printlogo


کد خبر: 241754تاریخ: 1400/9/29 00:00
وعده شفافیت در بازار سرمایه توسط وزیر اقتصاد
اعتماد به بازار سرمایه بازمی‌گردد؟

گروه اقتصادی: چند وقت است بازار سرمایه و نرخ دلار دچار برخی تلاطم‌هایی شده است. ۲ شب قبل سیداحسان خاندوزی، وزیر امور اقتصادی و دارایی در گفت‌و‌‌گوی زنده تلویزیونی اظهاراتی پیرامون برخی سیاست‌های اقتصادی دولت در آینده پیش رو داشت تا تلاطم‌های موجود در روند بورس و بازارهای موازی کاهش پیدا کند. 
 یکی از چالش‌هایی که در روزهای اخیر بسیاری از فعالان بازار سرمایه را نگران کرده عدم بازدهی بورس است. شاخص کل در 30 روز اخیر حدود 10 درصد ریزش، معادل حدود 120 هزار واحد داشته است. این در شرایطی است که وزیر اقتصاد برای بازگشت اعتماد به بازار سرمایه و برقراری ثبات گفت: داستان پرغصه بازار سرمایه در یک سال و نیم اخیرکه از ابتدای سال 1399 آغاز شده تاکنون ادامه دارد و نمی‌توان از این میراث چیزی نگفت. 
او افزود: از ابتدای سال گذشته در مدت کمتر از 6 ماه، شاخص بورس 4 برابر افزایش غیرعادی داشت و ناگهان 45درصد افت شدید رخ داد و موجب شد نه‌تنها بسیاری از سرمایه‌ها از دست برود و دعوت‌های غیرکارشناسی، زندگی میلیون‌ها نفر از مردم را دچار زلزله کرد، بلکه به اصل اعتماد به سیاست‌گذاری دولت در این زمینه نیز آسیب رساند. 
خاندوزی اضافه کرد: این مشکلات و اعتمادسوزی‌ها، زمان بسیاری لازم دارد تا جبران شود. 
وی ادامه داد: از جهت سیاست‌هایی که در بازار سرمایه در پیش گرفته می‌شود بر همان عهدی که در جلسه رای اعتماد مجلس عرض کردم هستم اما آن مبتنی بر اصلاح بازار سرمایه و بورس بود. 
خاندوزی ادامه داد: ذات بازار سرمایه، ریسک است و بالا و پایین و نوسان دارد اما نکته این است که با یک دماسنجی مواجه هستیم که همه سیاست‌ها و اتفاقات خارجی و داخلی اقتصاد، خود را در آن نشان می‌دهد. 
وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: به همین علت در دنیا، فقط یک فرد یا وزیر اقتصاد را مسؤول اتفاقات بازار سرمایه نمی‌دانند؛ وظیفه وزارت امور اقتصادی و دارایی به عنوان مقامی که رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار و رئیس شورای عالی بورس را معرفی می‌کند، پاسداشت این بازار است که بتواند به شکل کارآمد و با نظارت و کمترین رانت و از بین رفتن حقوق مردم کار کند. 
خاندوزی افزود: معمولا در بازار سرمایه پس از سال‌هایی که جهش‌های بالا داشتیم، بازار در آرامش فرو می‌رفت تا زمانی که امکان خیز بعدی فراهم شود. 
او اضافه کرد: در 100 روز اخیر در بازار سرمایه یکی از اتفاقات این بود که زمان صدور بسیاری از مجوزهایی را که فعالان اقتصادی می‌خواستند کاهش دادیم و اگر مدارک کامل باشد، بیشتر از ۳ هفته برای صدور مجوزها زمان لازم نیست. 
خاندوزی گفت: درباره افزایش سرمایه شرکت‌ها هم قبلا شرکت‌ها مدت‌ها منتظر بودند تا سازمان بورس، این افزایش سرمایه را تایید کند اما اکنون 3 تا 4 روز زمان لازم است. 
وی افزود: در این 100 روز، کار پذیره‌نویسی نخستین شرکت پروژه تاریخ کشور بزودی انجام می‌شود که می‌تواند مورد اقبال مردم قرار گیرد. 
خاندوزی اضافه کرد: در حوزه شرکت‌های دانش‌بنیان، نماد یکی از معروف‌ترین شرکت‌های دانش‌بنیان حوزه حمل‌و‌نقل و ترافیکی کشور وارد شد و اتفاقات دیگر بویژه در حوزه نظارت رخ خواهد داد. 
وی افزود: همچنین شفاف‌سازی‌هایی در حوزه نظارت و مقام ناظر بورس رخ خواهد داد و دستور آن را به رئیس سازمان بورس دادم و وعده کردند در همین ایام پیش رو، شفاف‌سازی‌های خوبی در زمینه نظارت و مقام ناظر در بورس انجام شود. 
 
* کاهش ۱۴ درصدی تورم نقطه به نقطه در ۳ ماه گذشته
خاندوزی گفت: با مراقبت‌هایی که در ۳ ماه گذشته انجام شده است، نرخ ماهانه تورم از ماه‌های 6، 7 و 8 روند کاهشی خود را آغاز کرده و به 41 درصد کاهش یافته است. او ابراز امیدواری کرد ادامه این سیاست‌های اقتصادی بتواند اثر خود را بر روی سفره مردم و کنترل و ثبات اقتصادی نشان دهد. 
وزیر امور اقتصادی و دارایی با تأکید بر اینکه تعامل بسیار خوبی با بانک مرکزی داریم، گفت: امیدواریم با اقداماتی که انجام شده است، کاهش تورم نقطه به نقطه برای سال آینده هم ادامه یابد. 
 
* رویکرد حمایتی اصلاح می‌شود
وزیر امور اقتصادی و دارایی درباره احتمال حذف ارز 4 هزار و 200 تومانی گفت: مساله حذف ارز مطرح نیست بلکه مساله تغییر رویکرد حمایتی است، البته دولت در همان ماه‌های اول سال 1397 که تصمیم غلط ارز 4 هزار و 200 تومانی اتخاذ شد باید اصلاح می‌کرد. 
خاندوزی افزود: درباره بخشی از کالاها، این حذف انجام شد و در طول ۳ سال گذشته بیش از 20 قلم کالایی که برای واردات آنها ارز 4هزار و 200 تومانی می‌دادیم به حدود 5 قلم کالا رسید و با تغییر رویکرد حمایتی، این رانت را سعی کردیم حذف کنیم. 
وی اضافه کرد: به جز چند قلم از جمله دارو و نان، در سایر اقلام، بنا بر این است که از این رویکرد ناکارآمد رانت‌زا سراغ شیوه‌ای برویم که رانت وجود نداشته باشد و میزان افزایش قیمت، مستقیم به خود مردم پرداخت شود. خاندوزی گفت: توافق میان مجلس و دولت این است که این اتفاق بیفتد اما بتدریج و با زمان‌بندی و بدون وارد شدن فشار به مردم. 
وی افزود: امیدواریم در بودجه سال 1401 شاهد ارز 4هزار و 200 تومانی برای واردات نهاده‌های دامی و کالاهایی مانند آن نباشیم.

Page Generated in 0/0067 sec