مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به اینکه به عملکرد هندیها در بندر چابهار نقد داریم، درباره محدودیت ورود کشتیهای ایرانی به بنادر چین توضیحاتی ارائه کرد.
علیاکبر صفایی در نشست خبری نمایشگاه حملونقل در پاسخ به پرسشی مبنی بر دلیل محدودیت ورود کشتیهای ایرانی به بنادر چین اظهار کرد: اجازه دهید آخرین وضعیت موجود را با کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران بررسی کرده و سپس در رابطه با آن اطلاعرسانی کنیم.
وی با بیان اینکه پس از انقلاب در بندر چابهار به عنوان تنها بندر اقیانوسی ایران فعالیتهای بسیار خوبی انجام شده و ظرفیت به 5/12 میلیون تن افزایش یافته است، افزود: عملکرد این بندر هماکنون 6/3 میلیون تن است. در بخش کانتینری بعضا کاهش عملکرد را در این بندر شاهد بودهایم.
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با بیان اینکه سعی میکنیم جریان تجاری کالا از بندر چابهار را گسترش دهیم، افزود: با توجه به اینکه در بخش بندر ظرفیت خوبی داریم برای بخش دریایی مذاکرات با کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران جهت ازسرگیری سرویسها به بندر چابهار در حال انجام است.
صفایی با اشاره به در دست ساخت بودن راهآهن چابهار- زاهدان و از آنجا به میلک، اضافه کرد: با برخی کشورها در حال مذاکره هستیم و امیدواریم بتوانیم جریان تجاری کالا از بندر چابهار را گسترش دهیم.
وی با اشاره به قرارداد ایران و هند در بندر چابهار گفت: منتظر قرارداد بلندمدت 10 ساله نشدهایم و قرارداد کوتاهمدت را پیگیری کردهایم. با این حال در برخی جاها به عملکرد هندیها نقد داریم.
معاون وزیر راهوشهرسازی در پاسخ به تسنیم که نقد شما از هندیها مشخصا در رابطه با چه چیزی است، گفت: در آینده نزدیک نشستی با طرف هندی خواهیم داشت و تلاش میکنیم مسائل را حل و فصل کنیم. اپراتور هندی در تلاش است ترافیک بندر چابهار را افزایش دهد و در سطح بینالمللی نیز بازاریابی خوبی را برای این کار انجام داده است.
صفایی همچنین با بیان اینکه چین و هند از دوستان ایران هستند و در زمانهای سخت با ما همکاری داشتهاند، تصریح کرد: همکاری چینیها با ما بیشتر بوده و طبیعی است برخی مسائل پیش بیاید که با تفاهم آن را برطرف خواهیم
کرد.
وی همچنین با اشاره به در دست ساخت بودن 900 متر اسکله در بندر شهید رجایی بیان کرد: در بحث ترانسینر حمایت میکنیم، ضمن اینکه در صورت توان داخل برای تولید جرثقیلهای دروازهای نیز سازمان بنادر و دریانوردی از توان داخل به طور کامل حمایت خواهد کرد.
به گزارش تسنیم، در ابتدای این نشست مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با بیان اینکه فعالیتهای دریایی کشور به طور کامل برای مردم اطلاعرسانی نمیشود، گفت: سالانه به طور متوسط 50 هزار کشتی بزرگ وارد آبهای ایران میشود و پس از آن در بنادر پهلوگیری کرده و عملیات تخلیه یا بارگیری را انجام میدهند.