printlogo


کد خبر: 241749تاریخ: 1400/9/29 00:00
نخستین مورد ابتلا به سویه جدید کرونا در ایران شناسایی شد؛ کارشناسان بر ضرورت پایبندی مردم به پروتکل‌های بهداشتی تأکید کردند
و اینک اُمیکرون!
عضو کمیته علمی کشوری مقابله با کرونا: برای مقابله با اُمیکرون فقط 17 روز فرصت داریم و ممکن است نقشه آبی کشور بلافاصله قرمز شود

مهدی جابری: پای اُمیکرون به ایران باز شد و کرونا همچنان برای ما کُری می‌خواند. خبر ورود اُمیکرون به کشور دیروز اعلام شد تا هشداری باشد برای توجه بیشتر به پروتکل‌های بهداشتی. حالا ایرانی‌ها در طولانی‌ترین شب سال میزبان قدرتمندترین سویه کرونا خواهند بود!
به گزارش «وطن‌امروز»، در شرایطی که این روزها آمار فوتی‌ها و مبتلایان به کرونا در ایران رو به کاهش است و رنگ‌های قرمز و نارنجی از نقشه کشور حذف شده، نگرانی‌ها و حرف و حدیث‌ها درباره نسل تازه کرونا شدت گرفته است. 
ما ایرانی‌ها چند هفته‌ است سویه دلتای کرونا را تقریبا به زانو درآورده‌ایم اما این ویروس، حالا بزرگ‌تر خودش را به میدان نبرد با جهانیان فرستاده است! اُمیکرون بنا به اعلام دانشمندان در سراسر جهان، ۳ تا ۵ برابر قوی‌تر از سویه‌های دلتا و بتاست و البته برخی معتقد به قدرت 10 برابری آن از نظر شدت سرایت و میزان عفونت هستند. 
 
* وزارت بهداشت: آمد!
ساعت 10 صبح دیروز اخبار تاییدنشده درباره ورود اُمیکرون به ایران منتشر شد و در حالی که رسانه‌ها مشغول گمانه‌زنی و پیگیری برای تایید یا عدم تایید خبر بودند، وزارت بهداشت آب پاکی را روی دست مردم و رسانه‌ها ریخت تا حواس‌ها به خطرات و تهدیدات اُمیکرون جمع باشد. 
محمد هاشمی، سرپرست مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت می‌گوید: در جلسه اضطراری ستاد مقابله با کرونا، مشاهده سویه اُمیکرون کرونا در ایران تایید شده است. وی با اشاره به اینکه نتایج این جلسه درباره تمهیدات اندیشیده شده جهت جلوگیری از شیوع سویه جدید در کشور متعاقبا اعلام و اطلاع‌رسانی خواهد شد، می‌افزاید: اعضای جلسه به ضرورت استفاده از ماسک، تزریق واکسن، بویژه دریافت دوز سوم واکسن و رعایت پروتکل‌های بهداشتی تاکید کردند. 
محمدمهدی گویا، رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت نیز در گفت‌وگو با شبکه خبر اعلام کرد: نخستین مورد شناسایی‌شده اُمیکرون در کشور، آقایی است که بتازگی از یکی از کشور‌های همسایه به ایران بازگشته است. 
به گفته وی، فعلا همین یک مورد در کشور تشخیص داده شده است اما چند فرد مشکوک مبتلا به اُمیکرون نیز هستند و تا زمانی که جواب آزمایش قطعی آنها مشخص شود، تمام این افراد تحت مراقبت و نظارت قرار دارند. 
 
* ایران؛ هشتاد‌‌و‌ششمین کشور
تا دیروز 85 کشور ورود اُمیکرون به مرزهای خود را تایید کرده بودند، بنابراین ایران هشتادوششمین کشوری است که از شناسایی رد پای اُمیکرون خبر می‌دهد. کمال حیدری، معاون بهداشت وزارت بهداشت درباره شناسایی سویه اُمیکرون کرونا در ایران می‌گوید: با گذشت ۳ هفته از ابراز نگرانی سازمان جهانی بهداشت نسبت به سویه اُمیکرون که از آفریقای جنوبی شروع شد و سپس به اروپا رسید، اکنون بعد از ۸۵ کشور، ما هم شناسایی سویه مثبت اُمیکرون را از آزمایشگاه مرجع خود تایید کردیم. وی می‌افزاید: با توجه به میزان سرایت بالای اُمیکرون اقدامات و برنامه‌ریزی‌هایی در جلسه اضطراری با حضور وزیر بهداشت بررسی و در دستور کار قرار گرفت. از طرفی با توجه به اینکه اکنون وضعیت خوبی در کشور داریم، باید تدبیری داشته باشیم که با کمترین آسیب از این شرایط عبور کنیم. حیدری ادامه می‌دهد: فرد شناسایی شده مبتلا به اُمیکرون در کشورمان، شخص میانسالی است که از امارات وارد ایران شده و ساکن تهران است. پس از شناسایی او اقدامات لازم برای قرنطینه وی و اطرافیانش انجام شد و ان‌شاءالله در مراحل بعدی بتوانیم با کمترین آسیب، از این شرایط عبور کنیم. 
 
