتخابات خبر داد. در بخشی از این گزارش به نقل از این ائتلاف سیاسی آمده‌ است: «اگر ترامپ قصد تقلب در انتخابات را داشته باشد، مردم باید به خیابان‌ها بیایند تا از نتایج انتخابات حفاظت کنند». بر این اساس به نظر می‌رسد نگرانی ژنرال‌های آمریکایی از حوادث آینده و تشدید تنش‌های اجتماعی و امنیتی در این کشور بیراه نیست. 
 
* شکاف اجتماعی و اقتصادی مقدم بر شکاف سیاسی
اگر چه نگرانی ۳ ژنرال بازنشسته درباره احتمال وقوع جنگ داخلی معطوف به شکاف سیاسی و حزبی در جامعه آمریکاست اما وضعیت فعلی آمریکا حاکی از وجود شکاف چشمگیر اقتصادی و نژادی در این کشور است. به گفته «ریچارد ریوز» کارشناس ارشد «موسسه بروکینگز»، شکاف مهم‌تر و گسترده‌تر در جامعه آمریکا بین طبقه مرفه و سایرین است. خبرگزاری «بلومبرگ» اوایل امسال گزارش داد پایان سال 2020 شدیدترین افزایش نرخ فقر در ایالات متحده از دهه 1960 رقم خورده است؛ موضوعی که حتما در روند انتخابات کنگره در 2022 و ریاست‌جمهوری در 2024 تاثیر بسزایی خواهد داشت. فارغ از اقتصاد، مساله تبعیض نژادی نیز بحرانی است که از ابتدای پیدایش آمریکا با این کشور رشد کرده و سال 2020 نیز با کشته شدن «جورج فلوید» در مینیاپولیس و راه‌اندازی کمپین «زندگی سیاه‌پوستان مهم است» از سوی اقلیت‌های نژادی در این کشور جانی تازه گرفت. بر اساس گزارش «پیو ریسرچ»، «بیشتر از 40 درصد آمریکایی‌ها معتقدند این کشور هنوز برای دادن حقوق برابر به سیاه‌پوستان در برابر سفیدپوستان کاری انجام نداده است»؛ رویکردی که نشان‌‌دهنده تشدید نابرابری و نارضایتی در جامعه آمریکاست. 

Page Generated in 0/0059 sec