* فقط 17 روز فرصت داریم
تایید و شناسایی اُمیکرون در ایران زنگ هشدار را برای مردم و مدیران به صدا درآورده است. چنانچه مردم با این تصور که آمار ابتلا به سویه پیشین کرونا در حال کاهش است، در رعایت پروتکل‌های بهداشتی سهل‌انگاری کنند خیلی زود درگیر تبعات و تهدیدات ناشی از سویه جدید خواهند شد. همچنین اگر نهادها و مقامات مسؤول در نظارت‌ها و اقدامات‌شان کوتاهی کنند، شاهد ایجاد شرایط پیچیده‌ای از نظر تلفات اُمیکرون خواهیم بود. در این باره دکتر پیام طبرسی، عضو کمیته علمی کشوری مقابله با کرونا با تاکید بر اینکه خطر اُمیکرون جدی است و می‌تواند ظرف ۱۷ روز کشور را درگیر کند، می‌گوید: علاوه بر رعایت پروتکل‌های بهداشتی، نکته مهم تزریق دوز بوستر برای افرادی بالای ۱۸ سال است و باید حتما در این زمینه اقدام کنند، زیرا ممکن است ۲ تا ۳ هفته دیگر درگیر موج جدیدی شویم که با اُمیکرون خواهد بود. بنا بر اعلام ایسنا، طبرسی درباره میزان نگرانی از ورود سویه اُمیکرون به کشور اظهار می‌دارد: وضعیت کشورهای دنیا را می‌بینیم که روزبه‌روز تعداد کشورهایی که اُمیکرون در آنها شناسایی می‌شود، افزایش می‌یابد. در کشور ما هم شرایط همین است، چون بالاخره جلوی مرزها را نمی‌شود گرفت و هر روز تعداد زیادی مسافر داریم که از کشورهای مختلف وارد کشورمان می‌شوند. وی ادامه می‌دهد: نکته مهمی که درباره اُمیکرون وجود دارد، این است که از زمانی که این سویه وارد می‌شود، طی ۱۷ روز تبدیل به سوش غالب خواهد شد که این سرعت درباره دلتا ۱۰۰ روز بوده است. اگر امروز یک مورد اُمیکرون در کشور تشخیص دهیم، ممکن است تا ۱۷روز دیگر کل کشور درگیر اُمیکرون شود و نقشه آبی کشور ممکن است بلافاصله به یک نقشه قرمز تبدیل شود. 
 
* خطرات دورهمی‌های یلدا، حضور در کنسرت‌ها و مسافرت
سویه جدید و قدرتمند اُمیکرون ۲ روز قبل از جشن یلدا قدم به ایران گذاشت و همین موضوع باعث افزایش نگرانی کارشناسان و نهادهای مسؤول شده است. از سوی دیگر کنسرت‌های متعددی در سراسر کشور در حال اجرا یا برنامه‌ریزی برای اجرایی شدن است. تجربه‌های تلخ ۲ سال گذشته ثابت کرده است که دورهمی‌ها، جشن‌ها و تجمعات، به شیوع هر چه بیشتر کرونا در کشور دامن می‌زند. عضو کمیته علمی کشوری مقابله با کرونا درباره همین موضوع ابراز نگرانی کرده و گفته است: مهم‌ترین مساله این است که حتما نکات بهداشتی و موارد مهم رعایت شود. در عین حال ما اکنون در آستانه شب یلدا هستیم که از هموطنان می‌خواهم حتما از حضور در اماکن سربسته خودداری کنند. امروز ما نگران شدیم از اینکه برنامه‌های متعدد کنسرت در حال برگزاری یا برنامه‌ریزی برای اجراست. کنسرت در فضای بسته است و ممکن است افراد ماسک‌شان را بردارند و این مساله بشدت می‌تواند منجر به انتقال بیماری شود. وی همچنین درباره تاثیرات منفی سفرها در شیوع اُمیکرون می‌گوید: توصیه من این است که افرادی که در ایران هستند، به اروپا سفر نکنند و افرادی هم که قصد آمدن به ایران را دارند، با این شرایط نیایند. 
***
    آمار مبتلایان به کرونا به زیر 2 هزار نفر رسید؛ 50 بیمار جان باختند   
مطابق اعلام وزارت بهداشت، در شبانه‌روز گذشته هزار و ۹۶۸ مبتلا به «کووید-۱۹» در کشور شناسایی شدند. متاسفانه در این بازه زمانی ۵۰ بیمار هم جان خود را از دست دادند و از میان مبتلایان جدید، ۳۰۴ نفر در مراکز درمانی بستری شدند.
بر این اساس، مجموع بیماران «کووید-۱۹» در کشور به ۶ میلیون و ۱۷۰ هزار و ۹۷۹ نفر رسید. همچنین ۱۳۱ هزار و ۸۳ نفر از ابتدای شیوع کرونا تا اکنون بر اثر این بیماری جان باخته‌اند.  خوشبختانه تاکنون ۶ میلیون و ۴ هزار و ۲۷۷ نفر از بیماران، بهبود یافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند. همچنین ۲ هزار و ۸۷۶ نفر از بیماران در بخش‌ مراقبت‌های ویژه بیمارستان‎ها تحت نظر هستند. در حال حاضر هیچ شهری با رنگ‌های قرمز و نارنجی در نقشه کشور وجود ندارد و ۵۳ شهر در وضعیت زرد و ۳۹۵ شهر نیز در وضعیت آبی کرونایی هستند.
***
چه کسانی بیشتر در معرض ابتلا هستند
مطابق اطلاعاتی که تا امروز از نقاط مختلف جهان درباره اُمیکرون منتشر شده است، هیچ فردی ایمن از ابتلا به سویه جدید کرونا نیست؛ چه آنهایی که ۲ یا ۳ دوز واکسن‌شان را دریافت کرده‌اند و چه آنهایی که واکسن نزده‌اند اما در این اطلاعات تاکید شده است افرادی که قبلا به کرونا مبتلا شده‌اند، بیشتر در خطر ابتلا به اُمیکرون هستند. 
محمدمهدی گویا، رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت در این زمینه می‌گوید: افرادی که قبلا به کرونا مبتلا شده‌اند بیشتر امکان گرفتن سویه اُمیکرون را دارند. این تصور نباید ایجاد شود که اگر فردی در گذشته به بیماری کرونا مبتلا شده بگوید به سویه جدید مبتلا نخواهم شد. به گفته وی، سویه اُمیکرون سنین پایین‌تر را بیشتر گرفتار می‌کند و معمولا جوانان درگیر این بیماری می‎‌شوند.
***
آموزش‌ها باید آنلاین باشد
با توجه به اینکه افراد با سنین پایین‌تر از جمله کودکان، نوجوانان و حتی جوانان احتمال بیشتری برای ابتلا به اُمیکرون دارند، ادامه برگزاری مدارس به صورت حضوری حتی یک یا ۲ نوبت در هفته، موجب نگرانی مردم شده است. یک مدیر مدرسه ابتدایی در منطقه 13 تهران به خبرنگار «وطن امروز» می‌گوید: در روزهای اخیر تعداد قابل توجهی از خانواده‌ها با مدرسه تماس گرفته‌اند یا به معلم اطلاع داده‌اند مخالف حضور فرزندشان در مدرسه هستند. وی می‌افزاید: این یک واقعیت است که بسیاری از بچه‌ها به رعایت اصولی نکات بهداشتی آشنا نیستند و هر چند خانواده‌ها آموزش‌های لازم را به فرزندان داده‌اند اما طبیعی است که این بچه‌ها به خاطر شرایط سنی، درک و برداشت درستی از نحوه اجرای این نکات ندارند. البته این مشکل فقط به مقطع ابتدایی مربوط نیست و ما از همکاران‌مان در مقاطع متوسطه اول و دوم نیز شنیده‌ایم که دانش‌آموزان‌شان به خاطر غرور نوجوانی توجه و حساسیت چندانی به رعایت دقیق پروتکل‌ها ندارند. 
***
مدارس  بحث بسیار جدی است
عضو کمیته علمی کشوری مقابله با کرونا می‌گوید: مدارس بحثی بسیار جدی است. امروز قرار شد نامه‌ای از کمیته علمی به ستاد ملی کرونا ارسال و توصیه کنیم یکسری محدودیت‌های جدی در این زمینه اعمال شود، چراکه مبتلا شدن دانش‌آموزان خطر ابتلای دیگران و نیز افزایش سرعت سرایت را بیشتر می‌کند. پیام طبرسی می‌افزاید: باید بر یک نکته تاکید کنم؛ اگر می‌خواهیم برای مقابله با اُمیکرون کاری کنیم، الان وقتش است. الان که ما در حال کنترل نسبی هستیم باید اقدام کنیم. زمانی که وارد پیک شدیم، دیگر بستن یا باز کردن مجامع فایده‌ای ندارد. ما همه این موارد را به ستاد هم اعلام می‌کنیم. گفتنی است آموزش‌ها هم‌اکنون به صورت ترکیبی در حال انجام است اما کارشناسان بهداشت تأکید دارند بهترین گزینه در این شرایط برای کاهش نگرانی‌ها، حذف آموزش حضوری و ادامه آموزش‌های آنلاین و مجازی است. 

 


Page Generated in 0/0054 sec